Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Impossible PX100 & PX600 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
The Impossible Project visade idag upp sina två nya monokroma filmer. PX100 för SX-70 och PX600 för alla 600-filmkameror. Finns en film på hemsidan med presentation och Visit new site leder till en mer ingående förklaring om filmerna och om karaktären. På torsdag ska filmen gå beställa.

Det finns även en del exempel upplagda på Impossibles grupp på Flickr.

Jag tycker den ser grymt fin ut och verkar vara väldigt påverkbar med temperatur och tryck. Även ljuset direkt efter exponering påverkar slutresultatet.
 

jonasfx

Aktiv medlem
har en sx-70 sonar och är väldigt peppad! försöker kolla om nåt ställe i göteborg kommer ta in filmen.

konstigt att det inte står någonting bland nyheterna om det här tycker jag :/

här är iaf en som twittrade direkt från konferansen. man kan läsa lite vad de gick igenom där förutom det som står på hemsidan.
http://twitter.com/jesshibb
 

paco

Aktiv medlem
Får bli en beställning på torsdag. Blir spännande med första sv/vita integralfilmen. Läste att priset är 18 euro per pack, som har åtta bilder.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Sålde precis min sx-70, hade nog varit riktigt trevlig att ha nu. Men närmare 200kr för 8 bilder blir lite för dyrt för mig. Håller mig till typ 100 istället som går att köpa för 1 dollar per bild.

Inte samma klassiska polaroidformat, men gillart ändå
 

paco

Aktiv medlem
Inte samma klassiska polaroidformat, men gillart ändå
Åldersmässigt så är 100-filmerna mer klassiska, men de flesta tänker nog på integralfilmerna när man säger Polaroid. SX-70 kom ju till för att minska ner skräpet som 100- och 80-filmerna lämnar efter sig. Färdig bild direkt ur kameran utan skyddspapper och frätande gojs på fingrarna :)

Sitter själv på en del 664, 669, 55, Choclate etc. och så lite Fuji FP100C.
 

paco

Aktiv medlem
PX600 släppt

PX600 för alla 600-kameror går att beställa på Impossibles hemsida nu. Denna film passar fler kameror än den första PX100 och verkar mer stabil om man kollar på exemplen.

Hoppas Exponera får in den i sitt sortiment också. Jag har min SX-70 laddad med PX100, men har inte haft tillfälle att prova än.
 

paco

Aktiv medlem
Det finns ND filter som du kan lägga på filmen om du vill köra 600 i SX-70. Du kan givetvis ha filter framför optiken också, ca. två steg får man kompensera. Jag har kört med polfilter på min SX-70 med Polaroids 600-film.
 

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Jag har använt 5-6 pack av sx-70 filmen är rätt besviken.

För det första är den svår att använda då kontrasterna påverkas av både temperatur och hur mycket ljus som den exponeras för efter att den har rullat ur kameran. Sen fick jag tipset om att man helst ska förvara bildena i ett album eller liknande för att bilderna inte ska böjas och liknande, nu när jag har haft bilderna legande ett tag i en kartong så har många av dom bleknat helt och hållet.


Jag vet inte riktigt.
 

Björn_

Aktiv medlem
Det finns ND filter som du kan lägga på filmen om du vill köra 600 i SX-70. Du kan givetvis ha filter framför optiken också, ca. två steg får man kompensera. Jag har kört med polfilter på min SX-70 med Polaroids 600-film.
Bra tips!
Jag satt precis och tyckte det var synd att all film för sx70 är slut... Undra om det kommer mer? Det står ju bara "out of stock"

Jag fick tag i en sx70 på tradera. AF verkar inte så pålitlig. Är det vanligt, eller har någon tips på hur man kan fixa det?
Inte för att det är så stort problem, men hade varit kul om det funkat.

//Björn
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att Sx-70 AF är den tveklöst bästa jag någonsin använt, fungerar i ett kolsvart rum. Men den fungerar ju inte genom glas, och kan ha svårt med tyg, vad är det du har haft problem med att fokusera på?
 

Björn_

Aktiv medlem
Har kört lite mer test nu, och den verkar nog ok ändå. Jag körde med en närbildslins, men sen saknade hållare så jag fick hålla själv. KAN ha berott på detta ;-)

Med tretti kronor bilden så blir man ju lite försiktig, så det tar ju naturligt längre tid att lära sig grejjerna...

Någon som vet minsta fokuseringsavstånd? (utan närbildslins alltså)

Har inte hittat någon manual heller, tar gärna emot tips på det också :)
Hittade en nu:

http://www.chemie.unibas.ch/~holder/SX-70_MANUAL/en.html

//Björn
 
Senast ändrad:
ANNONS