Annons

Gammal 2018-03-24, 20:42
Håkan Bråkan

Prisras på Sony
Sonys A-fattning är död, har jag förstått, men är det inte märkligt att även de spegellösa rasar katastrofalt i pris snabbt? Typ halva priset efter ett par år. Beror det på det snabba släppet av nya modeller och att Sony-snubbar alltid måste ha det senaste. En A7rii lär väl inte säljas snabbt för över 15 000 idag som det verkar.
Gammal 2018-03-24, 21:26
martinot

Nej.

Med tanke på den snabba utvecklingen, och jämförelsevis omogna tekniken, så är det helt logiskt och naturligt att att spegellösa mycket snabbt blir omoderna, och därmed snabbt tappar i värde.

Speciellt gäller detta kanske lite mer för just Sonys spegellösa, då Sony normalt lite oftare än andra släpper nya kamerahus och versioner (istället för att firmwareuppgradera de existerande).

De fokuserar mer på nya kamerahus, än på nya objektiv, jämförelsevis, och relativt andra (även om de blivit något bättre på senare år, på FF-sidan).
Gammal 2018-03-24, 21:44
Astroscapist

Håkan Bråkan skrev: Sonys A-fattning är död, har jag förstått, men är det inte märkligt att även de spegellösa rasar katastrofalt i pris snabbt? Typ halva priset efter ett par år. Beror det på det snabba släppet av nya modeller och att Sony-snubbar alltid måste ha det senaste. En A7rii lär väl inte säljas snabbt för över 15 000 idag som det verkar.
Är det begagnat du tänker på?
En ny A7R2 kostar knappt 26000kr i affären för en knappt 3 år gammal modell.
Vad släpptes den för? Tror 35kkr precis vad A7R3 kostar nu.

Är ca 3 år mellan modellerna snabbt?

/Stefan
Gammal 2018-03-24, 22:41
Håkan Bråkan

Astroscapist skrev: Är det begagnat du tänker på?
En ny A7R2 kostar knappt 26000kr i affären för en knappt 3 år gammal modell.
Vad släpptes den för? Tror 35kkr precis vad A7R3 kostar nu.

Är ca 3 år mellan modellerna snabbt?

/Stefan
Ehhh, den såldes ny för 21000 i drive nyligen på Cyberphoto
Gammal 2018-03-24, 22:44
Håkan Bråkan

Och vi som upplevt prisfallet på Nex-7, a7 och a7r, inte samma med andra märken.
Gammal 2018-03-25, 00:09
Michael f8

Fråga
Håkan Bråkan skrev: Och vi som upplevt prisfallet på Nex-7, a7 och a7r, inte samma med andra märken.
Tycker du det är något negativt, att det blir billigare månad för månad? Om a9 sjunker till 11.000 kr om tre månader, blir du besviken då?
Gammal 2018-03-25, 06:39
fotobollfoto

Michael f8 skrev: Tycker du det är något negativt, att det blir billigare månad för månad? Om a9 sjunker till 11.000 kr om tre månader, blir du besviken då?
För den med ambitionen att alltid uppgradera till det senaste är det inte kul med värdeminskningen på befintlig utrustning. Många vill ju faktiskt sälja det gamla i samband med uppgradering. Prisraset kan därmed rakt översättas till en förlust.

Men för den som nöjer sig med det näst nyaste är det såklart trevligt om priserna sjunker. Oavsett om det är begagnat- eller butikspris.
Gammal 2018-03-25, 07:27
Astroscapist

Håkan Bråkan skrev: Ehhh, den såldes ny för 21000 i drive nyligen på Cyberphoto
Och jag köpte en ny för 19kkr förra sommaren.
Det är normalpris och inte kampanj eller fyndvaror man bör titta på.
Den ligger strax under 26kkr just nu på den billigaste affären sen blir det bara dyrare.

Fattar inte varför de tjatar om de uppdateras så ofta heller. Det är knappt 3 år mellan A7R2 och A7R3 och drygt 3 år mellan A7II och A7III

/Stefan
Gammal 2018-03-25, 09:14
gamleJ

Håller med Martinot angående mognad. Jag tror inte att begagnatpriserna på a7riii och a7iii kommer bli som för generation ii. Sony har tagit det steg som Canon gjorde mellan 5dmkii och mkiii. Mkiii är en mogen produkt och säljs fortfarande till ungefär samma begpriser som innan mkiv kom minus några tusenlappar medan mkii slumpas för runt 4000-5000kr. På forumen avråder de flesta från köp av mkii pga begränsad af-funktion och att sensorn inte håller måttet. 5dmkii var ju precis som a7rii mycket populär och med för den tiden fantastiska filmmöjligheter bland annat. Med dagens mått sett är inte de funktionerna något att höja på ögonbrynen för och då är det af ,bildkvalitet och handhavande som blir fokus och då väger den lätt. Personligen har jag inte känt så stort sug efter a7rii trots mycket som är bra pga att den inte ger ett färdigt intryck. A7riii däremot ger GAS som är svårbemästrad :). Sony version iii tror jag kommer rekommenderas varmt på begagnatmarknaden under lång tid framöver och hålla sitt värde bättre än version ii.
Gammal 2018-03-25, 10:43
Fredrik AVT

gamleJ skrev: Håller med Martinot angående mognad. Jag tror inte att begagnatpriserna på a7riii och a7iii kommer bli som för generation ii. Sony har tagit det steg som Canon gjorde mellan 5dmkii och mkiii. Mkiii är en mogen produkt och säljs fortfarande till ungefär samma begpriser som innan mkiv kom minus några tusenlappar medan mkii slumpas för runt 4000-5000kr. På forumen avråder de flesta från köp av mkii pga begränsad af-funktion och att sensorn inte håller måttet. 5dmkii var ju precis som a7rii mycket populär och med för den tiden fantastiska filmmöjligheter bland annat. Med dagens mått sett är inte de funktionerna något att höja på ögonbrynen för och då är det af ,bildkvalitet och handhavande som blir fokus och då väger den lätt. Personligen har jag inte känt så stort sug efter a7rii trots mycket som är bra pga att den inte ger ett färdigt intryck. A7riii däremot ger GAS som är svårbemästrad :). Sony version iii tror jag kommer rekommenderas varmt på begagnatmarknaden under lång tid framöver och hålla sitt värde bättre än version ii.
Du kan ha rätt men det beror på vad generation iv bjuder på och osäkerheten kring om Canon/Nikon släpper någon intressant FF spegellös.
Gammal 2018-03-25, 11:40
gamleJ

Fredrik AVT skrev: Du kan ha rätt men det beror på vad generation iv bjuder på och osäkerheten kring om Canon/Nikon släpper någon intressant FF spegellös.
Ja kommer det något revolutionerande kan det ställas på ända. Det är väl en bit kvar innan de lyckas med en global slutare men det skulle kunna röra runt lite ;).
Gammal 2018-03-25, 12:08
Leica-M-gubben

Håkan Bråkan skrev: Ehhh, den såldes ny för 21000 i drive nyligen på Cyberphoto
Ehhh, den såldes ny för 19000 med Sonys kampanjrabatt från JapanPhoto för några veckor sedan
Gammal 2018-03-25, 15:04
Lysander

Jag har inte stenkoll på andra kameramärken när det kommer till priset, men jag har också tänkt att Sonys prisfall beror på att det ofta kommer ut nya modeller.

Jag "gillar" att A-mount är död, jag hittar bra objektiv till trevliga priser till A-mount. Jag kör en A99a nu, så jag kan skaffa Version II om ett par år, och sedan använda dom med adapter på E-mount efter det. Så även om A-mount är död så kommer jag kunna använda det i säkert sju år till eftersom jag aldrig handlar nya kamerahus och A99II verkar riktigt trevlig.
Gammal 2018-03-25, 21:22
PMD

Michael f8 skrev: Tycker du det är något negativt, att det blir billigare månad för månad? Om a9 sjunker till 11.000 kr om tre månader, blir du besviken då?
Jag skulle nog bli lite besviken om jag hade köpt en A9 tre månader tidigare. :-)
Gammal 2018-03-26, 06:49
pdahlen

Det är väl baksidan av utvecklingen, de som ligger på framkant och kommer med stora uppdateringar tätt och utan alltför stora prishöjningar kan ju ta död på märket pga dålig andrahandsmarknad.

Hittills har jag klarat mig från större förluster, har haft max 10000:- för en uppgradering på objektiv eller hus och det har jag klarat mig med. Men visst finns det tråkigare affärer, tex beställde jag det fantastiska Tamron 150-600 5 månader innan det kunde levereras för 11000:-, det var ju bra ända tills G2 version kom och tog död på G1, fick runt 4000:- för det när jag uppgraderade. G2 med lite rabatter mm såldes ju för runt 11000:- även det, så intresset för G1 svalnade snabbt
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.