Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fokusering A6000

Produkter
(logga in för att koppla)

Rollrcostr

Ny medlem
En kollega köpte nyligen en A6000 med kit-objektiv 16-50. Då han inte fick skarpa bilder vände han sig till mig om hjälp. Har själv inte använt Sony kameror tidigare, men märker då att autofokus inte är på. Börjar leta efter yttre knapp på objekt eller hus för att ändra från manuell till auto. Inser dock efter tag att någon sådan knapp inte finns (eller?).

Börjar då leta i meny efter inställningar men upptäcker då till min förvåning att autofokus är på. Men jag får den inte till att jobba. Efter 30 minuter fram och tillbaka med olika inställningar under menyn så upptäcker jag att enda sättet att få kameran till att ställa skärpan är att trycka in mitten knappen den som återfinns i navi-ratten på baksidan av kameran, hålla denna knappt intryckt å sedan samtidigt trycka på knapp för bildtagning.

Spelade ingen roll vilket läge jag försökte fota i, A, S, M eller några av auto lägena.

Någon som känner det jag beskriver och som sitter inne på lämplig lösning?
 

martinot

Aktiv medlem
Vilket är som det skall. Sony har implementerat detta riktigt (till skillnad ifrån Fujifilm som klantat till det och alltid autofokuserar på avtrycket oavsett inställningar).
 

christerorebro

Aktiv medlem
Ett tips!
Under "Specialknappsins." har jag för "Knappen Anpassa 1" valt "Växla AF/MF-kontr."
I situationer när autofokusen inte hänger med kan jag med ett tryck på knappen C1 till höger om avtryckaren växla till manuell fokus (med fokushjälp). Jag kan växla mellan manuell/autofokus utan att ta ögat från sökaren.
 
ANNONS