Annons

Defekt Antishake

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av defekt Antishake.
alltså att kameran börjar surra och ha sig och att AS-lampan blinkar besatt?
I mitt fall handlar det om en äldre Konica-Minolta A2 och det är knappast lönande att skicka in den för rep, men jag undrar ändå om kameran haverar helt om AS lägger av?
Just nu går den att använda, kameran låter och har sig när man sätter på den, men lägger av efter kanske fem-sex sekunder.

Någon som kan ge lite råd, går det att "självfixa", typ stänga av AS i någon meny (har letat utan resultat).

/C
 

pial

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle också gärna vilja veta om någon har några erfarenheter.

I mitt fall handlar det om en D5D som i förra veckan började föra oväsen ibland när man slår på den, och så går det inte att ta en bild. Lite googlande ger svaret att AS antagligen håller på att paja. Givetvis har garantin gått ut.

Om nån har någon ide om hur man kan inaktivera AS och fortsätta använda kameran (det räcker inte med att slå av den, felet uppstår ändå) så skulle jag bli glad! Jag kan leva utan AS.

Måste säga att jag är skapligt sur över detta -- kostnaden för reparation här i USA verkar vara i storleksordningen $300, mer än hälften av vad kameran kostade ny. Bara två och ett halvt år gammal, ca 8500 exponeringar. Ska grejer verkligen inte hålla bättre än så?! Dessutom är det en korkad konstruktion att den lägger av pga av AS som ju inte är en nödvändig funktion.


Pia
 

pallep

Aktiv medlem
pial skrev:
Dessutom är det en korkad konstruktion att den lägger av pga av AS som ju inte är en nödvändig funktion.


Pia
Tror att kameran gör en uppstartskalibrering så att den vet var sensorn håller hus, om As är sönder så kan sensorn vara lite var stans så det är inte säkert att du skulle fått nån bra bild ändå. Men som sagt lite dumt är det att man inte kan köra utan.
En "ny" a100 i USA kostar typ lika mycket som dina reparationskostnader. Bra kamera under 800iso.
 

pial

Aktiv medlem
Hej,

Tack för svaret! Du har rätt i att en a100 inte ligger så långt från reparationskostnaden, men får dem på Adorama för $450.

Men det känns lite tråkigt att skaffa en a100 som ju är i princip samma kamera... jag hade ju inte tänkt köpa en ny förrän jag var redo för en rejäl uppgradering! Jag lutar faktiskt åt att reparera den, och hoppas att den håller sen.

Medan jag funderar på det har jag hittat ett trick på ett annant forum; Efter att kameran startat (och inte funkar) låter man den går ner i viloläge, och sen när man väcker den så kan man trycka av igen. Det verkar funka, faktiskt, i alla fall än så länge. Men det kan ju vara bara temporärt också, innan det blir värre, och är dessutom ingen riktig lösning eftersom man måste vänta minst en minut innan man kan ta en bild...

/Pia
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
pial skrev:
Hej,

Tack för svaret! Du har rätt i att en a100 inte ligger så långt från reparationskostnaden, men får dem på Adorama för $450.

Men det känns lite tråkigt att skaffa en a100 som ju är i princip samma kamera... jag hade ju inte tänkt köpa en ny förrän jag var redo för en rejäl uppgradering! Jag lutar faktiskt åt att reparera den, och hoppas att den håller sen.

Medan jag funderar på det har jag hittat ett trick på ett annant forum; Efter att kameran startat (och inte funkar) låter man den går ner i viloläge, och sen när man väcker den så kan man trycka av igen. Det verkar funka, faktiskt, i alla fall än så länge. Men det kan ju vara bara temporärt också, innan det blir värre, och är dessutom ingen riktig lösning eftersom man måste vänta minst en minut innan man kan ta en bild...

/Pia
Jag har haft 2 haverier med min Konica Minolta 7D. Det yttrar sig alltid som att det rasslar i kameran i c:a 5 sekunder då sensorn oscillerar okontrollerat i kameran. Sedan blir det tyst och samtliga 5 antishakeindikatorer till höger i sökaren lyser permanent. Inget går att göra åt saken. Det hjälper ej att stänga av AS.

Det enda som hjälper är att vara försiktig med sitt kamerahus så man ej stöter emot något alltför hårt. Det behövs inte alltid så hårda törnar. Detta kan man nog kategorisera som en av barnsjukdomarna med AS. Det verkar som om Sony löst dessa problem för i dessa kameror är detta system både snabbare och robustare. Jag har aldrig hört om liknande fel på Sony-DSLR:er även om det säkert hänt även där.

Jag skulle nog trots allt köpa en ny kamera om jag var er. Som ni nämner är ju A100 nu väldigt billig och även den ganska nya A200 har ju sjunkit starkt i pris så man får klart mer för pengarna nuförtiden också. En A100 kostade 10.000:- när den kom och idag kan man väl få den för ett par tusenlappar och någon skrev att en A200 såldes för 3.400:- ny. Så det är faktiskt rea i surplusshoppen som gör att kanske även fattiga studenter kan uppgradera, om inte annat så med ett litet bidrag som farsan säkert har råd med!
 

pial

Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh skrev:
Så det är faktiskt rea i surplusshoppen som gör att kanske även fattiga studenter kan uppgradera, om inte annat så med ett litet bidrag som farsan säkert har råd med!
Hehe, studenter... det var ett tag sen, det! :) Mitt motstånd mot att byta kamera beror egentligen inte på ekonomin så mycket som på mitt ohejdbara miljömedvetande; det bär mig emot att slänga grunkor hela tiden. Men du kan ändå ha rätt. Speciellt om det verkligen är så att Sonykamerorna är bättre konstuerade.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
pial skrev:
Hehe, studenter... det var ett tag sen, det! :) Mitt motstånd mot att byta kamera beror egentligen inte på ekonomin så mycket som på mitt ohejdbara miljömedvetande; det bär mig emot att slänga grunkor hela tiden. Men du kan ändå ha rätt. Speciellt om det verkligen är så att Sonykamerorna är bättre konstuerade.
Ursäkta, det var inte meningen att såra nån. Man vet ju aldrig vem som läser vad man skrivit.

Jag tycker annars du kan kolla med Zieger om du verkligen vill ha din gamla kamera kvar. Man ska inte överdriva vad det kostar att laga kameran. I mitt fall så var de tvungna att byta både bakstycke och lucka. Därför blev det dyrare.

Själva AS kostade faktiskt som reservdel till Konica Minolta 7D inte mer än 500 spänn för något år sedan. Arbetet en tusenlapp eller 900:- så 1500:-.

Jag tycker också att det är motbjudande som det blivit men ingen verkar faktiskt bry sig. Innan jag blev digital hade jag en kamera i 25 år som jag var nöjd med som rese-SLR. Min KM 7D kostade mig 11.000:- (och jag fick den nästan till kostpris eftersom jag jobbade på en distributör). De flesta fick nog betala 14-15.000:- som köpte den när den kom. Att byta kamera då efter ett par år känns lite perverst - lite väl mycket "köp och släng" för mig med.

Jag har den kvar men nu använder jag den sällan. Har lånat ut den till min son. Jag reparerade den därför att jag gillar den verkligen och den är industrihistoria för det var den första DSLR-kameran med inbyggd AS i kamerahuset.

I ditt fall skulle jag varken reparera din gamla kamera eller köpa en A100! Köp en A200 istället även om det skiljer nån enstaka tusenlapp. Den saknar några få saker som folk brukar älta att de saknar men i övrigt har Sony fixat just de svagheter som A100 blev kritiserad hårt för (bl.a. bruset). Det som saknas är främst möjligheten att fälla upp spegeln vid tagning med långa slutartider och en knapp att kolla skärpedjupet med - det är väl i princip allt som saknas.

Nej förrestän den saknar DMF också och det är värre för den funktionen älskade jag. Kameran fokuserar först automatiskt och sen kopplar fokusmotorn ur så du kan finjustera manuellt om du vill. Detta är speciellt bra om man har ett objektiv som fokuserar fel ihop med huset. Då gör kameran så gott den kan först och sen kan man finlira själv efter bästa förmåga. Idag tror jag endast A700 har denna funktion ingen av A200, A300 eller A350 har det i alla fall.

Kollade dina naturbilder - riktigt fina många. Maneten och nyckelpigorna är super.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Ursäkta en idiot men är det inte samma sak som att först använda autofokus och sedan stänga av den med knappen för att sedan ställa in manuellt?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
MattiasBredberg skrev:
Ursäkta en idiot men är det inte samma sak som att först använda autofokus och sedan stänga av den med knappen för att sedan ställa in manuellt?
Jag tänkte samma tanke själv men jag har verkligen saknat den funktionen på min Sony A350.
Skillnaden är att om DMF är aktiverat, så behöver du inte stänga av något manuellt med någon knapp utan det går automatiskt och mycket snabbare. Inget fokustogglande på extraknappar.

Fler än en gång har min AF låste på "fel" del av motivet. Med DMF är det inget problem. Har man alltid DMF aktiverat så är det bara att kompensera det snabbt manuellt. Vill man fokusera om så trycker man bara ner avtryckaren till hälften igen.

En del ägare av D7 har inte fattat att denna funtion finns. Kommer ihåg själv hur jag visade en lätt förbluffad kille på fotomässan i Nacka som inte hade en aning om denna funktion. Det är lätt att missa detta om man inte orkar läsa manualer eller tycker såna är överflödiga för riktiga fotografer som väl vet "hur fan en kamera fungerar".

Jag måste faktiskt säja att jag tycker det är konstigt att man gömmt denna funkion ner i menyträsket. Jag tycker den skulle ligga som ett tredje val på MF/AF-väljaren som kanke borde ha AF, MF och DMF att välja mellan istället för bara AF/MF vilket är brukligt. Som gammal gränssnittskonstruktör så tycker jag tillverkaren har gjort en ordentlig blunder här. Finns DMF får de gärna ta bort AF/MF-knapparna för mig mej personligen, men jag förstår att andra kan ha andra preferenser.
 

hazard

Aktiv medlem
Jag måste faktiskt säja att jag tycker det är konstigt att man gömmt denna funkion ner i menyträsket. Jag tycker den skulle ligga som ett tredje val på MF/AF-väljaren som kanke borde ha AF, MF och DMF att välja mellan istället för bara AF/MF vilket är brukligt.
Man kan väl ställa att AFA-läget på AF-omkopplaren är DMF, så att du välja mellan AFS/DMF/AFC/MF?

Sedan att det inte är defaultinställningen kan väl tyckas dumt, särskilt som AF-A är rätt värdelöst.

/Andreas
 

pial

Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh skrev:
Ursäkta, det var inte meningen att såra nån. Man vet ju aldrig vem som läser vad man skrivit.
Ingen sårad här! Fånigt av mig att ens säga nåt... :)

Tack för tips om A200, det kanske vore den enklaste lösningen. Men just nu lutar jag åt att skicka in den i alla fall, jag bor i USA och får skicka den till en verkstad som Sony har bestämt. Förhoppningsvis håller den sen.

Glad att du gillade mina bilder! Tack!

/Pia
 
ANNONS