Annons

pris på bilder till en sajt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Jag behöver lite tips och råd om prissättning.
En kund vill köpa rätten att använda 2 bilder som bakgrundsbilder på en sajt. Enligt kunden är sajten ickekommersiell, fast det verkar som dom säljer några böcker... den riktar sej till allämnheten i alla fall.

Kan någon ge mej ett riktvärde?

/Mira
 

Mira

Aktiv medlem
Nähe, är det någon som kan tipsa mej om ställen på nätet där man kan få reda på prissättning då...?
 

Mira

Aktiv medlem
...men där måste man KÖPA informationen om hur mycket man kan ta...
Betala 150 kr för att få reda på ett pris tycker jag inte det är värt...
Finns det ingen vänlig själ som kan ge mej ett riktpris att gå på...???
 

Helena

Aktiv medlem
men om du tänker efter hur mycket arbete som ligger bakom en bild så är det juh inte så konstigt... Det är juh inte bara själva fotoögonblicket utan det är letandet av motiv osv :p
 

harabergsmannen

Aktiv medlem
blf

Blf:s prislista kostar också en slant (100 spänn), och tar ett tag att få hem i lådan, men är värd sin vikt i guld. där finns förutom arkivpislista även timprislista och dylikt. beställ genast!
 

Maverick

Aktiv medlem
Re: blf

harabergsmannen skrev:
Blf:s prislista kostar också en slant (100 spänn), och tar ett tag att få hem i lådan, men är värd sin vikt i guld. där finns förutom arkivpislista även timprislista och dylikt. beställ genast!
Jag fick min lista på mindre än en vecka. Håller med om att den är värd pengarna. Mest för att ha något att luta sig mot när man försöker sälja bilderna. Jag ser det som en solidaritetsfråga att betala för sig i detta sammanhang. Att dessutom försöka hålla sig till dessa priser är solidariskt mot de fotografer som försöker livnära sig på att fotografera. Jag försöker mest sälja för fåfängans skulle och för att hobbyn kanske någon gång skall finansiera sig själv.

Mvh
Maverick
 

Mira

Aktiv medlem
Ska man ta ett lägre pris för att man "bara" är en hobbyfotograf...?
Går ni efter priserna på listorna?

Tex. för en bild på ickekomersiell hemsida tar dom nästan 2000 kr (för 1 bild antar jag) som ligger publicerad på första sidan i 1 år...
Det känns lite mastigt att begära det...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Det finns en tidigare diskussion som tar upp det där om man ska ta mindre betalt som amatör.
Jag tror att det kom fram att det ska man helst inte göra för att man konkurrerar då med yrkesfotografera på ojusta villkor. Vi som är amatörfotografer jag behöver ju inte leva på inkomsterna i från fotograferingen och om vi då tar ett lågt pris så kan ingen förvärvsarbetande fotograf konkurrera.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det handlar lite om stolthet oxå. Bakom en bild ligger ofta massor av tid, energi, pengar, själ, engagemang, inspiration och transpiration, trial and error, blood, sweat and tears, oavsett om upphovsmannen är hobby- eller proffsfotograf. Det är självklart att man tar betalt för allt detta.

Köparen måste ju inse att det ligger mer arbete bakom en bild än den sekund det tog att trycka på avtryckaren. Den slitna klyschan "Stå på dig, annars..." gäller oxå i detta sammanhang.
 

Helena

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
Det finns en tidigare diskussion som tar upp det där om man ska ta mindre betalt som amatör.
Jag tror att det kom fram att det ska man helst inte göra för att man konkurrerar då med yrkesfotografera på ojusta villkor. Vi som är amatörfotografer jag behöver ju inte leva på inkomsterna i från fotograferingen och om vi då tar ett lågt pris så kan ingen förvärvsarbetande fotograf konkurrera.
Det är juh också så att om du vill ta betalt nästa gång så känns det kanske lite omotiverat att säga "ni fick förra bilden för 200 och nu så vill jag ha 3000! Man ska inte gräva gropar för sig själv...
 

harabergsmannen

Aktiv medlem
Helena skrev:

Det är juh också så att om du vill ta betalt nästa gång så känns det kanske lite omotiverat att säga "ni fick förra bilden för 200 och nu så vill jag ha 3000! Man ska inte gräva gropar för sig själv...
Nä, just det. De som pressar priserna pajar i längden för sig själva. Ju. (varifrån kommer förresten ofoget att lägga till ett -h på slutet av ordet ju???/)/Rikard Rättrådig :)
 

Mira

Aktiv medlem
Förstår resonemanget... MEN kan det inte åxå kännas nedlåtande för en yrkesfotograf att vi "amatörer" får lika mycket för samma jobb...?
Dom torde ju ha bättre bilder, och kanske har lagt ner mer tid på dom...

Bara en fundring....

Inte för att jag har nåt emot att ta samma pris... :p
 

Helena

Aktiv medlem
harabergsmannen skrev:

Nä, just det. De som pressar priserna pajar i längden för sig själva. Ju. (varifrån kommer förresten ofoget att lägga till ett -h på slutet av ordet ju???/)/Rikard Rättrådig :)

Norrlänning :) Säger hanses ibland också :p
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Förstår resonemanget... MEN kan det inte åxå kännas nedlåtande för en yrkesfotograf att vi "amatörer" får lika mycket för samma jobb...?
Dom torde ju ha bättre bilder, och kanske har lagt ner mer tid på dom...

Bara en fundring....

Inte för att jag har nåt emot att ta samma pris... :p

Äh... bilder är väl bilder?
Så länge slutprodukten är det den som köper vill ha så spelar det väl ingen roll vem som tagit bilden?
Olika fotografer tar juh olika bilder oavsett vilken nivå dom är på? :)
 

Miramax

Aktiv medlem
Bu för BLF

BLF:s prislista är ju bildköparnas lista. SFF är bildsäljarnas lista. Använd bara SFF eller egen lista. Om du tittar på de stora bildbyråernas prislistor så stämmer de överens med SFF:s dito.
AO
 

spiritus

Aktiv medlem
Amatör: En som utöverat något utan att ha det som yrke.
Professionell: En som har en viss syssla som yrke.

Som jag ser det kan en amatör vara skickligare än en professionell.
Så enligt mej är det bildens kvalitet i köparens öga som sätter priset.

Ungefär. Nåt sånt. Ibland kanske.

En tanke bara, bli inte arga.
*ler*

Eller vad säger ni?
 
ANNONS