Annons

Hjälp: alternativ till Nikon SB-910

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss Ah

Medlem
.

SB800 är bra, men tröskeln sitter i menysystemet. En helt annan värld av användarvänlighet hos sb9xx.
Hur är menysystemet hos sb700 då? Förutom effekten, varför väljer man 910 istället för 700 och varför väljer man 800 istället för 700? Kommer jag som hobbyfotograf att märka någon större skillnad mellan dem, förutom menysystemet på 800?
Nu är jag osäker på vilken jag ska köpa igen... 700, 800 eller 910.

Om jag köper en tex 910 begagnad, vad ska jag titta efter när jag undersöker om den fungerar? Förutom att den blixtrar :)
 

afe

Aktiv medlem
Om du inte nödvändigtvis måste ha Nikons egna blixtar rekommenderar jag (och andra) Godox. Mycket billigare, välbyggda och kan i många fall fjärrstyras.
 

Miss Ah

Medlem
Om man har planer på att komplettera med större studioblixt agregat senare (som t.ex. Godox AD 600) senare kan det vara en god ide att välja t.ex Godox V860 ii eller Godox V1 som ersättning för SB910 eftersom båda dessa använder samma radio utlösningsystem som Godox studiioblixtar.


Afe och Uno eller annan kunnig, är Godox blixtar lika bra som Nikons blixtar? Jag har läst mycket om de blixtar som många verkar föredra (jag har kollat tester) och det verkar vara mest nikon. Tyvärr har jag inte riktigt tid att sätta mig in i fler blixtar med en ettåring runt benen MEN om de är lika bra alternativ som nikon och är billigare så är det kanske värt att läsa lite om de ni nämner.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hur är menysystemet hos sb700 då? Förutom effekten, varför väljer man 910 istället för 700 och varför väljer man 800 istället för 700? Kommer jag som hobbyfotograf att märka någon större skillnad mellan dem, förutom menysystemet på 800?
Nu är jag osäker på vilken jag ska köpa igen... 700, 800 eller 910.

Om jag köper en tex 910 begagnad, vad ska jag titta efter när jag undersöker om den fungerar? Förutom att den blixtrar :)

SB-700 var aldrig toppmodellen, vilket kanske är orsaken till att alla inte skulle välja den. Den där extra styrkan kan behövas om avståndet till motivet ökar. SB-900 hade högsta ledtalet (40). SB-910 betydligt mindre (34), troligen för att komma åt överhettningsproblemet. SB-800 näst högst (38). Ändå händer det då och då att den inte räcker till.
Tänk också på om storleken har betydelse och vilka situationer den ska användas i. Jag hade en praktisk SB-400 som lätt gick ned i fickan och använde bara två batterier som tycktes räcka hur länge som helst. Dock har den en räckvidd på bara ett par tre meter och inga inställningsmöjligheter (och hamnar för nära stora objektiv som skuggar blixten).

Vid begagnatköp,
Kolla i batterifacket att det inte finns rost eller batteri-ärg. Lämnar man batterier i länge så börjar de läcka, vilket kan förstöra elektroniken inuti eller ge glappkontakt. Med fräscha batterier ska blixten ladda upp på några sekunder. Det brukar zooma och ha sig när blixten startas. Vid svaga batterier eller att blixten varit oanvänd länge kan den låta konstigt. Det kan också betyda att det är något fel. Blixtröret, reflektor eller lins ska inte se bränd ut. Inga utvändiga skador som tyder på att den tappats eller hanterats ovarsamt. En proffskörd blixt brukar se ut därefter. Kolla att alla knappar lyder. Bounce-card och diffusor ska förstås vara hela. Distinkta tiltlägen. Se gärna till att alla originaltillbehör följer med. Blixtfot, väska, färgfilter, extra batterihållare (SB-800), annars prisavdrag.

Jag har ingen erfarenhet av nyare tredjepartsblixtar varför jag inte kan säga så mycket om dessa. Jag har däremot blandade erfarenheter av Nissin, Braun och liknande med varierande kompabilitet med mina kameror. Jag håller mig därför till originalblixtar för minsta möjliga krångel.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur är menysystemet hos sb700 då?
Hyfsat.

Förutom effekten, varför väljer man 910 istället för 700 och varför väljer man 800 istället för 700?
SB-910 väljer man före SB-700 om man vill ha möjlighet till mer ljus (dvs längre räckvidd). Någon annan anledning tycker jag inte finns.

Kommer jag som hobbyfotograf att märka någon större skillnad mellan dem, förutom menysystemet på 800?
Den enda anledningen till att välja SB-800 istället för SB-910 är att SB-800 fungerar med Nikons 15-20 år gamla digitala systemkameror samt med Nikons kameror för film. Din D40 fungerar utmärkt med de modernare blixtarna SB-700 och SB-910.

Nu är jag osäker på vilken jag ska köpa igen... 700, 800 eller 910.
SB-700. Den är lite mindre och lättare samt billigare än SB-910. SB-800 tycker jag inte att du bör överväga.

Om jag köper en tex 910 begagnad, vad ska jag titta efter när jag undersöker om den fungerar? Förutom att den blixtrar :)
  • Att blixten inte har massor av repor eller sprickor i plasten.
  • Att plastglaset framför reflektorn är helt och inte är repigt.
  • Att diffusorskivan ovanför reflektorn går att dra ut och är hel.
  • Att kontakterna i blixtskon ser hela och rena ut.
  • Att batterifacket inte är smutsigt eller har spår av batteriläckage.
  • Att batteriluckan går att öppna och stänga utan problem.
  • Att alla tillbehör följer med. Helst även manualen men den kan man annars ladda ner.
  • Att säljaren är trevlig och ger ett gott intryck.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur är menysystemet hos sb700 då? Förutom effekten, varför väljer man 910 istället för 700 och varför väljer man 800 istället för 700? Kommer jag som hobbyfotograf att märka någon större skillnad mellan dem, förutom menysystemet på 800?
Nu är jag osäker på vilken jag ska köpa igen... 700, 800 eller 910.

Om jag köper en tex 910 begagnad, vad ska jag titta efter när jag undersöker om den fungerar? Förutom att den blixtrar :)
SB-800 är en äldre blixt som när den såldes ny motsvarade SB-900/910, även om den inte är precis likadan. Jag har en som jag köpte ny ca 2006/2007. Den är precis som SB-900/910 lite kraftigare än SB-700. Sedan har den en del lite mer kufiska funktioner som du nog inte har någon nytta av med en D40, eller en nyare kameran än så heller. SB-800 har inga hårda plastfilter för att ändra färgen på ljuset. Det följde med några gelfilter, som säkert ofta är borttappade idag, samt en vanlig bouncer. SB-800:an saknar funktionen för att ändra ljusspridningen något och har väl lite kortare zoom i blixthuvudet (om man använder den riktad rakt framåt). Å andra sidan är den mindre än SB-900/910, så man får ganska mycket blixtstyrka i förhållande till storlek.

Menyn tycker jag att man kan stå ut med, men den kräver nog lite mer tillvänjning och är inte helt smidig. Något som nog ingen nämnt, som jag tycker är det i särklass mest störande, är att huvudet inte går att vrida hela varvet runt. Det går åt höger bara till rakt åt höger och åt vänster till rakt bakåt. Att ställa det snett bakåt åt höger går inte om man inte modifierar blixten eller brukar våld (mer risk att något går sönder). Den samtida SB-600 är likadan i detta avseende. De nyare blixtarna SB-700/900/910 går att vrida hela vägen bak åt båda hållen.

Står man ut med bristerna/egenheterna och hittar ett ex till rätt pris är SB-800 en bra blixt. Annars är SB-700 nog det vettigaste alternativet om vi pratar orignal. Tänk även på att din D40 inte är så stor, medan SB-900/910 är en ganska stor kluns. Det kan eventuellt kännas som att det är blixten som är ute och går med kameran.
 

iSolen.se

Guest
Om man har planer på att komplettera med större studioblixt agregat senare (som t.ex. Godox AD 600) senare kan det vara en god ide att välja t.ex Godox V860 ii eller Godox V1 som ersättning för SB910 eftersom båda dessa använder samma radio utlösningsystem som Godox studiioblixtar.


Afe och Uno eller annan kunnig, är Godox blixtar lika bra som Nikons blixtar? Jag har läst mycket om de blixtar som många verkar föredra (jag har kollat tester) och det verkar vara mest nikon. Tyvärr har jag inte riktigt tid att sätta mig in i fler blixtar med en ettåring runt benen MEN om de är lika bra alternativ som nikon och är billigare så är det kanske värt att läsa lite om de ni nämner.
Godox är billigare och starkare men Nikons grejer fungerar bättre.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Godox är billigare och starkare men Nikons grejer fungerar bättre.
hitills har, ta i trä, mina 3 godox blixtar fungerat utan problem. Värt att tänka på är att även utrustning av högsta kvalitet fallerar någon gång. Med billigare utrustning har man råd att ha en extra blixt i reserv. 3 blixtar är dock alldeles för få för att göra tillförlitlig statistikk av.
 

iSolen.se

Guest
hitills har, ta i trä, mina 3 godox blixtar fungerat utan problem. Värt att tänka på är att även utrustning av högsta kvalitet fallerar någon gång. Med billigare utrustning har man råd att ha en extra blixt i reserv. 3 blixtar är dock alldeles för få för att göra tillförlitlig statistikk av.
Vad jag haft problem med är Godox TTL, Nikons TTL träffar alltid rätt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har jag varken Nikon kamera eller NIkonblixtar.
Fast jag körde länge med Canon-blixtaar och Odin trippers. Det fungerade bra med TTL och manuellt. De som redatade mig var att jag behövde ha med en massa batterier.

Sedan ville jag ha en blixt också till Fuji. Det blev Fuji svindyra stora blixt. Förutom vara dyr kunde den bara kommunicera optiskt.

Numera har jag 2 Godoxblixtar. En kraftfullare AD200 samt en enklare 860II F. Båda är kraftfullare än Canon 580II blixtar. AD200 ungefär lika med 4 580II.

Sedan har jag en X-pro F trigger på Fuji och en X-pro C på Canon. Jobbar alltså med samma blixtar till. båda kamerorna. Fungerar perfekt.
Byggkvalitén är väldigt lik den som Canon eller Fuji har.

När jag gick från Canon till Fuji under ett par år var mina Canon-blixtar värdelösa.
Nu kan jag använda mina Canon-blixtar igen men gör det inte.
Godox lösning är så mycket mer kraftfull och smidigare.
Skulle jag byta till Nikon behövde jag bara köpa en X-pro N trigger och mina blixtar skulle fortsätta fungera.

Märkesprylar kan ha fördelar men jag hatar att bli inmålad i hörnet. Där tycker jag numera att det finns alternativ där man inte måste byta ut sina blixtar bara för man byter kameramärke eller använder flera.
 

Polar300

Aktiv medlem
Är sb400 den som bara går att vinkla upp och ner? Stör inte det vid stående foton?
Min SB400 är ständigt försedd med en bouncerkåpa (och reflektorn därunder vinklad ungefär 45 grader uppåt). Det visade sig bli en bra kompromiss - då jag ytterst sällan blixtfotograferar på stående format... Df 'saknar' ju inbyggd blixt, och det här blev ersättaren.

Om ditt kamerahus har blixt - sikta på 700 (eller 910), 400 tillför inget för dig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Idag hade jag utan tvekan valt Godox
V 860.
V1 är en rip på Profotos ...(Heter den a1)
AD blixtarna är bra men inte för att sätta på kameran.

Eller yongnou 685

Båda med trigger till kameran.

ett ljusstativ, Godox s-bracket fäste och en softbox till var blixt man köper.
 
ANNONS