Annons

Skärm/monitor 2019 – köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

johlie

Aktiv medlem
Hej, bästa forumister,

Jag vet att detta är en tråd som dyker upp ibland, men hittade ingen bra från nyligen, med uppdaterade råd från 2019. Ber om förståelse ifall jag frågar redundanta frågor, och om jag visar mig okunnig och naiv på vissa områden.

Nu när det förekommer litet rabatterade priser går jag och funderar på att uppgradera min arbetsstation, och det lutar åt en Mac Mini (exkursion: bör man vänta på nån uppgradering i vår/höst?).

Därtill måste man ju ha en skärm. Jag är inte proffsfotograf, så det måste bli något slags kompromiss, min användningsprofil för skärmen ser ut som följande:

• »Vanligt kontorsarbete« – kalkylblad, dokument, programmering, LaTeX etc.;
• Bildbehandling i Capture One, mycket sällan behöver jag skriva ut foton;
• Strömmande av filmer och serier, Netflix.

Vad som överhuvudtaget inte behövs är för datorspel.

Min budget tänkte jag skulle vara ca 3 000 SEK, men kan tänka mig litet mer om det finns tekniska trappsteg som man bör ta sig uppför. Storlek 24–27 tum.

Mina frågor lyder således:
• Vad har ni för tips?
• Kalibrerbar, är det nödvändigt? Kommer mycket sällan behöva skriva ut med höga krav;
• 4k etc, nödvändigt, vad innebär det i praktiken?
• Står fotoredigering och filmtittande i diametralt motsatt specifikationsförhållande?
• Sparar gärna in på ljudprestanda i skärmen, behövs inte finnas alls, då jag har högtalare separat.

Nåt mer att tänka på?

Tack på förhand!
Johannes
 

Brix

Aktiv medlem
Jag kör själv med en Benq SW2700PT som jag är väldigt nöjd med.
Mycket bra färgåtergivning, speciellt efter kalibrering. Den är även fabrikskalibrerad och de färdiga profilerna funkar ju helt ok att köra med också. Den ligger ju dock lite utanför ditt maxpris :p Finns annars också Benq SW240 som är betydligt billigare och som också har 99% adobeRGB-stöd.
När det gäller kalibrering så beror det ju på hur kräsen du är. Alla skärmar går ju att kalibrera, skillnaden är att på vissa kan man spara färgprofilen i skärmen istället för på hårddisk/i operativsystemet. Detta går t.ex på SW240. Även SW240 är fabrikskalibrerad. Ska du kalibrera så måste du ju införskaffa en kalibrator också dock så det blir ju ytterligare en kostnad.
 
ANNONS