Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemnätverket är borta!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
En vädjan från en gammal man som straxt får nervsammanbrott.

Jag har bytt till W10 på min "bildjobbdator". Nu har Hemnätverket försvunnit till min W8-dator som jag "surfar" från. Det är då alldeles förbannat vad dom har krånglat till i 10:an.

Kan man få lite hjälp, någon..?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt så kan du nu, med en dator du inte ändrat något i/på, inte komma åt vare sig ditt interna nätverk eller internet?

Om det stämmer så skulle jag börja med att felsöka i datorn som krånglar: hittar den det trådlösa nätverket alls? Om du använder sladd så kolla om du får en IP-adress.

Om du använder ett trådlöst nätverk och datorn hittar det så kolla om du får en IP-adress där. Och du kan vilja koppla in en sladd tillfälligt, för att se om datorn får en IP-adress.

Sedan är det väl ett tips att gå in i Kontrollpanelen, och försöka gräva bland nätverksinställningarna där. Det heta tipset, om du inte har mycket erfarenhet av liknande saker, är dock att bara ändra en sak i taget, och om det inte löser något återställer du det innan du provar något annat.
 

Mats G

Aktiv medlem
Nä riktigt så är det inte. Jag har uppdaterat från W8 till W10 då försvann nätverket via nätverskabeln som går till modemet. Nu kan man tydligen bara dela filer till "vänner" via nån app
Att som innan "datorerna sitter ihop via Hemnätverket.
Jag vill ju ha full tillgång till allt jag väljer i båda datorerna, åt båda håll.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Nä riktigt så är det inte. Jag har uppdaterat från W8 till W10 då försvann nätverket via nätverskabeln som går till modemet. Nu kan man tydligen bara dela filer till "vänner" via nån app
Att som innan "datorerna sitter ihop via Hemnätverket.
Jag vill ju ha full tillgång till allt jag väljer i båda datorerna, åt båda håll.
I det läget kan jag tyvärr inte hjälpa dig: jag använder bara Linux själv, och det jag minns om Windows hålls till liv av att jag då och då ombeds "fixa" kompisarnas datorer.
 

Mats G

Aktiv medlem
Googla ”nätverksidentifiering windows 10” så kanske du hittar några ledtrådar
Jag har lyckats med att från W10 datorn få tillgång till W8 datorn.
Med åt andra hållet får jag inte till det. Klickar runt och fattar inget.
Hemgrupp, som funkade så smidig är tydligen borta. Men vad är ersättningen och hur ska man komma åt det?

Hur kan det finnas människor som gillar Windows 10? Så mycket lull-lull och skräp.
Vore det inte för att få tillgång till Adobe:s uppdateringar skulle jag aldrig bytt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har lyckats med att från W10 datorn få tillgång till W8 datorn.
Med åt andra hållet får jag inte till det. Klickar runt och fattar inget.
Hemgrupp, som funkade så smidig är tydligen borta. Men vad är ersättningen och hur ska man komma åt det?

Hur kan det finnas människor som gillar Windows 10? Så mycket lull-lull och skräp.
Vore det inte för att få tillgång till Adobe:s uppdateringar skulle jag aldrig bytt.
Hemgrupp tror jag inte är tillgängligt i alla versioner av Windows, finns nog i "Home" versionen men inte "Pro".

Det jag tror du behöver göra är att aktivera fil- och skrivardelning på Windows 10 maskinen. Jag tror det är avslaget "default". När du väl gjort det kommer din Win8 dator kunna se Win10 datorn.

Var man gör det minns jag inte på rak arm.

Windows 10 tycker jag är bättre än Windows 8 men alltid är inte till det bättre och vissa saker som tidigare var lätta att hitta i kontrollpanelen har nu flyttat till det "moderna" gränssnittet under "inställningar".

Bottom line - ha lite tålamod och googla så kommer du få allt att snurra precis som vanligt.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Datorhjälp/hembesök

På många orter (i a f Östersund) finns ”konsulthjälp” av typ ”Internetakuten”, ”DataRut” etc. som gör hembesök bl a hos äldre personer och andra som kört fast...

Såvitt jag vet är såna kostnaden numera oxå kvalificerande för rutavdrag...
 

Mats G

Aktiv medlem
Nu, funkar det!

Tack alla som försökt hjälpa till!
I dag så högerklickade jag på en mapp i W10 datorn och valde "Ge åtkoms till".
Och då kan jag plötsligt se mappen i mitt nätverk i W8 datorn.
I går gjorde jag det samma utan framgång. Det måste bero på att jag nu startade datorn på nytt?
Så nu är jag åter lugn och sansad. Men med W10 kommer jag nog aldrig bli sams med.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tycker faktiskt Windows 10 är ett av de bättre på senare tid.

Min systemdisk (SSD) lade av. Stoppade in en ny disk, skapade en Windows 10 startenhet på en annan dator och drog igång. Kopplade ihop den med kontot på Microsoft. Nu fungerar allting igen. Så enkelt var det inte förr när det kraschade.

Men visst, en hel del inställningar "bor" nu någon annanstans än tidigare. Men de finns där.
 
ANNONS