Annons

Ändra bildstorlek fram och tillbaka.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Jag ska hjälpa en vän med en bild som han ska skicka till mej via internet.
Den är skannad i 300 dpi (1500x1000 pixlar), men blir då väldigt stor (kb) och kan inte skickas via epost.

Går det ändra minska storleken på pixlar eller upplösning när man skickar, för att sen öka dessa igen när han ska skriva ut bilden?
Utan att få försämrad kvalitet alltså.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nej, det går inte.

Vad du kan göra är att jpegkomprimera bilden. Är den bara 1000x1500 pixlar så behöver den inte komprimeras så hårt för att gå att skicka med de flesta e-postkonton.

Men det beror lite på vad du skall hjälpa honom med. Om det handlar om att efterbehandla och sen returnera är jpeg inget bra val. Varje sparande försämrar bilden när det är i jpeg, och efterbehandlingen lyfter fram defekterna.

Det finns andra sätt att transportera filer än e-post också. Ni kan ju ta omvägen via något gratis-onlinegalleri eller liknande. Eller leta upp en gratis-e-posttjänst som tilllåter större bilagor.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tiff är ett bra format att jobba med. Den kommer dock att bli rätt mycket större om den är i jpeg nu.
 

Arctic

Aktiv medlem
JPEG 2000 (PNG enligt uppgift men det har jag inte testat själv) klarar av att med förlustfri kompression komprimera en bild ner till, enligt mina egna tester, 1/5 av en okomprimerad TIFF i storlek.
 

erro.se

Aktiv medlem
Ytterligare ett alternativ är ju att ha bilden i ett okomprimerat och oförstörande grafikformat som TIFF eller PSD och sedan komprimera själva filen med Winzip, WinRAR eller Windows inbyggda funktion (högerklicka på filen och välj Komprimera).
 
ANNONS