Annons

Stativ utan mittkolumn

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Hej!
Är en glad o seriös amatör med dragning åt naturbilder.
Följaktligen åker stativet med vid 95% av alla fotograferingar där utrustningen skiljer mellan vidvinkel och 500/4. Tanken är dock att samma stativben skall användas om än huvudet byts mellan kulled och gimbal.

Jag har märkt att jag inte alls tycker om mittpelaren; vid landskap är den starkt begränsande när man vill komma när marken och vid stora belastningar är det en klar svag punkt i konstruktionen (om den här bör anses som en begränsande faktor har jag inte erfarenhet om, fyll gärna i med egna erfarenheter av supertelen o mittkolumner).

Vad jag söker är alltså ett relativt lätt stativ utan mittkolumn. Men det verkar vara svårt att hitta det i en rimlig prisklass?
De enda jag hittar är:
Gitzo systematic ( http://www.gitzo.com/product_list/72038.71837.72020.0.0/systematic )
RRS ( http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=TripodsRRS&key=cat )

Är det någon som har synpunkter eller kommentarer på mitt resonemang?
Erfarenheter av stativbenen nämnda ovan?
Bättre förslag?

MVH
Gustaf
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag köpte mig ett Manfrotto 055XB och till det medföljer det ett extra fäste för kuleden utan mittpelare. Tycker man att det blir för ostabilt så är det en del som sågar av mittpelaren på den första. Höjden räcker till ändå för ståhöjd om underlaget är hyggligt plant eftersom kamera och kula bygger på höjden.
Jag har inget 500F4 så jag har inte behövt göra det.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej!
Är en glad o seriös amatör med dragning åt naturbilder.
Följaktligen åker stativet med vid 95% av alla fotograferingar där utrustningen skiljer mellan vidvinkel och 500/4. Tanken är dock att samma stativben skall användas om än huvudet byts mellan kulled och gimbal.

Jag har märkt att jag inte alls tycker om mittpelaren; vid landskap är den starkt begränsande när man vill komma när marken och vid stora belastningar är det en klar svag punkt i konstruktionen (om den här bör anses som en begränsande faktor har jag inte erfarenhet om, fyll gärna i med egna erfarenheter av supertelen o mittkolumner).

Vad jag söker är alltså ett relativt lätt stativ utan mittkolumn. Men det verkar vara svårt att hitta det i en rimlig prisklass?
De enda jag hittar är:
Gitzo systematic ( http://www.gitzo.com/product_list/72038.71837.72020.0.0/systematic )
RRS ( http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=TripodsRRS&key=cat )

Är det någon som har synpunkter eller kommentarer på mitt resonemang?
Erfarenheter av stativbenen nämnda ovan?
Bättre förslag?

MVH
Gustaf
Stativ utan mittpelare är väldigt skönt tycker jag. Har du tänkt att du skall ha ditt 500/4 på det också? Nackdelen här bli priset. Gitzo's modeller är sjukt kostsamma när det kommer till centrumlösa stativ som klarar 10+kg. Kolla cyberphoto eller scandinavianphoto, vet att någon av dessa sidor har ett stort gitzoutbud där du också ser bilder på alla stativ
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Mitt gamla Manfrotto 055B har delbar mittpelare. Skruvar man av den nedre delen så blir den cirka 20 centimeter plus kulleden. Vill man lägre än så är det nog inte ett stativ man ska ha utan kanske en träskiva på vilken man skruvar fast en kulled.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mitt gamla Manfrotto 055B har delbar mittpelare. Skruvar man av den nedre delen så blir den cirka 20 centimeter plus kulleden. Vill man lägre än så är det nog inte ett stativ man ska ha utan kanske en träskiva på vilken man skruvar fast en kulled.
Det är likadant på mitt 190 PRO B. Man kan även plocka ut mittpelaren och montera den horisontellt. Sedan är ju inte stativet i sig det mest lämpliga för feta telen, men det är väl en annan historia...
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Helt rätt med stativ utan mittpelare. Men man behöver ju inte köpa italienskt för det; jag skulle nog i det läget ta en rejäl titt på Stabil, som jag tycker är mycket bra stativ.
 

Goro

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Tanken är att benen skall bära ett 500/4, o då ryker manfrottos 190- o 055-serier från listan.
Sitter på ett 055DB nu o nog hade jag kunnat kapa mittpelaren (varit väldigt nära några gånger) men instabilitetsproblematiken påverkas inte av det. Stativet är inte dimensionerat för vad jag använder det till, vilket främst åskådliggörs vid infästningen av mittkolumnen.

Magnus, jag håller på att ta fram en stativplatta i aluminium för just de ändamålen men då jag behöver skaffa nytt stativ vill jag ha nåt som inte begränsar mig då jag troligen sällan kommer att ha med plattan ut i fält. Den är främst framtagen med kanot i sinnet (för att slippa cykelkorgen: http://dayviews.com/goro/491986964/ )

Cocuyo, tack för inlägget! Dock är jag lite skeptiskt inställt till trä. Vet inte hur de klarar saltvatten, sötvatten o framför allt alla transporter...

Det verkar vara gitzo eller RRS som gäller...
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
/.../ Dock är jag lite skeptiskt inställt till trä. Vet inte hur de klarar saltvatten, sötvatten o framför allt alla transporter...
Jo visst suger trä upp vatten, och för att funka bra om det handlar om fuktiga miljöer kräver trästativ lite annorlunda omvårdnad än plast eller metall.

Man oljar in träet med rå linolja för att få det vattenavstötande, och man får emellanåt stryka an lite grann med en trasa som är fuktad i rå linolja. Jag tror att några av stativen har ett metallben längst ner, så att de inte behöver stå i blötan direkt.

Den stora fördelen med trä till stativ är att det dämpar vibration bättre än andra material. Sett till vikten är trästativ mycket stabila och kan jämföras i vikt/stabilitet med kolfiber.

Känsligheten vid transporter skiljer inte så mycket från andra material, men åt rätt håll för träet.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jo visst suger trä upp vatten, och för att funka bra om det handlar om fuktiga miljöer kräver trästativ lite annorlunda omvårdnad än plast eller metall.

Man oljar in träet med rå linolja för att få det vattenavstötande, och man får emellanåt stryka an lite grann med en trasa som är fuktad i rå linolja. Jag tror att några av stativen har ett metallben längst ner, så att de inte behöver stå i blötan direkt.

Den stora fördelen med trä till stativ är att det dämpar vibration bättre än andra material. Sett till vikten är trästativ mycket stabila och kan jämföras i vikt/stabilitet med kolfiber.

Känsligheten vid transporter skiljer inte så mycket från andra material, men åt rätt håll för träet.
Stabil har den nedre delen i metall.
Den enda nackdelen jag kan hitta är att det blir lite större än motsvarande kolfiberstativ. Sedan ser det ju inte direkt HighTech ut med ek & svartlackad aluminium :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det finns ytterligare alternativ. En amerikansk tillverkare modifierar Velbon CF-630 kolfiberstativ genom att ta bort mittpelaren och ersätta den med en stativhuvudsplatta. Kommer tyvärr just nu inte ihåg namnet - återkommer semare ifall jag kommer på det.

Har själv såväl metallstativet Manfrotto 055 som Velbon CF-630 kolfiber. Velbon-stativet är överlägset i alla avseenden (utom priset, men de är fortfarande mycket billigare än Gitzo, och håller ändå enligt mina erfarenheter samma kvalitet). CF-630 har ungefär fem gånger bättre torsionsstabilitet än 055 (den viktigaste egenskapen vid användning av långa teleobjektiv), dämpar vibrationer direkt, är väsentligt lättare (men man får med en viktpåse ifall det skulle behövas mera tyngd nån gång), och är inte alls så "elak" på vintern som alla metallstativ.

Har även ett ännu maffigare kolfiberstativ - Velbon CF-830. Bergstabilt. Har i och för sig använt det bara en enda gång, och då var det för att prova ett 1.200 mm teleskop. Funkade utmärkt. Men eftersom jag inte har något vassare än 300/5,6 i min objektivarsenal, så blir det enbart CF-630 stativet som kommer med ut. Kanske borde sälja av 830:an?
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
PS Gustaf, bor du i närheten av Göteborg eller har vägarna förbi, så är du välkommen att höra av dig. Sedan kan du ta med dig ditt 500/4 teleobjektiv och testa och jämföra 055, CF-630 och CF-830, om du vill.
.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Eller så kan man ta fram sågen och helt sonika såga av mittpelaren ett par centimeter under dess infästning. Kvar har man då ett stativ utan mittpelare =)
 

forry4U

Aktiv medlem
Finns en lösning för Manfrotto 055 serien. En firma i Tyskland tillverkar en platta som ersätter mittpelaren, man fäster helt sonika kulleden direkt i plattan som är fäst i stativet med 3 bultar.

Kostar i dagsläget kring 35 €
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag kan verkligen rekommendera Gitzon systematic-serie. Visst dom kostar en hel del, men sköter du dem så håller dom länge. Risk med att köpa något billigt stativ, är att du kommer att ångra dig och sedan ändå köpa Gitzo stativet (har själv gjort den resan...). Jämför du Gitzo med t.ex. Manfrotto, tycker jag inte att Mantrotto klarar av den last de är dimensionerade för (är stativet klassat för 8kg, klarar den mindre), medan Gitzo klarar av den vikt den är angiven för.

Köper du den hos Speed Graphic i UK, är samma stativ cirka 2500 billigare än motsvarande hos Scandinavian Photo. Jag har handlat av Speed Graphic flera gånger, mycket bra service, har bland annat köpt några Gitzo stativ av dem..
 

Goro

Aktiv medlem
Tackar för trä-genomgången.
Jag gillar tanken om trä o är medveten om dess vibrationsnedsättande egenskaper, likt kolfiber men klart bättre än aluminium. Dock faller det på underhållet, storleken och transportkänsligheten (att döma av alla repor mitt aluminiumstativ har idag...). Men satan va vackert det är! Gillar även retro-känslan

Tackar för inbjudan Gunnar, men jag håller inte alls till i de trakterna och har tyvärr inte vägarna förbi inom ngn framtid alls i nuläget :)

Feisol var klart intressant, aldrig hört talas om de innan. Tack Christian! Blir vidare undersökning om dem...

Som sagt innan har jag ratat alternativet med att kapa mittstången om än det hade varit den klart billigaste och enklaste lösningen. Inte heller är nyinförskaffning av stativ med mittpelare aktuellt då jag helt enkelt inte vill ha någon. Sätta tunga saker på en mittpelare med vikled känns än värre än enbart mittkolumn.

Kul att höra att man kan konvertera 055an Göran! Letade runt efter detta alternativ för ett tag sedan men det känns inte längre som ett alternativ då jag vill ha något som passar mitt 500a bättre.

Niklas
Trevligt med ngn med erfarenhet av gitzo, och jag är lite av samma åsikt gällande livslängd.
Vad har du för åsikt gällande deras aluminium mot kolfiber?
Det finns ju ett par ben i aluminium i dagens systematic-serie, och kan ju inte annat än medge att priset är tilltalande. Kommer jag att vilja ha kolfiber? Hur håller kolfiber i jämförelse med aluminium?
Flyttar till USA efter jul och priserna där är klart bättre än här så har för avsikt att vänta med inköpet...
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Tackar för trä-genomgången.
/.../
Trevligt med ngn med erfarenhet av gitzo, och jag är lite av samma åsikt gällande livslängd....
Jag har haft trästativ när jag jobbade med foto, och det var för min del skönare att jobba med än de Gitzo aluminiumstativ som jag har nu. Mitt äldsta köpte jag i början av sjuttiotalet, så jag har haft det nästan fyrtio år, ett Gitzo Studex med excentrisk kulled. Senare har jag också köpt ett betydligt lättare Gitzo Reporter som duger bra också men som inte når samma höjd utan pelare.

Livslängden kan jag verkligen inte klaga på. Det stora stativet har varit med om mycket.
 
ANNONS