Annons

Jättedome, material, någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petsan

Aktiv medlem
Hej!

Här sitter man hemmavid i kylan och drömmer som undervattensfotograferande. Inte blir det lättare av barnens eviga önskan om utlandssemseter (vi har precis fått tillökning, så flygresor har inte varit aktuella senaste tiden, och nu hinns det inte tas semseter.) Men något pyssel skall man ju företa sig även på vintern. Har en liten idé på ett hemmabygge.

Hade tänkt inhandla en "dykpåse" för att leka med kameran i strandkanten/poolen/vid bryggan/half-half-bilder, mm. Dessa har dock endast platta fronter. Tänkte då helt sonika testa att montera en extra egentillverkad välvd port på denna och med lite trixande hitta den optimala placeringen front till objektiv (så att man slipper smetiga hörn och ev bildförvrängning pga alltför nära placerad front). Ju större front, desto mindre "förstoringslins"-effekt, så jag tänkte dra till med en hemisfär med en diameter på ca 25cm. (Det blir fisheye som gäller så därför vill jag ha 180 grader i diagonalen, dvs lite mer talibaninställning än de tillverkare som sätter fronten närmre och därmed spar material och får en smidigare kamera. Här ska inte vara smidigt! Stort och bängligt, annars märks det inte att det är ett hemmabygge...)

Häri ligger problemet. Var hitta en dylik hemisfär som är såpass jämn att den kan användas till detta? Plexi? Glas? Har ni någon idé? Alla tips emottages tacksamt.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag vet inte om det är till någon hjälp, men för många år sedan så hade min kompis en glasskiva med en "dome" på (själva glasskivan var altså även domen). Den hade hans mamma, som är konstnär, tillverkat. Om jag inte minns helt fel så genom att lägga glasskivan på något med ett stort hål (samma diameter som själva domen) och sedan värma lagom mycket, så sjunker materialet liksom ut till rätt form själv.

Kanske kan det funka lika med typ plexi eller akryl? Kanske är det då hyffsat enkelt att tillverka något dyligt själv?

Många frågetecken, men som sagt, det var bara en tanke som kan vara värd att kolla upp i alla fall :)
 

Walle

Aktiv medlem

Petsan

Aktiv medlem
Ja, onekligen rätt cool. Har dock inte riktigt (!) sån hybris, utan inbillar mig att jag nog måste få tag på denna färdigvälvd, annars lär jag knappast kunna fota igenom den. "Perfect bubble" låter inte som något man blåser av som nybörjare.

Tack för alla tips, dock! Christoffer, minns du om den var "optiskt fläckfri", dvs hade det gått att placera framför en kamera utan att den deformerat bilden? Har eventuellt en glaskonstnär som kan tillfrågas, men det blir dyrt, så då måste jag veta om det håller måttet.

/Peter
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt med på hur det är tänkt. Ska du ha en dome framför den platta porten, eller ska du ersätta den platta med en dome?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Att göra en negativ form av en boll som man sedan vaccumformar ugnsvärmda PMMA-skivor med dammsugare fungerar ju. Enda stora problemet är att man måste värma så försiktigt så PMMA annars lätt får bublor/blåsor, men det går även om det går åt lite jobb. Ett alternativ är annars att söka hjälp hos en riktig vaccumformare för jobbet - dyrare och inte lika DIY, men går fortare fram till ett bra resultat.

Annars så kan jag förstöra din dag med att nämna att det finns att köpa som delar hos akriform:

http://www.akriform.se/standardprodukter/?id=6
 

Walle

Aktiv medlem
Ja, onekligen rätt cool. Har dock inte riktigt (!) sån hybris, utan inbillar mig att jag nog måste få tag på denna färdigvälvd, annars lär jag knappast kunna fota igenom den. "Perfect bubble" låter inte som något man blåser av som nybörjare.

Tack för alla tips, dock! Christoffer, minns du om den var "optiskt fläckfri", dvs hade det gått att placera framför en kamera utan att den deformerat bilden? Har eventuellt en glaskonstnär som kan tillfrågas, men det blir dyrt, så då måste jag veta om det håller måttet.

/Peter
Nej, jag minns tyvärr inte det. Det var rätt många år sedan :)
 

Petsan

Aktiv medlem
Henrik: det finns påsar där man enkelt kan skruva bort själva fronten (den platta porten) och kvar får man då själva "röret" som borde kunna utgöra en bra fästpunkt för "domekonstruktionen". Idén är än så länge bara skisser i mitt huvud. Skall kolla närmre på vad som blir bäst konstruktion rent praktiskt.

Bengt: Ah, så heter dom, ja! Ska ta en sväng förbi där när jag hälsar på föräldrarna nästa gång. Det gäller ju att det är jämnt nog att fota igenom...

Tack alla för visat engagemang!

/Peter
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Ok, du förstår jag hur du tänkt. Någon länk till en påse som funkar så? De jag sett har inte gått att ta isär utan grovt våld, så det vore intressant att se vilka som gjort på annat sätt.

Får jag fråga vad du är ute efter med ditt bygga jämfört med färdiga lösningar. Är det för att få det billigare, vill du få bättre kvalitet än det som finns att köpa (t ex kantskärpa), eller är det mest en kul grej att testa? Hur djupt ska den tåla att tas ned?
 

Petsan

Aktiv medlem
Ok, du förstår jag hur du tänkt. Någon länk till en påse som funkar så? De jag sett har inte gått att ta isär utan grovt våld, så det vore intressant att se vilka som gjort på annat sätt.

Får jag fråga vad du är ute efter med ditt bygga jämfört med färdiga lösningar. Är det för att få det billigare, vill du få bättre kvalitet än det som finns att köpa (t ex kantskärpa), eller är det mest en kul grej att testa? Hur djupt ska den tåla att tas ned?
Ja, på Expert Fridhemsplan har dom nåt slags påse med skruvgängad front. Kan kolla upp märke om du är intresserad. Syfte med bygget:

Vill ha en gemensam påse som funkar till fler än ett kamerahus. Syftet här är att komma undan med en kostruktion som är billigare än de undervattenshus som finns på marknaden, samt förhoppningsvis med bättre optisk prestanda än flertalet av de ledande fabrikanterna ger (särskilt m a v fotografering i ytan, dvs "half/half-shots"). Jag dyker väääldigt sällan numera, så en påse skulle antagligen räcka rätt långt för mig, samt förhoppningsvis bli mer förlåtande vid incheckning på semsterresor med familjen.

Hans: Ja Marinoptik klarar säkert skivan galant. Frågan är till vilken kostnad? Men, man kan ju alltid höra av sig och kolla.

Tack, återigen, för inläggen!

/Peter
 

Petsan

Aktiv medlem
Ja, på Expert Fridhemsplan har dom nåt slags påse med skruvgängad front.
/Peter

Edit: Japanfoto ska det ju vara, numera... Flemminggatan på Kungsholmen, Stockholm, närmare bestämt. Påsarna heter något i stil med Digi-pack (eller liknande stavning, lönlöst att Googla på, det blir bara en massa förvaring för CD-R-skivor...)

/peter
 

Mwd

Aktiv medlem
Hej Peter, prata med Akriform Plast AB i Häggvik.
De har plast-domer i alla storlekar.
Vet inte hur "perfekta" de är men de är värt att kolla.
Mvh

Mats W
 

Petsan

Aktiv medlem
Hej Peter, prata med Akriform Plast AB i Häggvik.
De har plast-domer i alla storlekar.
Vet inte hur "perfekta" de är men de är värt att kolla.
Mvh

Mats W
Har varit och kollat på deras sfärer och de är tyvärr långt ifrån vad som kan tänkas krävas.Tack för tips, ändå.
/Peter
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ja, på Expert Fridhemsplan har dom nåt slags påse med skruvgängad front. Kan kolla upp märke om du är intresserad. Syfte med bygget:

Vill ha en gemensam påse som funkar till fler än ett kamerahus. Syftet här är att komma undan med en kostruktion som är billigare än de undervattenshus som finns på marknaden, samt förhoppningsvis med bättre optisk prestanda än flertalet av de ledande fabrikanterna ger (särskilt m a v fotografering i ytan, dvs "half/half-shots"). Jag dyker väääldigt sällan numera, så en påse skulle antagligen räcka rätt långt för mig, samt förhoppningsvis bli mer förlåtande vid incheckning på semsterresor med familjen.

Hans: Ja Marinoptik klarar säkert skivan galant. Frågan är till vilken kostnad? Men, man kan ju alltid höra av sig och kolla.

Tack, återigen, för inläggen!

/Peter
Leif (Marinoptik) brukar inte vara speciellt dyr.
 

crillee

Aktiv medlem
Prata med Johan Bramberg här på fotosidan, han har gjort egna domes av plexi till sitt hemmabyggda uv-hus. Kommer inte exakt ihåg hur han gick till väga men det var en ganska enkel konstruktion med varm plexi och en vacuumkammare med hjälp av dammsugare. Dom såg riktigt bra och jämna ut iaf.

Hittade annars efter lite googlande, vet inget om kvalitén dock: http://www.talbotdesigns.co.uk/
 

Petsan

Aktiv medlem
Liket lever...

Tack alla för era svar! Skoj, jag postade ett svar åp en tråd som fallit i glömska och vips ramlar det in nya tips... Ska dra i dessa trådar när jag har lite tid och återkommer med lägesrapporter framöver (om någon skulle vara nyfiken på hur det fortlöper och eventuellt resultat...)

Hälsningar!
Peter
(som var och snorklade vid Gröndal i onsdags, kallt om fingrarna och det läckte in i den gamla torrdräkten när luften var utsläppt... kallt, dålig sikt och inget att se, ungefär som väntat...)
 
ANNONS