Annons

Hexanon AR på Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Jag har äntligen hittat en adapter med glaslins som gör att jag kan använda mina gamla Konica Hexanon AR- objektiv till min Nikon D100. Har testat mig igenom 28 mm, 40 mm, två st 50 mm, ett 135 mm och två zoomar.

Alla fungerade utmärkt och Hexanon AR - objektiven ger med mina mått mätt helt andra bilder än mina kitobjektiv från Sigma.

Världen verkar dessutom vara fylld av välskötta billiga Konicaobjektiv och det är säkert många som liksom jag in i det sista sparat sina Konica utrustningar. Har man redan en uppsättning verkar inte 400:- för en adapter inte alltför avskräckande.
 

PortMan

Aktiv medlem
Adapter Hexanon AR till Pentax K

Finns adaptern till ef med?
Jag har inte hittat någon adapter annat än till manuella objektiv.

Jag har väl egentligen bara haft kitobjektiv. Det kan ju ha bidragit till att jag föredragit manuella objektiv. Min favorit till Nikon har varit ett 105 mm manuell Tamron. Nu med digitalt är det ju enkelt - bara att ställa in på vad man tror är bäst och ta en provbild.

Har inte funnit något nöje med att efterarbeta bilderna.
Jag har ett Elements 5 men använder mest MS Photo Premium 10 och justerar nivåerna och lägger på lite skärpa.
 

heinz

Ny medlem
Jag har äntligen hittat en adapter med glaslins som gör att jag kan använda mina gamla Konica Hexanon AR- objektiv till min Nikon D100. Har testat mig igenom 28 mm, 40 mm, två st 50 mm, ett 135 mm och två zoomar.

Alla fungerade utmärkt och Hexanon AR - objektiven ger med mina mått mätt helt andra bilder än mina kitobjektiv från Sigma.

Världen verkar dessutom vara fylld av välskötta billiga Konicaobjektiv och det är säkert många som liksom jag in i det sista sparat sina Konica utrustningar. Har man redan en uppsättning verkar inte 400:- för en adapter inte alltför avskräckande.

Vart köper man en sån adapter?
 

PortMan

Aktiv medlem
Adapter

Jag köpte min Konica Hexanon AR hos Amazon.com.UK.

Jag har sökt efter Konica till Canon EF men hittar bara Konica AR till Canons spegellösa. Jag vet att jag sett en konica adapter till Canon EF men hittar det inte nu. Återkommer om jag hittar den.

Jag hade en Canon 10D och till den använde jag de tre Olympus OM-objektiv jag hade kvar - fungerade perfekt.
 

heinz

Ny medlem
Jag köpte min Konica Hexanon AR hos Amazon.com.UK.

Jag har sökt efter Konica till Canon EF men hittar bara Konica AR till Canons spegellösa. Jag vet att jag sett en konica adapter till Canon EF men hittar det inte nu. Återkommer om jag hittar den.

Jag hade en Canon 10D och till den använde jag de tre Olympus OM-objektiv jag hade kvar - fungerade perfekt.
Fotodiox Pro AR - Nik ?
 
ANNONS