Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken förälder ska jag lyssna på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Fotograferade ett kompispars barn för 3 år sedan och har haft den som del av min portfolio på min hemsida.
Nu vill ena föräldern ta bort bilden och hänvisar till att pedofiler kan råka komma över bilden.
De är nu separerade och den andre föräldern uppmuntrar ha bilden kvar för personen är stolt över barnet och att han får vara del av min portfolio.
Vad tycker ni? Ska jag ta bort den bara för ena föräldern är paranoid?

/Stefanb
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Fotograferade ett kompispars barn för 3 år sedan och har haft den som del av min portfolio på min hemsida.
Nu vill ena föräldern ta bort bilden och hänvisar till att pedofiler kan råka komma över bilden.
De är nu separerade och den andre föräldern uppmuntrar ha bilden kvar för personen är stolt över barnet och att han får vara del av min portfolio.
Vad tycker ni? Ska jag ta bort den bara för ena föräldern är paranoid?

/Stefanb
Blir nog bäst så när den ena föräldern sexualiserat sitt barn på det viset.
 

LtHavoc

Medlem
Juridiken är ganska enkel.

Det första du måste veta är om din hemsida är att betrakta som komersiell eller inte. Om den inte är det är det bara PUL som du behöver bekymra dig över och i det här fallet behöver du inte vara orolig om du inte skrivit till personnummer, namn och adress.

Om den däremot är att betrakta som komersiell, är du bunden av Lagen om namn och bild i reklam och då blir det jobbigare. Har du en skriflig modellrelease? Om inte får du det tufft om den part som inte vill att bilden skall vara uppe drar det till tinget. Har föräldrarna delad vårdnad måste dessutom releasen vara undertecknad av båda.

Ett muntligt avtal kan vara svårt att hävda.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Juridiken är ganska enkel.

Det första du måste veta är om din hemsida är att betrakta som komersiell eller inte. Om den inte är det är det bara PUL som du behöver bekymra dig över och i det här fallet behöver du inte vara orolig om du inte skrivit till personnummer, namn och adress.

Om den däremot är att betrakta som komersiell, är du bunden av Lagen om namn och bild i reklam och då blir det jobbigare.
Nja, så väldigt enkel är tydligen inte juridiken.

Om sidan är "kommersiell" är ointressant. Lagen om namn och bild säger att näringsidkare som använder bilder i marknadsföring måste ha tillstånd av personen (dvs målsman i det här fallet).

Men sedan har vi §27 i upphovsrättslagen också. Om bilden kan anses vara en beställd porträttbild får man inte publicera den hur man vill.

Personligen tycker jag för övrigt att man kan vara generös med att göra som folk vill, om det nu inte finns några speciella skäl att inte göra det.
 

casting

Aktiv medlem
Jag hade nog tagit bort bilden personligen. Men visst är det ett överdrivet beteende. Vederbörande lär nog få magsår under sitt barns uppväxt med MSN, Facebook, bilddagböcker mm mm....
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har tagit bort bilden nu. Men de florerar fortfarande fritt på internet via barnets föräldrar och andra släktingar.


/Stefan
 

KGS

Aktiv medlem
Fotograferade ett kompispars barn för 3 år sedan och har haft den som del av min portfolio på min hemsida.
Nu vill ena föräldern ta bort bilden och hänvisar till att pedofiler kan råka komma över bilden.
De är nu separerade och den andre föräldern uppmuntrar ha bilden kvar för personen är stolt över barnet och att han får vara del av min portfolio.
Vad tycker ni? Ska jag ta bort den bara för ena föräldern är paranoid?

/Stefanb
Antar att det är den aktuella bilden du visar och då måste jag instämma med Johan. Vojne!
 

Soms

Aktiv medlem
.
Vad tycker ni?

/Stefanb
Tjena Stefan,


Vad jag tycker personligen;
Tråkigt när det blir såhär, men jag hade nog tagit bort bilden. Vill den, som uppmuntrar Dig att ha bilden kvar, kan denna öppna en egen sida och lägga upp bilder på.
Bra om du håller dig utanför "familjefejden".

Lagen säger;
Ja, den har Du nog redan koll på - i annat fall har övriga i tråden goda svar och tips.


/Soms
 
ANNONS