Annons

Vem lägger ut mina bilder på Google Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Olzone

Ny medlem
Hej,
gör lite kodning så försvinner nog ditt problem på de sidor du inte vill ska synas.
Tipslänk nofollow tag

Alla dina sidor behöver inte indexeras men du får ställa in din blogg korrekt.
 

crillee

Aktiv medlem
Har en besöksräknare på min blogg som för varje dygn som gått skickar ett mail med rapporter om besöksantal samt uppgift om ip-adress för varje besök, det visas också vilket inlägg/artikel som besökaren varit inne på. När jag klickar på den delen av rapporten som visar inlägg/artikel så länkas jag till min blogg, första sidan med vinjettbild kommer då upp, över vinjettbilden ligger/visas då den bild som ev Google Bilder eller någon person har snokat upp. Till höger om bloggformatet visas då också min bild samt info om att den ligger upplagd på Google Bilder.
Har min blogg på "Blogger", kanske att "Blogger" ägs av Google och att de då har tagit sig rätten att publicera allt, bilder å text som publiceras på "Blogger", det är ju gratis att använda sig av "Blogger".

Faktiskt är det så att Blogger ägs av Google. Kanske finns några intressanta användarvillkor där som har med detta att göra.
 

AndyK

Aktiv medlem
Bara en fråga till TS:

Varför tycker du inte om att dina bilder kommer upp i bildsökningar? Jag hade varit ganska glad om jag fått upp mina bilder högt upp i Google's bildsök.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ingen har ännu lyckats förklara för mig varför Google kan använda andras bilder i sin kommersiella verksamhet utan tillstånd och utan att betala för sig, när jag kan bli stämd på massor av tusenlappar för att visa en enda bild som jag saknar tillstånd att visa på min webbsida.

Jag trodde ju i min enfald att alla är lika inför lagen.
Det beror på att Google är ett jättestort amerikanskt bolag med enorma resurser och en hord av de bästa advokaterna. Därför står de över lagen.
 

plåtson

Avslutat medlemskap
Bara en fråga till TS:

Varför tycker du inte om att dina bilder kommer upp i bildsökningar? Jag hade varit ganska glad om jag fått upp mina bilder högt upp i Google's bildsök.
Visst, det är ju inte helt fel att bli publicerad på den överlägset största bildsajten(vilket jag i trådstarten nämner), det är bara det att man vill få en förfrågan om det är OK, ge sitt samtycke, samt att det upplyses om att upphovsrättslagen gäller. Nu står det bara "Bilderna kan vara skyddade av upphovsrättslagen", denna lite svävande formulering kan säkert verka triggande för en ev bildtjyv.
 

levitte

Aktiv medlem
Nu står det bara "Bilderna kan vara skyddade av upphovsrättslagen", denna lite svävande formulering kan säkert verka triggande för en ev bildtjyv.
I USA kan man publicera sina alster i "public domain" (allmän egendom). Då avsäger man sig upphovsrätten helt, vem som helst får kopiera den hur man vill. Det är den troliga anledningen till att Google uttrycker sig så.

Mvh,
Richard
 

plåtson

Avslutat medlemskap
I USA kan man publicera sina alster i "public domain" (allmän egendom). Då avsäger man sig upphovsrätten helt, vem som helst får kopiera den hur man vill. Det är den troliga anledningen till att Google uttrycker sig så.

Mvh,
Richard
Jag har då inte publicerat mina bilder i någon "public domain" (allmän egendom). Har möjligen kommunisterna tagit makten i USA med hjälp av Google.
 

levitte

Aktiv medlem
Jag har då inte publicerat mina bilder i någon "public domain" (allmän egendom). Har möjligen kommunisterna tagit makten i USA med hjälp av Google.
Nä, dina kanske inte är det, men en del bilder som Google har i sitt index kan vara det, alltså uttrycker sig Google ppå ett sätt som funkar med ALLA bilder oavsett villkor.

Jag får intrycket att du tror att det är människor som letar upp bilder och stoppar in dem i Googles index. Det är isåfall en villfarelse, det hela sköts automatiskt av ett program som regelbundet söker igenom nätet i jakt på saker att indexera. Det programmet har ingen möjlighet att veta under vilka villkor olika bilder är publicerade. Därför ser det ut som det gör. Enkel logik.

Mvh,
Richard
 

AndyK

Aktiv medlem
För att något alster ska vara upphovsrättsskyddat i USA måste du ha anmält copyright på alstret, annars har du inget skydd. Här i Sverige är det snarast tvärt om.
 

levitte

Aktiv medlem
För att något alster ska vara upphovsrättsskyddat i USA måste du ha anmält copyright på alstret, annars har du inget skydd. Här i Sverige är det snarast tvärt om.
Det där är struntprat. Om inget annat sägs har författare/fotograf/yada copyright på verket "All rights reserved". Precis som här.

Mvh,
Richard
 

ztenlund

Aktiv medlem
För att något alster ska vara upphovsrättsskyddat i USA måste du ha anmält copyright på alstret, annars har du inget skydd. Här i Sverige är det snarast tvärt om.
Riktigt så är det inte, men om man vill ha möjlighet att få ut några summor värda namnet för intrång så bör det vara registrerat.
 

vanhaniemi

Aktiv medlem
Jag har inte läst alla inlägg så en liten brasklapp för repost.
På min blogger så läggs bilderna automatiskt till picasaalbum, Picasa ägs av google.
Det är ett rent helvete att försöka få bort bilder från google när man söker på mitt namn som kopplats ihop med bilderna i albumet.
Hur som helst så kan jag tänka mig att dina bilder hamnar hos picasa och således hos google.

Från wikipedia ang blogger "Blogger startades den 23 augusti 1999 av Pyra Labs. I februari 2003 köptes Pyra Labs av Google Inc, och sedan dess har Blogger integrerats med Googles övriga tjänster, exempelvis är användandet av tjänsten kopplat till ett Google-konto som även kan användas på Gmail eller Youtube. Det är helt fritt att använda Blogger och man kan skapa ett obegränsat antal bloggar till ett och samma Blogger-konto. Det visas ingen reklam på bloggarna så vida man inte själv väljer att visa Google-annonser, vilket man får betalt för genom Googles annonssystem AdSense."
 

ztenlund

Aktiv medlem
Andyk, du verkar ha tryckt på en känslig punkt. Tre svar på tre minuter ;)
Hur det kan vara en öm punkt att direkta felaktigheter korrigeras begriper jag inte. Det är inte frågan om en åsikt utan ren och skär fakta. Bernkonventionen, som USA sen omsider anslöt sig till, stipulerar att upphovsrätten är automatisk. Sedan har just USA behållt delar av det gamla systemet vilket leder till att skadeståndsmöjligheterna reduceras om man inte registrerar.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag har inte läst alla inlägg så en liten brasklapp för repost.
På min blogger så läggs bilderna automatiskt till picasaalbum,...."
Och när man lägger upp bilder i Picasaalbum godkänner man också att de får användas för marknadsföring av den tjänsten. (I alla fall senast jag läste användarvillkoren)

Petter ...
 
ANNONS