Annons

Problem med Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus M.

Avslutat medlemskap
Hej,

Idag gav jag mig iväg till sjön som ligger en bit bort från min bostad för att fota solnedgången. Jag riggade upp samtlig utrustning (stativ, kamera, filter, filterhållare, m.m) och började fotografera. Efter Ca. 3-4 bilder började kameran bete sig märkligt och det blev ränder på bilderna.

Jag provade att starta om kameran, montera av & sätta på objektivet igen, letade efter synliga defekter, men kunde inte hitta någonting fel rent okulärt. Jag har bifogat en förstoring av en utav bilderna där det syns väldigt tydligt. Bilderna blir alltså helt förstörda och går inte att arbeta bort (Photoshop exempelvis).

Ränderna försvann efter ett par omstarter samt av- och på montering av UV-filter, motljusskydd samt objektiv. Hur och varför uppstod detta?
 

Bilagor

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Du har väl formaterat minneskortet i kameran?

Edit: Skulle ha läst lite ordentligare att din kamera började bete sig underligt, då hjälper det nog inte med mitt tips...

Hoppas du får lite vettigare svar snart!! =D

//Sladdfantomen
 

Magnus M.

Avslutat medlemskap
Du har inte hållit på med Magic Lantern?
Magic Lantern? Nej det är aldrig någonting jag arbetat med. Jag har köpt 7D'n begagnad och jag misstänker att herrn som sålt den till mig inte heller arbetat med detta "hack". För visst är det så att Magic Lantern främst riktar sig till personer som vill filma med sin 7D?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Magic Lantern? Nej det är aldrig någonting jag arbetat med. Jag har köpt 7D'n begagnad och jag misstänker att herrn som sålt den till mig inte heller arbetat med detta "hack". För visst är det så att Magic Lantern främst riktar sig till personer som vill filma med sin 7D?
Såg nämligen väldigt likt Dual ISO. Vilken firmware har du på kameran?
 

Magnus M.

Avslutat medlemskap
Såg nämligen väldigt likt Dual ISO. Vilken firmware har du på kameran?
Ja, det såg ju nästan identiskt ut. Jag kör Firmware ver. 2.0.3. Förmodar att detta är Canon's egna firmware version?

EDIT: Nu när jag startade kameran för att kontrollera vilket Firmware jag hade installerat testade jag även att fota lite. Ränderna är tillbaka precis som tidigare.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja, det såg ju nästan identiskt ut. Jag kör Firmware ver. 2.0.3. Förmodar att detta är Canon's egna firmware version?

EDIT: Nu när jag startade kameran för att kontrollera vilket Firmware jag hade installerat testade jag även att fota lite. Ränderna är tillbaka precis som tidigare.
I ditt fall skulle jag ominstallerat firmware. 2.0.5 är den senaste.

Har du förresten testat byta minneskort så att det inte är där felet ligger? Kolla även piggarna i kamerans minneskortsläsare så att ingen där är böjd.
Är det samma objektiv som sitter på?
 

Magnus M.

Avslutat medlemskap
I ditt fall skulle jag ominstallerat firmware. 2.0.5 är den senaste.

Har du förresten testat byta minneskort så att det inte är där felet ligger? Kolla även piggarna i kamerans minneskortsläsare så att ingen där är böjd.
Är det samma objektiv som sitter på?
Piggarna ser hela och fina ut, har dock bara ett minneskort så kan inte testa med andra.

Uppdateringen till 2.0.5 hjälpte inte. I Live View-läget syns ränderna men genom viewfindern syns dem inte - märkligt?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Piggarna ser hela och fina ut, har dock bara ett minneskort så kan inte testa med andra.

Uppdateringen till 2.0.5 hjälpte inte. I Live View-läget syns ränderna men genom viewfindern syns dem inte - märkligt?
Syns det i Live view är det åtminstone inte minneskortet. Skadad sensor känns det som då.
Ett sista försök är att nollställa kameran. Av med de två batterierna och låt kameran vara påslagen i en timme.
Fullständig guide http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1205511
 

Magnus M.

Avslutat medlemskap
Syns det i Live view är det åtminstone inte minneskortet. Skadad sensor känns det som då.
Ett sista försök är att nollställa kameran. Av med de två batterierna och låt kameran vara påslagen i en timme.
Oh jösses..

Hoppas verkligen inte det är sensorn som gett upp. Kan det vara objektivet tro? fast då hade det även visat sig ränder genom viewfindern förmodar jag.
 

Magnus M.

Avslutat medlemskap
Syns det i Live view är det åtminstone inte minneskortet. Skadad sensor känns det som då.
Ett sista försök är att nollställa kameran. Av med de två batterierna och låt kameran vara påslagen i en timme.
Fullständig guide http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1205511
Testade att följa denna guide men dessvärre är ränderna kvar. Inspekterade sensorn och finns inga som helst synliga fel eller defekter. Finns kanske inte så mycket kvar att göra?
 

PeterWem

Aktiv medlem
https://www.flickr.com/groups/canon_7d_digital_slr/discuss/72157623806792309/


Jennifer Hulley says:

This just happened to me last month. My problem was thin black lines even spaced across the whole image when viewed at 100%. Turns out I needed a full sensor replacement. - apparently it "just happens sometimes"

7D black vertical lines är vad man ska söka på hos google. Du kan ju alltid se om du kan få det till fabrikationsfel på kameran.

Mer info http://www.dpreview.com/forums/thread/2991236
 
ANNONS