Annons

pris på bilder till en sajt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
hmmm... jo, kanske - men låt inte köparen bestämma priset då... och hur ska man få reda på hur köparen värderar bilden, för så länge det handlar om att lägga en summa pengar så kommer dom alltid att undervärdera...

En bra tanke annars... om den bara fungerade i praktiken...:(
 

spiritus

Aktiv medlem
Kan man inte få bilder värderade någonstans då?

Fast det kanske blir som med målade konstverk..
Det är namnet på skaparen som bestämmer priset.

Desto mer känd man är desto högre pris för fotot.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Kan man ta så mycket?

Konstverk (om vi nu kan räkna foto till det) brukar inte värderas enl timlönsprincipen utan det är konstnärens (fotografens) namn som räknas.
Säljar man till företag, så kan gängse prislista gälla, men privatpersoner, som vill ha ett exemplar för att hänga på väggen, brukar inte vilja betala så mycket för fotografier, eftersom de inte kan kolla i hur många exemplar fotografiet har kopierats och om det har gjorts arkivbeständigt. Dessutom har fotografier lägre status i allmänhetens ögon än målade konstverk.
Som okänd amatör, som säljer något enstaka foto, kan man nog inte begära så mycket. En annan sak är det, om man har utställningar, numererar sina kopierade exemplar samt har kopierat dem med hög kvalitet och gjort dem arkivbeständigt. Och då skall även skatt ingår i priset, precis som hos yrkesfotograferna. Stiger efterfrågan, så är det inget som hindrar att man höjer priset.
Mvh Wolfgang
:)
 

harabergsmannen

Aktiv medlem
"BLF är en sammanslutning av professionella yrkesfotografer och bildleverantörer, bildbyråer, bildarkiv, nyhetsgrafiker och videoföretag i vilkas huvudsakliga verksamhet ingår försäljning och/eller produktion av svenska samt utländska bilder och videofilmer avsedda för publicering."
Varifrån har du fått att deras prislista skulle vara bildköparnas? Eftersom jag inte sett SFF:s listor vet jag inte hur deras priser ligger, men såvitt jag vet är BLF allmänt accepterad standard i sammanhanget. Har jag fel?
 

spn

Aktiv medlem
Jag tar dem priser jag jag tycker dem värda.
Fast vissa vill att man tar bättre betalt för bilderna.
Ring mig jag BLF böcker.
0730-489276
 

harabergsmannen

Aktiv medlem
Godtycklig prissättning utövar jag också i de fall jag plåtar exvis bröllop, åt kompisar, ideella föreningar och liknande, då förstås alltid lägre än blf-taxan. När jag gör jobb åt företag (dvs facktidningar odyl) debiterar jag alltid enligt blf, vilket innebär ca 800 kr/tim inkl skatt och soc. avg. på vardagar och drygt 1100 kr/tim på helger. Därutöver tillkommer materialkostnader, bilersättning, skanning och sånt. De enda som tjänar på att man tar mindre betalt är ju dem man jobbar åt, och redaktörerna betalar knappast frilansare ur egen ficka. Eller hur?
 

spn

Aktiv medlem
harabergsmannen skrev:
Godtycklig prissättning utövar jag också i de fall jag plåtar exvis bröllop, åt kompisar, ideella föreningar och liknande, då förstås alltid lägre än blf-taxan. När jag gör jobb åt företag (dvs facktidningar odyl) debiterar jag alltid enligt blf, vilket innebär ca 800 kr/tim inkl skatt och soc. avg. på vardagar och drygt 1100 kr/tim på helger. Därutöver tillkommer materialkostnader, bilersättning, skanning och sånt. De enda som tjänar på att man tar mindre betalt är ju dem man jobbar åt, och redaktörerna betalar knappast frilansare ur egen ficka. Eller hur?
Helt rätt
Kolla gärna på dragracefoto tävlingen.
http://www.feringe.com/resque/
Vem som helst får vara med tävla eller rösta
 
ANNONS