Annons

Fotografera blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob

Avslutat medlemskap
Lite "off season" men..
Hur gör man för att fotografera blixtar, dvs. blixtnedslag?

Hur gör man en ljus kväll resp. en mörk kväll?

mvh
jakob
 

tlorin

Medlem
Hej

Jag försökte fånga blixtar vid sensommarens åskväder som drog förbi, det var sent på kvällen så det var i stort sett helt mörkt. Jag bländade ner till bländare 8 och fotograferade med velvia. Jag använde stativ och exponerade med 30 sekunders exponeringstid för att öka chansen till att få med en blixt. Ca 20 exponeringar blev det, ingen blev bra. Det kom ju förstås ingen blixt just där jag riktade kameran under de 30 sekunderna.
Ett tips från en kompis var att ställa kameran öppen och vänta tills det kom en blixt i rätt område, sedan kan man avbryta exponeringen. Det förutsätter förstås att det är nästan svart ute.

Hur blixtbilderna borde blivit kan du studera på följande hemsida: http://www.bloomphoto.com/ Tyvärr finns det ingen bra beskrivning hur det skall gå till, men bra blixtbilder finns det.
 

acke

Avslutat medlemskap
En idé...

Jag har ingen erfarenhet av blixtfotografering i denna bemärkelse, men jag kan ju alltid spåna lite...

Om det är riktigt mörkt ute så skulle jag prova att dubbelexponera. Själva blixtarna är förhoppningsvis så starka att de går att registrera med en liten bländare, säg 16-22. Då kan man ha slutaren öppen rätt länge för att öka chansen att få med en eller flera blixtar. Sedan kan man dubbelexponera in landskapet vid en betydligt större bländare.

Bara ett förslag, jag har ingen aning om hur bra det funkar i praktiken...

Mvh/Acke:)
 

Rolf S.

Aktiv medlem
tålamod och tur

För att fotografera åskväder krävs tur och tålamod. Är det riktigt mörkt vilket det ofta är när det åskar är det bara att sätta slutaren på B och vänta - och hoppas. Oftast går blixtarna på tvären över himlen men det kan bli rätt effektfullt det också. En gång hade jag dock turen att få ett riktigt nedslag. Bilden har jag på min skärgårdssida manofsea.com.
http://www.manofsea.com/bilder/veder/blixt.shtml
 
ANNONS