Annons

Exempel på inskannad film sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Jag vill också ha en glashållare till Coolscannern för att få ett problem mindre till mellanformat. Tyvärr lär jag få ett annat i stället - damm. Det värsta är att bara glashållaren kostar vad en bra flatbäddsskanner kostar. Någon på forumet som har en och vad tycker ni? Är det värt pengarna?
Definitivt skillnad vad jag sett. Definitivt värt det skulle jag säga.
Damm blir ju säkert ett problem då, men med tryckluft borde mycket lösa sig.

/Johan
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Åsså en till sak! Om man kör våtskanning med en flatbäddare, kanske man kommer närmare kvaliteten hos en dedikerad filmskanner? Med tanke på att jag inte bryr mig så mycket om tidsåtgång så kanske det vore en lösning.
Vincent Olivers site "Photo-I" innehåller en hel del om scanning. Ibland tycker jag det verkar som Oliver kommer till mer känslomässiga slutsatser än objektiva. Men det har ett värde också och det finns mycket info på siten.

Han skriver specifikt om våtskanning på V750 här.

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson V750/page_9.htm

/F
 

Makten

Aktiv medlem
Har inte gjort några djupgående tester mot andra scannrar men jag är väldigt nöjd med min Reflecta CrystalScan 7200. Du har lite scanningar i mina bilder.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=265355

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=261868

Den är långsam och har inga neghållare men den gör sitt jobb bra speciellt på S/V.
Det var inte så lätt att hitta nån info om den. Finns inte i lager nånstans heller:-/

Det är märkligt att folk som skriver recensioner om elektronikprodukter ofta glömmer bort att sätta ut ett datum. Det betyder att man inte har en aning om vad recensenten har haft att jämföra med, eller vad standarden var under rådande tid. Inte ens tillverkarna skriver ut när deras produkter började tillverkas. Jag hittar ingen Crystalscan 7200 på deras hemsida, så jag antar att den utgått. Frågan är när.
 

crillee

Aktiv medlem
Det var inte så lätt att hitta nån info om den. Finns inte i lager nånstans heller:-/

Det är märkligt att folk som skriver recensioner om elektronikprodukter ofta glömmer bort att sätta ut ett datum. Det betyder att man inte har en aning om vad recensenten har haft att jämföra med, eller vad standarden var under rådande tid. Inte ens tillverkarna skriver ut när deras produkter började tillverkas. Jag hittar ingen Crystalscan 7200 på deras hemsida, så jag antar att den utgått. Frågan är när.
Näe, såg på prisjakt att den inte finns i lager. Förmodligen ingen storsäljare men den har inte utgått.
http://reflecta-shop.de/en/products/detail/~id.15/reflecta-CrystalScan-7200.html

Kan köpas här från tyskland billigt men du får lägga på en licens för Vuescan/Silverfast.
http://www.scandig.com/filmscanner/reflecta/reflecta-crystal-scan-7200.html

Eller den nyare varianten ProScan
http://www.scandig.com/filmscanner/reflecta/reflecta-proscan-7200.html

Här har du en flickr grupp med bildexempel
http://www.flickr.com/groups/reflecta/
 

Makten

Aktiv medlem
Jag håller på att bli totalt fnoskig för tillfället. Det verkar inte finnas en endaste vettig lösning som är ens skaplig, att finna i Sverige. Hade Plustek-skannern funnits i butik för under 3500:- hade jag redan köpt en sån, men ju mer jag grävt desto mer tveksam blir jag. Inte på dess kvaliteter, utan på om det är ett vettigt alternativ när jag förr eller senare ändå med största sannolikhet kommer att prova på mellanformat.

Men, ska man ha samma kvalla från en fladbäddare så måste man tydligen hosta upp ungefär dubbelt så mycket:-/ Och även det känns rätt puckat såhär i början.

Om jag inte skriver mer i tråden så är det antagligen för att jag exploderat av frustration.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Martin,
du kan ju låna min Nikon Coolscan IV ED om du vill.
Vi bor ju inte så långt ifrån varandra.
Fast just nu är jag ju i Dalarna förstås......
//Claes
 

Makten

Aktiv medlem
Martin,
du kan ju låna min Nikon Coolscan IV ED om du vill.
Vi bor ju inte så långt ifrån varandra.
Fast just nu är jag ju i Dalarna förstås......
Tack Claes, men det skulle bara betyda att jag inte kan köpa något enklare än en sån sen;-)

Jag måste rannsaka mig lite till tror jag. Att jag har bråttom är både bra och dåligt. Det kan leda till att jag slipper sätta mig in så mycket i vad som finns, vilket också torde minska förväntningarna och därmed låta en enklare produkt duga. Men å andra sidan kan det istället bli fel direkt.
Det som stör mig mest är att man inte verkar få särskilt mycket för pengarna oavsett vad man väljer. Rackliga filmhållare verkar till exempel vara mer regel än undantag. På en skanner för några tusenlappar borde man givetvis få en hållare med glasskivor som gör filmen 100% plan, men istället följer det med lite ranka plastskräpdetaljer. Vafan är det för trams?

Just nu pågår en inre rond mellan Epson V700 och Plustek 7600i SE. Den ena är mångsidigare (och lite för dyr), medan den andra är bättre på det den är gjord för. Inte lätt!

Det jag är mest rädd för är att det inte blir bättre än med en hemgjord duplikator med väldigt mycket billigare prylar (bortsett från den utrustning jag redan har) och väldigt mycket enklare arbetsflöde.
 

bildsten

Aktiv medlem
----------
------------
Det jag är mest rädd för är att det inte blir bättre än med en hemgjord duplikator med väldigt mycket billigare prylar (bortsett från den utrustning jag redan har) och väldigt mycket enklare arbetsflöde.
En sak är då säker: Det går mycket, mycket snabbare att fotografera av neg och dia än att skanna dem.

Min filosofi när det gäller att digitalisera mina dia framför allt, men även svv neg, är att först göra ett första urval som fotograferas så att bilden blir kanske 2400 pixlar i längsta sida. Fotar man då i raw finns det stora möjligheter att också göra bra färgkorrigering av dia som med tiden fått färgstick. När de bilderna är fixade gör jag ett sparsmakat urval av dem (kanske 5%)som sedan skannas i högre upplösning.
Men mitt mål skiljer sej från ditt.
 

Makten

Aktiv medlem
En sak är då säker: Det går mycket, mycket snabbare att fotografera av neg och dia än att skanna dem.
Det spelar inte så stor roll. Det viktiga är att få "valuta för filmen", alltså tillräckligt bra kvalitet för att det alls ska vara värt att hålla på med film. Och då inte till några fantasipriser som man kan köpa en skitfin digitalkamera för. Jag är snart uppe där och nosar redan:-/

Min filosofi när det gäller att digitalisera mina dia framför allt, men även svv neg, är att först göra ett första urval som fotograferas så att bilden blir kanske 2400 pixlar i längsta sida. Fotar man då i raw finns det stora möjligheter att också göra bra färgkorrigering av dia som med tiden fått färgstick. När de bilderna är fixade gör jag ett sparsmakat urval av dem (kanske 5%)som sedan skannas i högre upplösning.
Men mitt mål skiljer sej från ditt.
Jag tror jag inom överskådlig framtid kommer att hålla på med svartvitt, eftersom det är det enda som utan större svårigheter går att fixa med hemma. Det vore skitkul att prova lite mellanformat framöver också, eftersom det nog passar mig med väldigt få exponeringar på en rulle och metodiskt och långsamt fotograferande.

Om det finns en Epson V700 till vettigt pris på Elgiganten så köper jag nog en sån på lunchen. Men jag misstänker att jag såg fel på prislappen när jag var där igår, för den är dyrare på deras hemsida. Men jag får väl tänka i de vanliga banorna: Foto är det jag gillar mest att hålla på med, så det är väl lika bra att blåsa på med lite bättre prylar än det var tänkt från början:)
 

Makten

Aktiv medlem
Sådär, ett stycke V700 inhandlat:) Äntligen kan jag sluta fundera. Nu återstår "bara" att lära mig hur man skannar. I eftermiddag ska jag framkalla ytterligare en film, så att jag har något färskt att börja med.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Vad bra att du köpte en V700 :)
Jag har själv funderat på en sådan för alla mellanformats dia och SV-neg som mina föräldrar tagit.
Kommer med stort intresse att följa dina erfarenheter.
//Claes
 

benganj

Aktiv medlem
Sådär, ett stycke V700 inhandlat:) Äntligen kan jag sluta fundera. Nu återstår "bara" att lära mig hur man skannar. I eftermiddag ska jag framkalla ytterligare en film, så att jag har något färskt att börja med.
Intressant tråd! Har också nyligen börja fota lite analogt men har inte råd till en bra skanner ännu. Jag får nöja mig med crimsons lågupplösta skanningar och samtidigt följa ditt äventyr så länge:) Det skall bli intressant att se vad du tycker om V700.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
imacon-exempel-bild

Jag har jobbet med de flesta typer av skannrar (endast en riktigt tumscanner som saknas nu tror jag) inklusive diaduplikator och kommit fram till att än så länge så är imaconen lika mycket bättre än en nikon coolscan som coolscannen är bättre än en medioker flatbädd. Detta år i princip de tre val du har och flatbäddarna har du själv avskrivit (på goda grunder, jag håller med dig, de duger inte för småbild och knappt ens mellanformat...för kontakter kan de vara bra dock).

Då återstår en coolscan 5000 för runt 5 lakan eller en (gammal) imacon för 20-40 lakan...

Personligen vet jag med mig att jag aldrig kommer bli nöjd innan jag har en imacon ståendes på mitt skrivbord (eller har god och mer eller mindre obegränsad tillgång till en), har men en gång testat en sådan best förstår man varför de är yrkesstandard!
Imacon har dessutom en riktigt bra programvara tillskillnad från det mesta andra som måste kompleteras med tredjehandsprogramvaror.

Drömläget är en imacon för småbild och mellanformat och en flatbädd i still med 9000F fast som faktiskt tar negativ på hela glasytan i vilken man kan ta kontakter och större format.

Maila mig om du vill jag ska försöka leta upp några bra filer från lite olika scannrar...jag kommer vara borta över helgen så vänta dig inga snabba svar dock.
 

Makten

Aktiv medlem
Fabian, jag har som sagt redan köpt en skanner, och det blev en flatbädds. Avgörandet stod den här recensionen för, där en jämförelse med Coolscan 4000 gjordes: http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson V700/page_1.htm
Kolla sidan 8 och 13. Detta är såpass bra att det står sig mot en skaplig filmskanner, plus att jag betalade strax under 5 lock för den. Det är billigare än de lägsta priserna för nätbutiker i Sverige.
 

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Min radar spejar ju efter lösningar på samma problematik.

Du kan inte tänka dig två stycken på pakethållaren? ;-D
 
ANNONS