Annons

Rengöring av glasramar

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Jag har stora problem med GEPE's 3 mm glasramar. Glaset blir mjölkigt (vitfärgat) och dimmigt efter en tids förvaring. Hur i hela friden kommer detta sig? :mad: Jag har alltid varit noggrann och förvarat bilderna torrt, undangömt från fukt och solljus.

Jag hade häromdagen tagit fram bilder som ramades bakom glas för mer än tjugo år sen. Det var precis med nöd och näppe det gick att se vad det föreställde. :rolleyes:

Nu har jag tagit ur bilderna ur dessa gamla ramar och istället placerat dem i glaslösa ramar. Jag förlorar planhållningen i projektorn men slipper å andra sidan det mjölkiga och suddiga glaset.

Blir era glasramar också mjölkiga och dimmiga efter ett tag? Eller är det jag som förvarar mina bilder fel? Blir totalt vansinnig om jag blir tvungen att rama om mina diabilder efter ett år eller två.. :mad:
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har diskuterat detta problem flera gånger med GePes generalagent i Sverige. Den mjölkaktiga hinnan påstås vara något som fälls ut ur själva glasmaterialet. En helt naturlig process som inte går att stoppa, enligt GePe. Man säger också att hinnan är ofarlig för bilderna. Processen avtar långsamt med tiden, men kan pågå i många år innan den upphör helt.

GePe har gett mig följande originella tips för borttagning av hinnan innan man ramar:
Ställ ramarna i magasin och kör dem i diskmaskin, utan diskmedel!!! Jag har inte vågat pröva detta ännu.

Finns det någon som har en bättre idé? Att putsa med torr duk funkar dåligt, tycker jag.
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Re: Rengöring

Att i efterhand putsa ramarna med en antistatisk putstrasa skulle kanske fungera - men å andra sidan skulle det vara ett meningslöst tidsfördriv om man har många bilder. :rolleyes:

Jag har provat att diska ramarna för hand och sedan låtit dem lufttorka. Efter behandlingen har jag rengjort med en lätt fuktad Wettex-disktrasa för att inte få in något damm i ramarna. Har det trots allt kommit damm emellan har jag dammsugit dem, bara för att försäkra mig om att ramningen ska bli dammfri.

Fler tester återstår att göra innan jag kan uttala mig om resultatet. Än så länge är jag nöjd. Men jag lovar att prova diskmaskinen också :D
 
ANNONS