Annons

Är Paypal säkert?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Buch

Aktiv medlem
Som tråden låter, undra jag hur säker man er med paypal.

Fundera och handla på en webbutik i Hong Kong, man vad händer om inte paketet kommer fram, eller dom skicka en tom låda?

Hur gör ni?
 

snowbear

Aktiv medlem
jag har nu handlat från gadgetbay på tradera betalade genom paypal
gadgetbay säger att dom har skickat varan men den kommer inte gått över en månad och dom har slutat svara på mina mail då jag ställer lite krav på att finna varan åt mig (som jag fattar skickas den från china eller japan) men paypal hjälper mig dom har gett gadgetbay ett datum svara dom inte eller fixar fram mina saker får jag tillbaka mina pengar

Payal = BRA !!

Gadgetbay = KÖP INTE AV DOM !!! DOM ÄR INTE INTRESSERAD AV DIG BARA DINA PENGAR !!
 

Trenne

Medlem
Jag har handlat nån gång av dem på Tradera.
Paketet skickades från Hong Kong har jag för mig.
Tog ca 1 vecka för det att komma fram.
Tyckte dem verkade seriösa iaf, men kan ha ändrats sen dess.
 

trixy

Aktiv medlem
Jag använder Pay pal ofta ( ungefär använt det 200ggr) och ofta varor från kina och har aldrig haft problem.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
jag har nu handlat från gadgetbay på tradera betalade genom paypal
gadgetbay säger att dom har skickat varan men den kommer inte gått över en månad och dom har slutat svara på mina mail då jag ställer lite krav på att finna varan åt mig (som jag fattar skickas den från china eller japan) men paypal hjälper mig dom har gett gadgetbay ett datum svara dom inte eller fixar fram mina saker får jag tillbaka mina pengar

Payal = BRA !!

Gadgetbay = KÖP INTE AV DOM !!! DOM ÄR INTE INTRESSERAD AV DIG BARA DINA PENGAR !!
Det är tydligen så att tiden runt jul/nyår innebär totalt postkaos och våldsamma föseningar. Det verkar som kineserna firar jul/nyår hejdlöst, länge och alla samtidigt. Så ge inte upp hoppet på något vis.
 

snowbear

Aktiv medlem
Det är tydligen så att tiden runt jul/nyår innebär totalt postkaos och våldsamma föseningar. Det verkar som kineserna firar jul/nyår hejdlöst, länge och alla samtidigt. Så ge inte upp hoppet på något vis.
Jag har gett upp på Gadgetbay som från mail ett har varit väldigt korta och otrevliga i sina mail, man skrivet ett mail med några frågor och dom svara helt utan "inlevelse" med några få ord. jag förstår att dom inte kan sitta och skriva långa utdragna historier men det känns väldigt tråkit. sen när jag hade väntat en månad på sakerna så mailade jag dom och sa att ni får försöka kolla upp vart det är fråga eran leverantör eller nått i den stilen. detta mail har dom bara ignorerat.

har gått en månad och nio dagar sen jag skulle fått grejerna och posten säger att det kolli nr jag fått "inte finns" alltså vara den skulle vara anknytet till inte finns existerar. gadgetbay svarar på detta när jag frågar om dom kan kolla att dom skrev rätt nr "det är skickat" inge mer inget mindre. usch jag ogillar dom så mycket.
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Forutom Simon har er svar inte mycket med min frågan och göra....

Finns nogon annan som vet mer om paypal?

I Sverige använder jag Payson, där godkänner köper sin paket innan säljar får betalt, er det så med Paypal?

Vad händer om et paket inte kommer fram?

Vad händer om säljer inte skicka rätt vara?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Forutom Simon har er svar inte mycket med min frågan och göra....

Finns nogon annan som vet mer om paypal?

I Sverige använder jag Payson, där godkänner köper sin paket innan säljar får betalt, er det så med Paypal?

Vad händer om et paket inte kommer fram?

Vad händer om säljer inte skicka rätt vara?
Med PayPal godkänner du inte mottagandet innan du betalar. Betalningen dras direkt, mot ett registrerat Betalkort eller Kreditkort. Använder du kreditkort så kan det då ta ett tag innan pengarna dras från ditt konto.

PayPal har en funktion där du kan lägga in ett ärende om det blir konflikt med säljaren, du har då möjlighet att få tillbaka pengarna.

PayPal som så är ju en säker betalningsmetod, men med en oseriös säljare kan det bli problem i alla fall.
 

j777

Aktiv medlem
Det är tydligen så att tiden runt jul/nyår innebär totalt postkaos och våldsamma föseningar. Det verkar som kineserna firar jul/nyår hejdlöst, länge och alla samtidigt. Så ge inte upp hoppet på något vis.
Och då har vi ändå inte ens kommit fram till deras nyår. 12-20 februari är tydligen bland annat deras post helt stängd så det går inte alls att skicka paket alls då.
 

snowbear

Aktiv medlem
Forutom Simon har er svar inte mycket med min frågan och göra....

Finns nogon annan som vet mer om paypal?

I Sverige använder jag Payson, där godkänner köper sin paket innan säljar får betalt, er det så med Paypal?

Vad händer om et paket inte kommer fram?

Vad händer om säljer inte skicka rätt vara?
Pengarna dras direkt från ditt konto ja men dom går inte till dom du köper av dom går till paypal som jag fattar det sen får du ett mail med en länk dit du ska gå när du fått paketet och godkänna varan har det inte kommit (som för mig) finns det en enkom sak att klicka i och då får inte säljaren nå pengar och du har då all tid ivälden att försöka prata med säljaren får du inte tag i dom (som i mitt fall) då medelar du paypal så försöker dom åt dig sen får dom ett visst antal dagar på sig att styra upp saker och ting sen får du dina pengar tillbaka!.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Pengarna dras direkt från ditt konto ja men dom går inte till dom du köper av dom går till paypal som jag fattar det sen får du ett mail med en länk dit du ska gå när du fått paketet och godkänna varan har det inte kommit (som för mig) finns det en enkom sak att klicka i och då får inte säljaren nå pengar och du har då all tid ivälden att försöka prata med säljaren får du inte tag i dom (som i mitt fall) då medelar du paypal så försöker dom åt dig sen får dom ett visst antal dagar på sig att styra upp saker och ting sen får du dina pengar tillbaka!.
Jag har använt PayPal mycket och så där har det inte gått till.
Jag har aldrig fått något att godkänna. Nu har jag inte haft några problem heller, så jag har ju inte behövt prova deras hantering i det fallet.
 

j777

Aktiv medlem
Det enda som är säkert med paypal är att man blir av med pengarna. Men jo, Paypal fungerar bra om det är en seriös butik man köper ifrån. Räkna inte med någon större hjälp från Paypal om något går snett. Jag har haft strul en gång och fick ingen som helst hjälp från paypal utan de svarade bara att allt gått rätt till. Visserligen bara en gång av hundra men ändå. Däremot fick jag tillbaks pengarna från kreditkortsföretaget.

Å andra sidan: om man som säljare tar emot pengar via paypal, se till att ta ut dem därifrån så fort som möjligt. Paypal kan frysa kontot för minsta strul.
 

snowbear

Aktiv medlem
Jag har använt PayPal mycket och så där har det inte gått till.
Jag har aldrig fått något att godkänna. Nu har jag inte haft några problem heller, så jag har ju inte behövt prova deras hantering i det fallet.

JISSES flrst tänkte jag vad dillar du om men jag har ju kollat fel namn !! inte har jag betalat genom paypal det var payson ! ibland måste man göra en jätte tabbe

ber om ursäkt [f]Michael Buch[/f] jag har ju sett fel ignorera allt jag sagt ! det jag sagt gäller PAYSON inte Paypal.
 

trixy

Aktiv medlem
Vet inte hur PEYSON fungerar men kan man inte använda internetgirot utomlands med elelr är det bara i sverige. OM det går är det en säkrare väg att navända penganra när man handlar.
Köpern sätter in pengar
Säljaren sänder varan
Köparen godkänner varan när den kommer fram och säljaren får sina pengar efter det...
Men..kanske bara fugnerar i sverige.
 

paco

Aktiv medlem
Det enda tråkiga med Paypal är deras garanti policy. Den verkar himla bra, men är så flummig att det är svårt att ta det seriöst. Annars är de bra. Om du får ett tomt paket från HK, så är det inte Paypals fel. De sköter bara betalning utan att säljaren får se ditt kreditkortsnummer.
 

danpe

Aktiv medlem
Paypal har jag använt för att betala med i ett par år nu och förra året var första gången någonting strulade.

Har varan inte kommit efter 30 dagar kan man klaga hos paypal och sedan kontaktar de säljaren. Om säljaren (som i mitt fall) spårlöst försvunnit så återkallar de transaktionen. Hela proceduren tog knappt två veckor innan pengarna var tillbaka på mitt konto.

Så jag är nöjd, det enda som är struligt är att man måste registrera sitt kort hos dem, de drar 1 SEK/1 GBP eller vad det nu var och sedan matar man in några siffror som står på kontoutdraget. Så vid nyanskaffning och kortbyte tar det ett par dagar innan man är igång.

Som säljare har jag förstått att paypal inte alls är lika kul att syssla med, från flera håll. Massor av regler, konstiga avgifter osv.
 

Sabud

Aktiv medlem
Har använt Paypal ett antal gånger men bara i samband med köp på ebay.
Paypal är nog ett bra och säkert sätt att speciellt som köpare transferera pengar till en säljare.

Att undersöka om säljaren är seriös däremot är en helt annan sak som kommer an på dig som köpare.

Jag handlar på ebay av högratade fotohandlare som varit med några år.
Det har varit från U.S.A, Canada, Japan, Sydkorea, etc. och har det varit något problem så är de extremt angelägna att lösa det hela i stället för att få ett detaljerat och negativt omdöme.
 

heliflyer

Aktiv medlem
jag har köpt både på ebay och på web butiker i hongkong, kina och, taiwan
och allt har gått utan problem om du får strul beror det inte på paypal i alla fall och säljarna brukar snabbt försöka räta till problem om paypal hör av sig. Men lurendrejare kan domju aldrig garantera dig från fast dom brukar bli avstängda så fort dom upptäcks .
 
ANNONS