Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skidåkning + foto??

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Jag skall iväg på en skidresa i vinter och skulle vilja passa på att ta kort i backen, men är rädd för att kameran + objektiv skall gå sönder om jag skulle vurpa. (Sådant händer faktiskt)

Vad har ni andra för erfarenheter med att åka skidor med fotoryggsäck på? Är det att rekommendera?
 

Smw

Aktiv medlem
Jag skall iväg på en skidresa i vinter och skulle vilja passa på att ta kort i backen, men är rädd för att kameran + objektiv skall gå sönder om jag skulle vurpa. (Sådant händer faktiskt)

Vad har ni andra för erfarenheter med att åka skidor med fotoryggsäck på? Är det att rekommendera?
Jodå, det går jättebra att både ramla och slå sej, bil på-åkt mm, och förmodligen även kvadda en
fotoutrusning. Balansen blir inte bättre av att ha en massa tunga saker med sej.

Det brukar inte vara något större problem att åka med kamerarygga, en del destinationer
tex Trysil måste man ha den på knäna i liften.

Jag ser det som ett större problem att man måste välja: Det går inta att
både ÅKA skidor OCH att fota, inte samtidigt i alla fall, utan en fotodag, en annan åkdag,
Givetvis tar man sej runt med skidor, men att kalla de förflyttningarna att åka, nja...

Lösningen är en lämplig kompakt de dagar man åker.


//MW
 

SM7VQI

Aktiv medlem
Har själv samma fundering

Har hittat click-elites Contrejour väska som verkar vara en kameraväska för just skidfoto, dock så har jag inte haft råd att köpa den och den verkar tyvärr inte finnas att köpa i Sverige heller :(

Själv så skulle jag tycka att det vore riktigt kul att åka halvvägs ner i pisten, rycka fram kameran och sedan plåta polarna när dom åker förbi.

Fast en annan fråga är vad som händer vid en vurpa (om man inte kör med ryggskydd), riskerar kameraprylarna att krossa ryggraden?
 

Forslund

Aktiv medlem
Har själv samma fundering

Har hittat click-elites Contrejour väska som verkar vara en kameraväska för just skidfoto, dock så har jag inte haft råd att köpa den och den verkar tyvärr inte finnas att köpa i Sverige heller :(

Själv så skulle jag tycka att det vore riktigt kul att åka halvvägs ner i pisten, rycka fram kameran och sedan plåta polarna när dom åker förbi.

Fast en annan fråga är vad som händer vid en vurpa (om man inte kör med ryggskydd), riskerar kameraprylarna att krossa ryggraden?
Kör kameran på magen. Lowepro har väskor för det. Det får inte plats så mycket. Men tycker att det känns säkrare att ha den på magen än ryggen
 

grummel

Aktiv medlem
funkar jättebra! kör vanligtvis med en vanlig rygga me kameran i, sen har ja ryggskydd under så de inte gör lika ont att ramla på kameran. Har kommit fram till att ryggen nog pajar före kameran om man ramlar på den. Kör vanligtvis bara offist, så en bra rygga är ett plus. Man tänker vanligtvis inte på den efter ett tag, bara vid liftåkandet...
 

cato400

Medlem
Jag har kört två skidresor med systemkamera, det fungerar helt okej. Men som någon här skrev så blir det oftast en dag när solen skiner som går till att fotografera landskap o kompisar. När väl den dagen är över så blir det till att använda en bra kompaktkamera. Jag kör en liten Canon-kit väska som går att få till att sitta med axelrem och midjerem så den kommer lite på sidan. Skulle man sen ramla på just den sidan och kameran krossas så får det vara en 500 D eller liknande som är bra försäkrad. Krossa 5D är ju inte lika skoj :)
 

pby

Aktiv medlem
Funkar bra

Jag och polarna fotar en del skidåkning. Mest telemark off-pist så en ryggsäck är alltid med. Jag brukar knöggla ner en dunjacka lite fluffigt i ryggan, så kan man snabbt trycka ned kameran med ett 70-200 med motljusskydd på, men utan objektivlock. Just snabbheten att få upp och ned kameran är viktigt om inte kompisarna ska tröttna. Därför föredrar jag en rygga med topplock. Vi har kört så i många år utan skador på grejerna, trots krascher. Jag brukar välja objektiv på morgonen, men ibland ta med ett extra som jag byter till vid lunch, för att slippa släpa på för mycket grejer.
 

Aby

Aktiv medlem
Hahaha, jag hade precis tänkt starta en sån här tråd... det är helt sant att det knappt går att ha en bra skiddag och en bra fotodag samtidigt, blir en del meck.

Jag letar efter en riktigt skidåkningsryggsäck med kamerafack (behöver inte vara så stort då jag har en Nikon D80, oftast bara med mitt älskade 85 mm på) och kanske typ ett 70-200 som ska införskaffas. Måste dock ha möjlighet att spänna fast skidorna på ryggen, och då helst diagonalfäste. Har sneglat på DaKines varianter men kameradelen är enorm, hur ska man få plats med allt annat liksom? ;)

Måste gå till en butik och klämma lite tror jag. Har kört precis som föregående talare med den inlindad i extrajacka och med extra vantar etc som skydd.

Ett litet tillägg bara till er som åker med den på magen.... tror det kan göra ganska ont att ramla på! Har fått rejäla blåmärken av min transciever som jag ramlat "fel" på, och den är betydligt mindre än en kamera. Ryggskydd är en bra idé om man har den i ryggsäcken, inte så kul att hamna mitt på kameran i en isig pist heller direkt (det har jag dock aldrig provat hittills!).
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag har en tvådelad Osprey ryggsäck med öppning på ryggen och med ett fack som man kommer åt från topplocket. Har spade, sond förstärkningsplagg i ytterfacket. Sen har jag byggt om facket som man kommer åt från ryggen med skumgummi, borde ha använt liggunderlag (stabilare), och ett vattenavvisande tyg. Kan slänga upp en bild här sen. Tycker det fungerar riktigt bra. Har kraschat en hel del, och det har inte varit några problem. Nu har jag en Canon 1D mark III som är bygd som en mindre stridsvagn, men kameran känns rätt skyddad i väskan. Enda som är nackdelen är att det är lite bökigt att komma åt kameran snabbt. Men samtidigt behöver jag inte vara rädd att det ska hända något med kameran.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Vid åkning offpist är ju alltid ryggsäck med hursomhelst så ett kamerahus och ett par objektiv gör inte så stor skillnad. Själv kör jag en ryggsäck från Dakine och det fungerar bra att få med spade, sond, säkerhetsutrustning, stighudar, lite snacks och en Nikon D3s med 2-3 objektiv. Finns också fästen för att bära skidor/snowboard. Visst blir det lite tyngre än utan kamera men ingen gigantisk skillnad i åkmöjlighet. Är dagen mera inriktad på åkning än foto brukar jag alltid ha kamerahus och objektiv separerade eftersom den ömtåligaste delen är objektivfattningen. Största problemet är inte att åka med utrustningen utan att det är långsamt att ta av sig ryggsäck och få fram fotoprylarna.

Ryggsäcken är förberedd för en vattenblåsa men i det utrymmet har jag ett smidigt ryggskydd från AP. Kameran ligger sedan i ett vadderat kamerablock och i ytterfacket ligger spaden. Minimal risk alltså att kameran ska gå sönder då den skyddas av spade, stoppning och ryggskydd och jag får inga extra smällar pga kameran.

Om jag kör i pisten eller plåtar park så har jag kamera och objektiv i olika bältesväskor från ThinkTank. Även vid offpistskidåkning då fotograferandet är det viktigaste så har jag några bältesväskor fästa vid ryggsäckens höftbältet så att jag snabbt kan få fram den vanligaste utrustningen och sedan specialobjektiv etc i ryggsäcken. När jag varit på riktiga utflykter offpist, åkt med gudie, helikopter, i övrigt väldigt svår åkning eller då det är många åkare och det gäller att hålla tempot så fäster jag en liten väska vid ryggsäckens höftbälte med en liten kamera och ett objektiv.

Om jag plåtar portåkare har jag största ryggsäcken från ThinkTank för då är alltid 400/2,8 med upp i backen. men då blir det ingen åkning utan bara hasning för att komma i position.

Om det bara är en vanlig åkdag helt utan riktiga fotoplaner så nöjer jag mig med att plåta med mobilen.
 

Aby

Aktiv medlem
Tack! Det där med block kanske inte är så dumt ändå alltså. De gånger jag vill ha en renodlad kamerarygga är ju när jag inte ska åka skidor egentligen, men det spelar inte speciellt stor roll när jag har en så liten utrustning i alla fall. Det är nog bättre att satsa på en stor ryggsäck med riktigt bra bärsystem som jag kan trycka ner ett block i utan problem. Att kunna ha camelback är ju väldigt viktigt dessutom.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Tack! Det där med block kanske inte är så dumt ändå alltså.
Kamerablocket fungerar riktigt bra. Tänk bara på att det är relativt djupt och inte passar i vilken ryggsäck som helst. När jag kör utan kamera har jag en Dakine Heli Pro och där går kamerablocket inte ner och även om det gjorde så skulle det vara svårt att komma åt utrustningen.

För skidåkning med kamera har jag en version som är speciellt anpassad för kamerablocket, Dakine Sequence. Man lägger ryggsäcken med bärsystemet uppåt och öppnar hela ryggsidan som en "riktig" kameraväska. Locket till kamerablocket är också öppet och sitter fast i en ficka på ryggsäckens öppning. Är alltså enkelt och relativt snabbt att öppna. Lägger man ett stängt kamerablock i en vanlig ryggsäck så blir det rätt långsamt att komma åt utrustningen.

Ryggsäcken från Dakine har fungerat rätt bra men är inte helt toppkvalitet i detaljer som väv, dragkedjor eller spännen. Har även sett andra tillverkare av kamerablock kombinerat med skidryggsäck men minns inte märket.
 

drejjan

Aktiv medlem
Jag åker med den i ryggsäcken, eller i handen. Väskan jag använder då är en Lowepro Fastpack 200(?). Var i Sälen i två veckor i vintras, två dagar var soliga. Dessa tillägnade jag nästan helt åt foto, började med att ha den i väskan på ryggen men tillslut åkte jag med den i handen hela tiden då den blev täckt med frost. En 5D Mark II + 16-35/2,8L II USM och ett 70-200/4L USM i väskan. Men man bör vara säker på sin åkning, jag åkte med den så i skogen och det är väl nästan bättre med tanke på att snön är mjuk, i en pist kan det göra ont att ramla. Men man får ta det lugnt, inte bränna på som man brukar göra. Skall nog beställa en GoPro till årets säsong, bokade en vecka i Vemdalen igår!
 

crillee

Aktiv medlem
+1 på den. Har gjort exakt samma sak med en Ospreyrygga som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter. Öppning i ryggen med inbyggt "ryggskydd" och måttanpassat liggunderlagskamerafack, så kameran är bra skyddad, rymmer en 40d/5dmkII med objektiv på, ryggsäcken är riktigt slimmad och stadig. Ytterfacket rymmer allt annat nödvändigt, spade, sond och duntröja. Har även en DaKine Mission Photo som rymmer hela utrustningen om det skulle behövas någon dag.


Jag har en tvådelad Osprey ryggsäck med öppning på ryggen och med ett fack som man kommer åt från topplocket. Har spade, sond förstärkningsplagg i ytterfacket. Sen har jag byggt om facket som man kommer åt från ryggen med skumgummi, borde ha använt liggunderlag (stabilare), och ett vattenavvisande tyg. Kan slänga upp en bild här sen. Tycker det fungerar riktigt bra. Har kraschat en hel del, och det har inte varit några problem. Nu har jag en Canon 1D mark III som är bygd som en mindre stridsvagn, men kameran känns rätt skyddad i väskan. Enda som är nackdelen är att det är lite bökigt att komma åt kameran snabbt. Men samtidigt behöver jag inte vara rädd att det ska hända något med kameran.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
NIkon F5 med 80-200 & motljusskydd.
Hänger den om halsen innanför jackan.
Ngt tungt men det funkar bra.

Det första man instinktivt skyddar är magen. Man kryper ihop som en liten boll.

Handskar med rem om handlederna med tunna silkesvantar innerst.
ENkelt att få av, kommer åt knappar & lite värme ändå.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kika på F-stop-ryggorna (http://fstopgear.com/). De känns kvalitetsmässigt och passformsmässigt i nivå med DaKine och Osprey. De har ett par modeller och med löstagbar "innehållsväska" för kameragrejjer. Vi kommer göra en läsarundersökning inom kort och då kommer vi lotta ut en F-Stop Tilopa. Den är ganska stor. Deras Loka känns som lagom rygga för er som inte har jättemkt grejjer med er.

Att packa så att huset och tex 70-200 sitter på kan vara lite risktagning. Jag har vurpat med välbäddad Nikon F5 och 70-200 och rotation och smällen gjorde att bajonetten knäcktes (blev en ny kamera).

För 10 år sen skrev jag denna artikel. Den är lite outdated men innehåller en del iallafall

http://www.fotosidan.se/cldoc/skidakning.htm
 

moue

Medlem
Jag har kameraväskan mot bröstet fäst axelremmarna på ryggsäcken. Fungerar kanon och går snabbt att ta fram
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag har aldrig åkt utför faktiskt men jag åker längdskidor. Jag hänger bara kameran över huvudet så remmen ligger diagonalt över bröstet. Så har jag alltså den på ryggen när jag åker. Dvs jag har ingen väska alls.

Nu vet jag ärlig talat inte hur det blir i vurpor utför men det finns ju snabba nedförsbackar när man åker längdskidor med och de gånger jag ramlat så hamnar jag ju aldrig direkt på ryggen utan mer på rumpan eller på sidan. Så kameran klarar sig ändå när den hänger på ryggen.

Fast det blir ju lite meck när systemkameran är med. Om man vill njuta fullt ut av skidåkningen med och slippa oroa sig över trasiga kameror så ska man nog ha med en kompakt i stället. Åtminstone när det gäller mig.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har åkt både fjällturer med turskidor och utförsåkning med en Tamrac-väska som man kan ha på bröstet/magen med en sele. Den rymmer bara en systemkamera med halvlångt objektiv, men kameran är mycket lättåtkomlig och sitter inte i vägen. Jag köpte väskan för cirka 20 år sen, men det borde finnas liknande modeller från flera tillverkare.
 
ANNONS