Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 1 systemet är officiellt död

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det största problemet var nog den usla marknadsföringen. Få förstod systemets verkliga styrka, nämligen snabbheten såväl vad det gäller antal bilder per sekund som autofokus. Det var väl den enda nikonkamera. som klarat vettig autofocus för video och även i övrigt en trevlig liten kamera. Hoppas den rollen tas över av deras kommande spegelfria FF modell.
Jag har hela tiden haft känslan av att systemet har varit lite av en testbänk, såväl för teknik som olika sorters form på kamerahusen mm. De tre kamerorna i V-serien har alla olika form, där den första har inbyggd sökare men är mer ihopklämd, den andra har en mer klassisk spegelreflexform och den tredje har separat sökare att sätta uppepå.
 

HenryB

Aktiv medlem
Det känns ju lite osäkert att inte byta O-ringen, (enligt tillverkarens rekommendation) om jag har för avsikt att bada med kameran. F ö övrigt tänker jag inte byta ut den i dagsläget, som sagt.
Ja, jag vill dra mig till minnes att (du ?) rekommenderat att ta av och känna efter om ringen är hel eller ej, och om den inte är skadad, fetta in den. Jag har för avsikt att genomföra denna operation inom de närmsta dagarna och applicera den gucka som medföljde i samband med inköpet.

Det är ju dumt att argumentera mot bättre vetande...
Jag håller med Henrik om O-ringar. Att bara byta för sakens skull är poänglöst. Det är snarare större risk att du får en läcka efter att du bytt än att du gör ingenting. När man byter O-ringar till UV-hus, dyklampor etc så är det väldigt noga att man rengör O-rings-spåren och fettar in O-ringen med en tunn hinna godkänt fett innan man skruvar ihop prylarna. Ett litet hårstrå eller dammkorn kan orsaka ett läckage.

Min erfarenhet av O-ringar och diverse dykutrustning är att O-ringar fungerar i väldigt många år. Med tiden så hårdnar dock O-ringen och då bör man göra ett byte. Annars så är det bara att ta isär, inspektera, rengöra och om O-ringen är fin montera tillbaks.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag håller med Henrik om O-ringar. Att bara byta för sakens skull är poänglöst. Det är snarare större risk att du får en läcka efter att du bytt än att du gör ingenting. När man byter O-ringar till UV-hus, dyklampor etc så är det väldigt noga att man rengör O-rings-spåren och fettar in O-ringen med en tunn hinna godkänt fett innan man skruvar ihop prylarna. Ett litet hårstrå eller dammkorn kan orsaka ett läckage.

Min erfarenhet av O-ringar och diverse dykutrustning är att O-ringar fungerar i väldigt många år. Med tiden så hårdnar dock O-ringen och då bör man göra ett byte. Annars så är det bara att ta isär, inspektera, rengöra och om O-ringen är fin montera tillbaks.
Jag håller naturligtvis fullständigt med i påståendet att det är väldigt dumt att byta bara för bytandets skull, men än det är inget eget påfund, utan som tidigare nämnts tillverkaren (Nikon) som angett att så skall göras en ggr per år, oavsett.

Men, som jag nämnt tidigare så har jag för avsikt att kontrollera ringen inom de närmsta dagarna och om den är hel och oskadd applicerar jag guckan jag fick vid köpet och sedan kränger jag på den igen.

Tackar för all input, jag tror att jag inte behöver älta denna saken mer.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag håller naturligtvis fullständigt med i påståendet att det är väldigt dumt att byta bara för bytandets skull, men än det är inget eget påfund, utan som tidigare nämnts tillverkaren (Nikon) som angett att så skall göras en ggr per år, oavsett.

Men, som jag nämnt tidigare så har jag för avsikt att kontrollera ringen inom de närmsta dagarna och om den är hel och oskadd applicerar jag guckan jag fick vid köpet och sedan kränger jag på den igen.

Tackar för all input, jag tror att jag inte behöver älta denna saken mer.
- - -
Vill inte älta mer men jag har kontakter hos ett företag som tillverkar o-ringar. Vet inte exakt storlek du behöver men det är väl fullt möjligt att det redan finns rätt storlek på "hyllan".
Du kan väl höra av dig om det inte löser sig på annat sätt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som en åsidokommentar tycker jag ändå det är ärligare som Nikon gjort att officiellt förklara systemet dött än att bara låta det försvinna utan att säga något som Samsung gjorde med NX systemet.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
- - - Du kan väl höra av dig om det inte löser sig på annat sätt.
Tackar för detta generösa erbjudande. Frågan är bara ur jag skall komma ihåg det (om och när) det blir aktuellt. Jag har som nämnts, redan 2 st originalringar, och om bytesfrekvensen visar sig inte vara behövlig på årsbasis, lär det dröja innan det blir aktuellt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
typ frakt om jag hittar dem?
Det var ett generöst erbjudande !! Ungefär som han sa i gudfaderfilmen; Ett erbjudande man inte kan säga nej till.

Jag måste fråga varför du skrotat AW1:an. Glömde du stänga någon lucka innan du doppade den i vatten eller ?

F ö kan vi väl ta detaljer via Pm, (om du hittar pryttlarna).
 

martinot

Aktiv medlem
Undrar vad som hade hänt om man hade gjort Nikon 1 kamerorna med den större m4/3 sensor storleken istället. Olympus och Panasonic uppskattas mycket av sina användare har jag förstått
Då hade de haft en helt klart mycket större chans tror jag. Speciellt om de valt att ansluta sig till Olympus m43-standard som Panasonic gjorde.

Klar miss och helt fel val av Nikon från start.

En annan smart strategi, förutom större sensor än lilla 1", hade kunnat vara för Nikon att helt satsa på vattentäta och tåliga kameror och objektiv (typ som deras AW1-hus). Då hade de haft en nisch och värde som inte andra har.
 

martinot

Aktiv medlem
Som en åsidokommentar tycker jag ändå det är ärligare som Nikon gjort att officiellt förklara systemet dött än att bara låta det försvinna utan att säga något som Samsung gjorde med NX systemet.
Håller med. Samsung hanterade det hela skandalöst otydligt och dåligt. Oseriöst av ett bolag att göra så.
 

iSolen.se

Guest
Då hade de haft en helt klart mycket större chans tror jag. Speciellt om de valt att ansluta sig till Olympus m43-standard som Panasonic gjorde.

Klar miss och helt fel val av Nikon från start.

En annan smart strategi, förutom större sensor än lilla 1", hade kunnat vara för Nikon att helt satsa på vattentäta och tåliga kameror och objektiv (typ som deras AW1-hus). Då hade de haft en nisch och värde som inte andra har.
De provade att göra en riktigt liten kamera, jag har en V1 själv och den går ju stoppa i fickan med normalzoomen på. Men sen blev mobilerna för bra och för lätta att ladda upp bilder från så den blev utkonkurrerad utan att egentligen vara dålig.
 

iSolen.se

Guest
Panasonic lyckades bättre och då med den större 4/3-sensorn.

Det blir ungefär likadant med en normalzoom monterad. Med en liten reservation för att jag inte kan Nikon 1-systemet så bra att jag helt säkert har valt de minsta normalzoomarna i exemplet.
10-30 är normalzoom så det blev rätt. Vad i att V1/J1 blev utkonkurrerade utan att vara dåliga tyckte du inte stämde? Även andra liknande kameror konkurrerar förstås.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kommenterade påståendet om att Nikon försökte göra en riktigt liten kamera, och det tror jag nog på. Andra lyckades dock bättre och med en större sensor.
 

iSolen.se

Guest
Jag kommenterade påståendet om att Nikon försökte göra en riktigt liten kamera, och det tror jag nog på. Andra lyckades dock bättre och med en större sensor.
Och ytterligare andra lyckades bättre med mindre sensor, tex Samsungs mobil, och andra gjorde större kameror, t o m spegelreflexer som sålde bra. Många är konkurrenterna.

Jag körde aldrig med adaptern, tyckte V1 hade en trevligt storlek och behövde jag t ex längre brännvidd körde jag vanliga fullformataren.
 
ANNONS