Annons

nystart - råd ang. spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag är helt övertygad om att du förstår vad som avsågs (eftersom.du har en df)
Om man menar dedicerad slutartidsvred så bör man nog skriva det, men jag vet inte om det var det som åsyftades. Jag har aldrig använt en Fujifilm-kamera och har inte järnkoll på hur man kör en sån. Mitt påpekande var ett förtydligande med förhoppningen att det skulle minska förvirringen.

"Manuella reglage" är f.ö. lite av en motsägelse. Ett icke-manuellt (dvs automatiskt) reglage torde vara rätt så sällsynt på en systemkamera. Automatik har en tendens att inte behöva reglage för att sköta sin uppgift. (Däremot mot kan det förstås finnas reglage för att ställa in automatiken).

Min tolkning av Sam var dock att han menade knappar och vred i motsats till att behöva använda menyer på skärmen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan inte heller Fuji så bra, rent visuellt så tycker man att Fuji X-T2 sticker ut mera med rejäla stora vred att skruva på, fins det alltså det samma fast mindre vred på en X-Pro2 heller en X-T20.


DSLR för yrkesbruk har ju inte så många stora rattar och vred, utan ofta en mindre Iso-knapp nära avtryckaren som ett exempel och sedan får man rulla fram och välja iso med valfritt rullhjul, även +/- knapp brukar sitta nära avtryck, flera av dessa kameror har också en radda av knappar till vänster om stora skärmen och under skärmen kan det finnas ytterligare en liten skärm. Är inte detta något som är utvecklat tillsammans med yrkesfolket sedan åratal, så här skall det se ut liksom.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fujis kamerahus, i synnerhet XT oxh X-pro husen, å ena sidan och Canons och Nikons proffshus är två ytterligheter vad gäller reglage. Hos Fuji kan det mesta "analoga" inställningar ställas in med kameran avstängd och utan kameran till ögat (bländare, slutartid, ISO) medan det andra ytterläget är optimerat för att ändra detta med kameran till ögat istället. Vad som är bäst för den enskilde beror på behov och arbetssätt.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Om man menar dedicerad slutartidsvred så bör man nog skriva det, men jag vet inte om det var det som åsyftades. Jag har aldrig använt en Fujifilm-kamera och har inte järnkoll på hur man kör en sån. Mitt påpekande var ett förtydligande med förhoppningen att det skulle minska förvirringen.

"Manuella reglage" är f.ö. lite av en motsägelse. Ett icke-manuellt (dvs automatiskt) reglage torde vara rätt så sällsynt på en systemkamera. Automatik har en tendens att inte behöva reglage för att sköta sin uppgift. (Däremot mot kan det förstås finnas reglage för att ställa in automatiken).

Min tolkning av Sam var dock att han menade knappar och vred i motsats till att behöva använda menyer på skärmen.
Intressant, jag behöver tydligen vara tydligare på den punkten. Jag avsåg att fuji har DEDIKERADE FYSISKA kontroller för slutartid och bländare (och i de flesta fall för ISO och/eller exponeringskompensation), till skillnad från att ha vred som kan programmeras med dessa funktioner.

Tack för påpekandet att det inte framgick tydligt, det är ju (nästan) alltid tydligt vad man själv menar med det man skriver :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Fujis kamerahus, i synnerhet XT oxh X-pro husen, å ena sidan och Canons och Nikons proffshus är två ytterligheter vad gäller reglage. Hos Fuji kan det mesta "analoga" inställningar ställas in med kameran avstängd och utan kameran till ögat (bländare, slutartid, ISO) medan det andra ytterläget är optimerat för att ändra detta med kameran till ögat istället. Vad som är bäst för den enskilde beror på behov och arbetssätt.
Många kör med A heller S-läge på vanliga kameror ( Canon kallar A-S på annat sätt )- väljer man A-läge så följer tiden med automatiskt och vice versa. Kan man snabbt kolla på skärmen vad man ställt in på en Fuji eller sökaren, om man vill ändra tiden, kanske man behöver ändra bländaren med ena ratten eller får man hjälp av automatiken på annat sätt. DSLR har ofta ett fönster ovanpå kameran som är belyst för snabbkoll och inställningar. Att allt går att justera utan att röra rattarna om man inte vill förstår jag.
 

ravi

Aktiv medlem
Jag funderade mycket på olika spegellösa kameror förrra året, eftersom jag ofta tycker att det är litet för klumpigt att släpa med en Nikon D810 med några objektiv med bländare 1.4, vilket är vad jag har i kameraväskan. Till slut hade jag i stort sett bestämt mig för en Olympus pen f, som verkade ge vettig kvalitet i ett kompakt format till ett acceptabelt pris. Sen slutade det med att jag köpte en Nikon1 V3 med två objektiv till vrakpris på black friday. Nu har jag kompletterat med en elektronisk sökare och adapter för Nikon F objektiv och jag hara bara spenderat 8000kr totalt. Jag har ett tiotal fasta F-objektiv som kan vara intressanta även till min V3. Efter några veckors testplåtande kan jag konstatera att det blev ett mycket kompakt och flexibelt system och att kvaliteten räcker långt så länge bilderna bara ska visas på nätet. Numera har med mig en systemkamera betydligt oftare än förut, och det var ju det viktigaste kravet.

Om du har några riktigt bra objektiv till din Canon kan det vara intressant att titta på någon Eos M och komplettera med en adapter för vanliga EF-objektiv. Annars tror jag mest på någon mft-kamera.
 
Om du har några riktigt bra objektiv till din Canon kan det vara intressant att titta på någon Eos M och komplettera med en adapter för vanliga EF-objektiv. Annars tror jag mest på någon mft-kamera.
Hej! Jo jag har funderat på en Eos M, men övergivit tanken. Det är inte så att jag sitter på någon objektivskatt direkt. Och det blir alldeles för skrymmande också.
 
ANNONS