Annons

Rätt till service/support kamera köpt i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hej,

Spanar lite efter en billig Nikon FX och i bland dyker det upp på olika säljsiter. Bra pris betyder tyvärr ofta att huset är köpt utomlands. Om man chansar och köper en sådan beg produkt står man då helt utan service och support från Nikon här i Sverige? Tänker på om man vill ha sensorn rengjord eller kameran servad? Läste även att det inte ska gå att uppdatera FW avsedd för den region man befinner sig i om kameran härstammar från en annan.
Frågan har säkert avhandlats tusen ggr redan men jag vill gärna få svar på mina specifika frågor. Från någon som vet, eller har egna erfarenheter av det ovan :)

Tack!
 

Umi71

Aktiv medlem
Hej,

Spanar lite efter en billig Nikon FX och i bland dyker det upp på olika säljsiter. Bra pris betyder tyvärr ofta att huset är köpt utomlands. Om man chansar och köper en sådan beg produkt står man då helt utan service och support från Nikon här i Sverige? Tänker på om man vill ha sensorn rengjord eller kameran servad? Läste även att det inte ska gå att uppdatera FW avsedd för den region man befinner sig i om kameran härstammar från en annan.
Frågan har säkert avhandlats tusen ggr redan men jag vill gärna få svar på mina specifika frågor. Från någon som vet, eller har egna erfarenheter av det ovan :)

Tack!
Kamera husen är inte worldwide Wide service på utan region specifika. Optik är oftast worldwide Wide på vad jag sett. Utan köper du den i Japan så får du skicka den dit.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Hej,

Spanar lite efter en billig Nikon FX och i bland dyker det upp på olika säljsiter. Bra pris betyder tyvärr ofta att huset är köpt utomlands. Om man chansar och köper en sådan beg produkt står man då helt utan service och support från Nikon här i Sverige? Tänker på om man vill ha sensorn rengjord eller kameran servad? Läste även att det inte ska gå att uppdatera FW avsedd för den region man befinner sig i om kameran härstammar från en annan.
Frågan har säkert avhandlats tusen ggr redan men jag vill gärna få svar på mina specifika frågor. Från någon som vet, eller har egna erfarenheter av det ovan :)

Tack!
Det är klart du kan lämna in den för service/reparation mot betalning förstås, uppdatering av firmware måste väl också fungera, annars bara o gå in på det landets hemsida o göra det därifrån, men jag tror det går alldeles utmärkt.
 

apersson850

Aktiv medlem
När det gäller Canon är det så. Vill du göra garantianspråk får du göra det i den världsdel där kameran köptes, men reparera i största allmänhet kan de göra var som helst. Mot ersättning. Köper man billigare utomlands får man räkna med att det man sparar i inköp kan kosta i reparation. Men köper du begagnat är ju ofta garantin utgången ändå, så då spelar det ingen roll.

Canonkameror, alltså i EOS-serien, köpta i Japan har bara japanska och engelska. De köpta på andra håll har stöd för 25 språk, ungefär.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, min uppfattning är nog att de stora, seriösa bolagen är generösa med sina garantiåtaganden. Om bara kameran/objektivet/datorn/telefonen är tillräckligt ny för att omfattas så brukar de inte fråga var den är köpt. Mina erfarenheter omfattar Canon, Fuji, Apple ... Men man ska förstås komma ihåg att de inte har någon skyldighet att serva prylar som inte omfattas.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Oberopar man garantireparation så skall kvittot skickas med. (går säkert bra med en kopia)
Dessutom skall man skicka med Nikons garantisedel som skall vara stämplad av säljaren.
Fast det där är lustigt, jag har aldrig fått en stämpel på garantisedeln.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Oberopar man garantireparation så skall kvittot skickas med. (går säkert bra med en kopia)
Dessutom skall man skicka med Nikons garantisedel som skall vara stämplad av säljaren.
De gånger jag behövt åberopa garanti och liknande åtaganden har jag inte behövt visa några papper. Hur gammal apparaten är kan de se ändå. Och allvarligt talat: den gula garantilappen har väl ingen brytt sig om denna sidan av sekelskiftet?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
De gånger jag behövt åberopa garanti och liknande åtaganden har jag inte behövt visa några papper. Hur gammal apparaten är kan de se ändå. Och allvarligt talat: den gula garantilappen har väl ingen brytt sig om denna sidan av sekelskiftet?
Lik förbannat så står det uttryckligen att den skall skickas med.
Har heller aldrig begripit varför.
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Oftast är de Nikon-kameror du köper i Japan (och övriga Asien) enbart med engelska och lokala landets språk.

Garantin är enbart giltig i den världsdel där den är köpt gällande digitala produkter (kameror och skannrar) när det gäller Nikon. Objektiv, blixtar, tillbehör och analoga kameror har världsgaranti.

Garantitiden är också olika beroende på produkter, vissa kikare och kikarsikten har lång tid, och andra har enbart ett års världsgaranti (ja jag vet att det handlar primärt om kameraprodukter i denna tråden, men tycker det är värt att nämna) och resten av tiden är det enbart lokal garanti.

Sensorrengöring kan alltid göras av lokal Nikon-verkstad då man inte behöver plocka isär kameran. Tidsaspekt är samma oavsett om det är en "Europeisk" eller annan världsdel.

Lite osäker på hur det är med registrering av utomeuropeisk kamera för ex.vis NPS då man ändrat villkoren genom åren.
 
ANNONS