Annons

Vidvinkel ZOOM till FF och Crop

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Hej,

Jag står i valet och kvalet när det gäller inköp av en (extrem?)-vidvinkelzoom. Jag har följt denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126095 men mina krav/önskemål skiljer sig något.

* Skall helst vara zoom - då jag fotar mycket motorsport så blir jag lite mer flexibel.

* Skall passa och funka väl ihop med min 5D mk II

* Skall även kunna användas på en förhoppningsvis kommande 1D MkIV (i sämsta fall åter en ny 7D)

* Skärpa är viktigt (om inte kanterna är superskarpa spelar mindre roll)

* AF måste vara snabb och precis.

* Får kosta max 15000

Jag har tittat på 16-35 2,8LII vilket verkar uppfylla de flesta av ovan krav/önskemål men egentligen skulle jag vilja har ännu vidvinkligare. men de flesta typ 10-20 intervalls optik verkar gjorda för crop kameror.

Är det någon optik jag missat i mitt sökande?

//Mikael
 

Hyland

Aktiv medlem
Det enda jag kan komma på är isåfall:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5351

Skall tydligen bra, ingen egen erfarenhet dock.
Jo den var jag lite inne och snurrade på, lite osäker om AF är tillräckligt snabb/säker. Har inte direkt möjligheten att testa något exemplar heller tyvärr. Sedan även om det inte är livsviktigt så är inte heller ljusstyrkan den bästa. Inga större problem dock att gå upp i ISO med mkII:an.

Sneglade in på den andra som släppte på 3,5 över hela zoomen men den var ju tyvärr enbart för crop sensor.

/Mikael
 

Hyland

Aktiv medlem
Tror Canon släpper en 8–15 mm kring årsskiftet.

/ Kalle
Det zoom omfånget borde vara för mig optimalt har inte sett så många tester/bilder med det ännu bara. Känns som att man själv skulle bli något av en försöks kanin på en för mig relativt dyr pjäs.

/Mikael
 

reflux

Aktiv medlem
Det zoom omfånget borde vara för mig optimalt har inte sett så många tester/bilder med det ännu bara. Känns som att man själv skulle bli något av en försöks kanin på en för mig relativt dyr pjäs.

/Mikael
Fast 8-15mm är ju en ren fish-eye med allt vad det innebär.
 

Hyland

Aktiv medlem
Tack,

Nedan citat från länken skall väll beskriva hur bilderna tecknas dock har jag lite svår att om sätta det i bild.

"Fisheye-zoomobjektiv (cirkulärt eller fullformat)
Du behöver inte köpa två specialobjektiv när EF 8-15 mm f/4L Fisheye USM erbjuder både fullformatsbilder och cirkulära fisheye-bilder när det används med kameror som har en 24 x 36 mm (fullformat) sensor. Fotografer som använder DSLR-kameror med en mindre sensor kan ta fullformats fisheye-bilder. Med ett synfält på 180 grader diagonalt kan du ta hela scenen i en enda bild - det har aldrig varit lättare"

Så till min 5DmkII (Fullformat) så kan detta objektiv leverera både klassisk cirkulär físheye bild med svarta kanter runt om samt "fullformats bilder"(vanliga rektangulära då eller?)

Till en croppad enbart "fullformats bilder"(vanliga rektangulära då ?)

/Mikael
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Så till min 5DmkII (Fullformat) så kan detta objektiv leverera både klassisk cirkulär físheye bild med svarta kanter runt om samt "fullformats bilder"(vanliga rektangulära då eller?)

Till en croppad enbart "fullformats bilder"(vanliga rektangulära då ?)
Canons 8-15 är alltid ett fisköga, oavsett brännvidd. Så på fullformat kan du gå från cirkulärt till diagonalt fisköga, med APS-C (1.6x crop) bara diagonalt. Objektivet kan även användas för APS-H (1.3x crop) och fungerar även då som ett diagonalt fisköga. Du får således aldrig en rektilinjär projektion från detta objektiv.

En mer omfattande utläggning om fiskögon finns i detta inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1579873&postcount=19
 

Hyland

Aktiv medlem
Canons 8-15 är alltid ett fisköga, oavsett brännvidd. Så på fullformat kan du gå från cirkulärt till diagonalt fisköga, med APS-C (1.6x crop) bara diagonalt. Objektivet kan även användas för APS-H (1.3x crop) och fungerar även då som ett diagonalt fisköga. Du får således aldrig en rektilinjär projektion från detta objektiv.

En mer omfattande utläggning om fiskögon finns i detta inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1579873&postcount=19
Enkelt förklarat, tack! Låter som ett objektiv som jag kanske kan ta tuffa motocross bilder i vissa lägen men som kanske annars mest blir liggande i väskan, om man ser till min egna fotografering.

16-35 2,8L II verkar hit intills som det bästa valet, bredare användingsområde om inte annat.

Om man ska hålla budget så kunde en kombination av ett 17-40 och ett billigare fisheye vara ett alternativ, men vad man kan läsa verkar majoriteten tycka 17-40 varianten inte funkar helt bra med FF.

/Mikael
 
ANNONS