Annons

Kund eller fotograf välja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbsis

Ny medlem
Hejsan!

Gjort en TFP fotografering där vi nu försöker välja ut de "färdiga" bilderna. Problemet är att modellen och jag har olika åsikter om vilka bilder som är snygga.

Jag tänker att jag som fotograf har ju en viss erfarenhet av att ta bilder och ett bildsinne. Där jag väger in komposition osv. Samt är inte lika självkritisk som modellen/kunden är.

Frågan är då vem som ska bestämma. Om man ska hantera TFP och kunder olika? Eller om det är så att kunden/modellen ska bestämma och man som fotograf bara ska leverera?

Känner att jag går miste om många bra bilder om jag låter modellen bestämma alla bilder.
 

lonian

Aktiv medlem
Bara som ett test. Pröva gör en av bilderna modellen inte gillar spegelvänd. Vad jag hört så tycker många inte om att se sig själv så som de själv inte upplever sig. Och man är ju van att se sig själv i spegeln dvs åt fel håll.
 

tobbsis

Ny medlem
Bara som ett test. Pröva gör en av bilderna modellen inte gillar spegelvänd. Vad jag hört så tycker många inte om att se sig själv så som de själv inte upplever sig. Och man är ju van att se sig själv i spegeln dvs åt fel håll.
Ja sant. Men problemet ligger nog mer i att jag gärna hör hur andra gör. Hur fotografer brukar göra och vad ni rekommenderar?

Kan ju inte vara den enda med detta problem känns det som. Om det finns något som är vanligare en det andra.

Men att välja några var kan ju vara något kanske :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
TFP hörs ju på namnet.... Time For PRINT/S
Modellen betalar med tid.
Fotografen får öva.
Modellen blir betald med kopior.

Vad spelar det dig för roll som fotograf vilka kopior modellen vill ha?
Du har ju redan fått din del.
Vill du printa andra bilder till dig själv så gör det.
Vill du ge hen fler bilder som du anser är bättre så gör det.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det går väl bra om du väljer de bilder som du vill ha och modellen väljer de bilder som den vill ha?
 

PMD

Aktiv medlem
Alla bilderna kanske inte är tillräckligt bra för att bli "färdiga". Annars skulle knappast frågan om urval komma upp.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är inte detta nåt som ska avtalas innan man börjar samarbetet? TFP betyder ordagrant Time For Print, det betyder att modellen är lika mycket kund som arbetsgivare och detsamma gäller fotografen.
För mig är det självklart att modellen har en hel del att säga till om vilka bilder som bör vara kvar och vilka som ska raderas. Båda gynnas av en bra diskussion. Ta upp vilka bilder som var och en gillar och förklara varför och vad denna hade tänkt för redigering som den andra inte ser.


/Stefan
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har varit i en liknande situation, och lösningen i det fallet blev att vi möttes halvvägs – det vill säga att jag fick välja två bilder och modellen fick välja två bilder som sedan redigerades färdigt.

Sen var vi överrens om att vi fick använda/sprida/publicera bilderna utifrån det. Det vill säga, jag kunde välja att visa bara mina två favoritbilder utan det knorrades och vice versa.

Jag tycker att TFP är ett samarbete och att det är rimligt att båda parter får ut något som känns bra utav det.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Gjort en TFP fotografering där vi nu försöker välja ut de "färdiga" bilderna. Problemet är att modellen och jag har olika åsikter om vilka bilder som är snygga.

Jag tänker att jag som fotograf har ju en viss erfarenhet av att ta bilder och ett bildsinne. Där jag väger in komposition osv. Samt är inte lika självkritisk som modellen/kunden är.

Frågan är då vem som ska bestämma. Om man ska hantera TFP och kunder olika? Eller om det är så att kunden/modellen ska bestämma och man som fotograf bara ska leverera?

Känner att jag går miste om många bra bilder om jag låter modellen bestämma alla bilder.
När jag plåtar TFP gör jag alltid klart att jag som fotograf äger bilderna. Modellen får tillgång till alla bilder (straight out of camera JPEG - jag är en bra fotograf, så jag har inga problem med att låta någon se mina bilder obehandlade), samt de färdiga versionerna av de bilder jag väljer att efterbehandla. De får också välja några bilder själva som jag efterbehandlar, om de vill.

Skulle dock aldrig låta någon annan bestämma vilka bilder som ska "vara kvar", varken kund eller modell. I mitt arkiv hamnar de bilderna jag vill ha kvar - jag har upphovsrätten, och om någon inte är okej med det så respekterar jag deras åsikt, men då kan vi inte jobba ihop.

Jag tror dock det är väldigt viktigt att man som fotograf är väldigt tydlig med vad man har för stil, och vad kunden/modellen kan förvänta sig. Fotar jag mörkt, abstrakt konstfoto och modellen förväntar sig söta bilder att visa på Tinder så är det upplagt för konflikt.
 
ANNONS