Annons

1600 ISO färgfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

jotemaster

Aktiv medlem
Går det ens att köpa i Sverige längre? Fujifilms hemsida berättar stolt att den är i produktion. Men i tre mail till tre olika personer på Fujifilm har jag försökt få svar på frågan om återförsäljare. Inget svar, inte ens ett "vi vet inte". Ringde två gånger deras huvudkontor i dag under kontorstid, signalerna bara gick. Inget telefonmeddelande eller så, bara 40 signaler.

Kollat Cyberfotos och Scandinavians hemsidor, inga 1600 ISO:r.

Hur ska jag gå tillväga?

Kan även prova nåt annat märke om nån vet en enstaka rulle 1600 på en hylla i Gällivare.
 

jotemaster

Aktiv medlem
Tack för tipset. Jag pressar inte längre, av olika anledningar. Den tyska sidan kräver minimihandling för runt 50 €, plus frakt, så jag vill hellre hitta ett svenskt alternativ.
 

jotemaster

Aktiv medlem
Det är ett jättesnällt erbjudande. Men finns filmen verkligen inte försäljning över disk i Sverige?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tycker mig ha sett filmen på Västerlånggatans Foto i Stockholm. De har mycket film till bra pris.

Högkänslig film åldras snabbt så se till att filmen är färsk.

När jag jobbade dagligen med film körde jag hellre Fuji Press 800 (Superia 800) och pressade ett eller två steg. Men idag är det klurigt att hitta labb som pressar film.
 

Kalli

Aktiv medlem
Jag har använt Fuji Superia 1600 och det kan ge bra resultat men bilderna blir ju korniga. Men, jag tror jag skulle heller köpa Kodak Portra 800 och underexponera ett stopp om jag hade behöv av ISO 1600 film. Jag har faktiskt inte provat det själv, men filmanvändande kompis menar att Portra 800 fungerar bra @1600.

Om jag skulle prova Superia 1600 igen skulle jag även prova att exponera den för ISO 800; underexponerade Superia 1600 bilder kan bli väldigt fula. På den andra handen tyckte jag att Superia 800 funkade bra när jag provade den men jag har inte använt ljusstarkare Superia filmerna så mycket; your mileage may vary.

Edit:
Kanske är det lika svårt att hitta Portra 800 som Superia 1600 i Sverige? Fråga om det går att hitta Fuji Pro 800z? Den tillverkas tyvärr inte längre men finns kanske kvar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Man kan prova fråga Crimson. Ett par år kanske sedan jag skickade in till dem film som skulle pressas men då kunde dem göra det i alla fall. Tror det gick med färgfilm också.
Team Framkallning på Södermalm kan säkert pressa. Jag tror inte att det kostade extra där förr.
 

Karl R

Aktiv medlem
Går det ens att köpa i Sverige längre? Fujifilms hemsida berättar stolt att den är i produktion. Men i tre mail till tre olika personer på Fujifilm har jag försökt få svar på frågan om återförsäljare. Inget svar, inte ens ett "vi vet inte". Ringde två gånger deras huvudkontor i dag under kontorstid, signalerna bara gick. Inget telefonmeddelande eller så, bara 40 signaler.

Kollat Cyberfotos och Scandinavians hemsidor, inga 1600 ISO:r.

Hur ska jag gå tillväga?

Kan även prova nåt annat märke om nån vet en enstaka rulle 1600 på en hylla i Gällivare.
Jag pressade High Speed Ectachrome, 160 ASA, till 1600 ASA sommaren 1971. Kornet blev grovt förstås, men det blev en härlig känsla. Filmen blev också mer högkontrastig. Vi, några killar, var ute i skogen och kokade brännvin en natt. Därför var det behövligt att pressa filmen. Dock är ju inte nordiska sommarnätter jättemörka. Jag har förstås bilderna kvar och tanken har funnits att digitalisera en del av dem. Ectachrome är/var den snabbaste diafilmen som fanns då. Den var ju rätt grov i kornet och blev ju grövre i 1600 ASA. Men det var en kul grej. Det var rätt inne att pressa film då. Är det många fler än jag som kört pressad Tri-X i maskin för röntgenfilm? Då snackar vi grovt korn. (Jag var röntgensköterska i nästan 40 år)//K
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag håller med Magnus om att pressa 800-filmen. Jag brukar underexponera ett steg och överframkalla två. Men jag soppar själv och jag vet inte om maskinen är så exakt att det går att säga något om det egentligen...
 

jotemaster

Aktiv medlem
Tack för all input! Ja, som sagt, jag pressar inte längre så det är en akademisk fråga för er nördar.

Först hittade jag denna: http://www.isupply.se/PartDetail.aspx?q=p:2480976;c:36157
Importerar från Tyskland, men eftersom de på hemsidan inte kan stava till "tillbehör" (tilbehehør) så har jag ingen större lust att lämna ut kontokortnummer till dem.

Sen följde jag Magnus råd om Västerlånggatans foto vilket ledde mig till denna: http://www.bildverkstan.com/sections/webshop/products/Fujifilm_Superia_1600_135|36/Fujifilm_Superia_1600_135|36.php

Så det blir till att traska till Die Altstadt för att kolla utgångsdatumet på rullen.

Allt gott (och hopp om framtiden ett litet tag till...) från mig!
Jonas
 
ANNONS