Annons

Consumer fotoskrivare, "billig" i drift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto_

Ny medlem
Vi tänkte införskaffa oss vår första fotoskrivare. Vi är snarare consumer än pro men det är viktigt att det blir bra utskrifter, annars kan man lika gärna lämna bort hela processen.

Vi är ute efter en ingångsskrivare som inte är allt för dyr men som sagt håller viss kvalité.

Jag har kikat lite på Canon Pixma MG7550. Den ligger ganska bra till i pris och verkar vara hyfsat populär? Den har även scanner som är viktigt för mig (no more papperskvitton!).

Det är dock väldigt många parametrar som jag inte har så bra koll på, tex driftkostnad. Jag betalar hellre 2000kr (eller mer) och får en skrivare som inte kostar 2000kr per påfyllning så klart.

Tanken är att skriva ut lite semesterbilder och bilder på barnen, inga konstprojekt (så vitt jag vet).

Vad jag förstått så är det Epson eller Canon som man ska ha? Vad tycker ni med koll, är Canon Pixma MG7550 the way to go?
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Canons "konsumentskrivare" är riktigt bra för sitt pris. Dom kan inte mäta sig med Epsons och Canons "pro" skrivare, men dom är helt okej. Dock så är det små patroner. Dvs skriver du ut mycket så kostar det en del. För att få ner utskriftskostnaden så får du gå upp till dom större och dyrare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har en HP Office Jet Pro 8600 som kontorsskrivare. Den har en stor svart patron och sedan 3 mindre för färg.
Patronerna är hyfsat billiga. Den har också en bra skanner inbyggd med arkmatning.

Har för skoj skull testat att skriva ut några bilder i A4 med den på fotopapper från Epson.
Det blir förvånansvärt bra. De flesta tycker nog helt acceptabelt.

Nu kan den givetvis inte mäta sig fullt ut mot min Epson Pro 3880 som har en helt annan prislapp.

Fast med tanke på priset tycker jag HP klarar sig riktigt bra.
 

Ventures

Aktiv medlem
Räkna med att det blir ett dyrt nöje ;-).
Jag slängde min fullt fungerande Epson på tippen innan den ruinerade mig.
 

hornavan

Aktiv medlem
Billig skrivare = dyrt bläck och sämre resultat.
Dyr skrivare = billigare bläck och bättre resultat.

Har just köpt en Epson P600 (dyr) och det är den första skrivare jag haft som inte haft problem med intorkade bläckhuvuden och därmed dåliga (dyra) utskrifter.

Skriver du inte ut flera gånger per vecka inbjuder du till problem.
Bor du i en stad med bra labb, slipper du huvudvärken som alla skrivare bjuder på, för eller senare.

Mitt råd, köp så det svider, eller anlita externt labb.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag håller med Johan. OM JAG skulle skaffa en skrivare så skall denklara av att skriva ut bra svartvita kopior i A3. Då är man tydligen hänvisad till 4 nollor i priset.
Jag skriver inte ut så stora mängder. EN A4 kostar 25 kr att skriva ut hos Proffskopia. Det blir en faslig massa kopior innan man är uppe i nivå på vad en skrivare kostar. Och då har vi inte räknat med driftskostnader för att skriva ut. Vi har inte räknat med alla timmar som går åt när det strular.
Nä jag satsar pengarna på en bra skärm med kalibrator i stället för det måste man ändå ha annars vet man inte riktigt hur kopiorna kommer att se ut.

När det gäller kvittona dina så kan du väl lika gärna fotografera av dem som att skanna av dem. Fotografera borde bli tidsmässigt mer effektivt också. Du kan tom använda mobilen och göra det direkt när du får kvittot i handen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker Canons instegsmodeller fungerar utmärkt. Skillnaden i bildkvalité mot Canons pro-modeller är förvånansvärt liten. Jag har heller aldrig haft problem med torkade munstycken trots att jag skriver ut oregelbundet.

Jag tycker absolut du kan satsa på den modell du har tittat på.

Räkna med att utskrifter i egen regi blir dyrt (dyrare än lab). För min del så tycker jag kostnaden väl vägs upp av tillfredsställelsen att ha gjort alltihop i kedjan från att trycka på avtryckaren till tavla på väggen helt själv.

Använd inte fotoskrivaren till kontorsutskrifter. Har du behov av att skriva brev, excle-ark och liknande så köp en billiga laserskrivare för detta syfte. Bläcket till fotoskrivaren är mycket dyrare än laserns toner.

Skulle du upptäcka att du verkligen skriver mycket - ja då är det dags att fundera på en pro-modell och då är det ju bara at ge bort/pensionera instegsskrivaren.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
..........................Använd inte fotoskrivaren till kontorsutskrifter. Har du behov av att skriva brev, excle-ark och liknande så köp en billiga laserskrivare för detta syfte. Bläcket till fotoskrivaren är mycket dyrare än laserns toner...............
Det har ju kommit ny skrivarteknik som sägs utjämna dessa skillnader en del, om vi pratar vanliga kontorsutskrifter. Ni får väl räkna på det men Epsons WF (Work Force) skrivare har tillverkats för att göra bläck konkurrenskraftigt mot laser. De är jättesnabba, drar mindre el och är driftsäkra. Jag har en skrivare i den serien just för att inte slösa mitt fotobläck på sådant.

När det gäller P600 så ger den fantastiskt fina resultat med det är alldeles för tidigt att uttala sig om eventuell driftsäkerhet och intorkning. Mycket tyder på att det skett ett genombrott här och att de nya skrivarna är lite smartare än de gamla och vet när de måste rensa skrivhuvudena automatiskt. Jag tycker mig höra att om man inte skriver ut på ett tag så blir uppstarten långsammare också och det är fine för mig bara skrivaren funkar när jag vill använda den.
 

easyrider

Aktiv medlem
Hej!

Vi har haft en canon mg5450 ett tag. Den kanske är något enklare än den du tänker skaffa. Har inte skrivit ut i A4 men mindre utskrifter och varit nöjd. Det är kul att kunna skriva ut ibland och sen fungerar wifi funktionen smärtfritt och så skannar den.

Kostnad? Har lagt ner 800kr på bläck och då tycker jag ändå att jag skrivit ut en del. Detta under en tidsrymd på 16mån och så har jag fortf en del bläck kvar. Jag resonerar så här: för vardagsbruk min canonskrivare och när det gäller större (ev svartvitt) så lånar jag en finskrivare oss fotograf jag känner eller lämnar in till tryckeri.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det har ju kommit ny skrivarteknik som sägs utjämna dessa skillnader en del, om vi pratar vanliga kontorsutskrifter. Ni får väl räkna på det men Epsons WF (Work Force) skrivare har tillverkats för att göra bläck konkurrenskraftigt mot laser. De är jättesnabba, drar mindre el och är driftsäkra. Jag har en skrivare i den serien just för att inte slösa mitt fotobläck på sådant.

När det gäller P600 så ger den fantastiskt fina resultat med det är alldeles för tidigt att uttala sig om eventuell driftsäkerhet och intorkning. Mycket tyder på att det skett ett genombrott här och att de nya skrivarna är lite smartare än de gamla och vet när de måste rensa skrivhuvudena automatiskt. Jag tycker mig höra att om man inte skriver ut på ett tag så blir uppstarten långsammare också och det är fine för mig bara skrivaren funkar när jag vill använda den.
Har just passerat 500 A4 utskrifter samt några A3 med min P600 sedan i januari utan minsta problem. Subjektivt så är den inte så törstig. Jämför med min 4900.
Bläcket kostar ungefär lika mycket per milliliter i bägge skrivarna.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har en MG6150 som ibland irriterar mig ganska mycket med sitt "rengöringsprogram". Inte nog att det förbrukar bläck, det kan ibland ta lång tid innan skrivaren kommer igång med utskriften. Resultatet är dock bra.
Hade en äldre Canonskrivare (iP3000) tidigare som jag var mycket nöjd med.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har just passerat 500 A4 utskrifter samt några A3 med min P600 sedan i januari utan minsta problem. Subjektivt så är den inte så törstig. Jämför med min 4900.
Bläcket kostar ungefär lika mycket per milliliter i bägge skrivarna.
Men bläcket borde väl vara billigare till en 4900 för den har väl större patroner än P600. Men bra om det är så förstås. Varför har du köpt en P600 om du har en 4900 (det är ju en A2-skrivare och kostar därefter för vi pratar ju 3 ggr priset av en P600)? Är det för den högre upplösningen eller vad? Skriver man ut så stora printar som A2 så behöver man väl inte mer än den upplösningen den skrivaren ger.

Jag är bara glad att det är betydligt större patroner i P600 än i min gamla R1800. Har inte riktigt fått något vidare grepp om förbrukningen ännu så din info är uppmuntrande. Visst är det dyrt att skriva ut men jag tycker det är värt det. Dels för att man får koll på hela kedjan och dels för att det verkligen blir av att man skriver ut sina bästa bilder. Som grädde på det moset så blir ju de bilderna analogt bevarade och det är trots allt den bästa bevarandeformen jag kan tänka mig i dessa digitala dagar. Det är en backup det med.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Epson P-600 kostar 6600:- (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2806012), så några fyra nollor i prislappen behövs inte för en bra skrivare som klarar A3.
Jag tycker det är ett hyfsat pris för en så bra skrivare som P600, men pratar vi konsumentskrivare i ordets mer riktiga bemärkelse, så är det väl ändå mer än de flesta vill lägga på en skrivare. Det finns ju "riktiga" konsumentskrivare idag och även hyfsade sådana i all-in-one maskiner för drygt en tusenlapp, så jag tycker easyrider ovan resonerar klokt.

http://thewirecutter.com/reviews/best-all-in-one-printer/

I den här artikeln nämns även andra bra alternativ från andra tillverkare än Epson.

Jämför jag utskrifterna från vår WF-3620 (all-in-one) med min P600 så är upplösningen (2400x1200 fysisk upplösning men 4800 x 2400 justerad genom variabel storlek på utskriftspunkterna/dropparna en P600 har 5760 x 1440 dpi) det är väl bra i denna billiga skrivare för drygt 1000 spänn. Det som verkligen skiljer de dyrare fotoskrivarna från dessa billiga skrivare är istället det dynamiska omfånget i bilderna och den skillnaden syns. Den enkla skrivare arbetar med fyra bläckkulörer (CMYK) medan P600 har 9 bläck. Det är den huvudsakliga kvalitativa skillnaden. I övrigt är det exakt samma skrivhuvudteknik i båda skrivarna (Precision Core). Det just den nya tekniken som borgar för lite bättre driftekonomi men även ett bättre skydd mot intorkningsproblemen vi ofta sett med bläckstråleteknik. Tidigare vet vi att det inte handlat om man ska drabbs av igensatta skrivhuvuden utan när.

Specs för WF-3620

Printing Technology: PrecisionCore 2S print head 4-color inkjet

Minimum Ink Droplet Size: 3 droplet sizes, as small as 2.8 picoliters

Maximum Print Resolution: 4800 x 2400 optimized dpi

Denna höga upplösning beror som sagt på att den moderna utskriftstekniken arbetar med variabel storlek på dropparna vilket gör att det faktiskt blir svårt att tala om dpi i vanlig mening.

Fördelen med att ha en enklare all-in-one är ju att den kan användas för skanning och kopiering också, vilket ibland är behov man upptäcker att man har. Det är verkligen praktiskt. Den kan funka som fax också men eftersom ett fax i princip är ett mail med bifogat dokument, så har väl faxandet i princip nästan gått ur tiden idag. Alla har ju mail men en allt mer försvinnande skara har faxar.

Dokumentutskrifterna är blixtyrande snabba ur min all-in-one och jag slipper slänga bort onödigt fotobläck på vanliga dokumentutskrifter med min P600 men nackdelen är ju att det ibland är bra att skriva ut för att hålla huvudena i trim i min fotoskrivare, så det är allt en avvägning.

Har man ett halvljumt fotointresse som kommer göra att din avancerade fotoskrivare står oanvänd, så köp en all-in-one istället. Begränssningen är att du inte kan skriva ut större än i A4 men många kommer inte se det som något jättehinder för har man något söm man vill ha ut större så kan man ju alltid kontakta Crimson eller någon konkurrent till dem. Utskriftskvaliteten räcker säkert för de flesta.

Annars kan man ju bara vara förbluffad över vad man faktiskt får idag för en dryg 1000-lapp när man köper en bra all-in-one-skrivare :)
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Gjorde en test härom dagen. Tog samma bild och skrev ut den med min hp Officejet Pro 8600.
En all-around skrivare jag gav cirka 2 000 kr för. Det är min kontorsskrivare.

Normalt gör jag aldrig fotoutskrifter på den men ville testa skillnaden mot min Epson Pro 3880.

Upptäckte då att det inte finns pappersprofiler till HP skrivaren. Det är givetvis en stor brist.

Så jag får låta skrivaren sköta färghanteringen.

Bilden fick mycket mer kontrast och färg än vad den fick i Epson skrivaren där LR sköter färghanteringen. Epson skrivaren ger mig den bild jag ser på skärmen och som jag vill ha den.

HP skrivaren ger mig något annat. Förmodligen skulle jag kunna få bilden mer lik som jag vill ha den genom att testa olika pappersprofiler i skrivaren.
Så se till att det finns pappersprofiler till er allroundskrivare om ni tänker använda den för fotoutskrifter. Att HP skrivaren inte har det är en jättemiss om den nu skall vara bra för att skriva ut bilder som reklamen påstod.

När jag frågade min dotter vilken bild hon gillade bäst så valde hon bilden från HP skrivaren.
Hon ser på helheten och inte på den tekniska kvalitén. Så så kan det bli.

Att fota av utskrifter för att visa skillnaden man ser är aldrig en rättvisande metod men den enda som står till buds för ni skall kunna få en känsla av skillnaden.
Så jag fotade av utskrifterna med min iPhone 6+. Den övre bilden är Epson utskriften och den undre är från allround skivaren.
Jag tycker nog att resultatet från HP skrivaren duger gott för att svärmor skulle hänga upp bilden på sitt barnbarn på väggen. Det är långt ifrån proffskvalitet men för många förmodligen good enough.
Tycker man senare att detta med utskrifter är kul och en fördel att kunna göra på en egen skrivare så är det bara lägga ut mer pengar på en mer avancerad skrivare och läsa på ordentligt om kedjan från kamera till utskrift. Det krävs kunskap för att få till bra utskrifter varje gång.

Vad gäller storlek så räcker A4 många gånger. När jag skriver ut åt mina barn så vill de sällan ha större utskrifter än A4. De tycker stora utskrifter tar för mycket plats. De har hellre fler bilder på väggarna istället för några stora.

Här är länken till bilden av utskrifterna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3323232.htm
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Precis! Jag tycker också en utskrift från min konsumentskrivare kan uppfattas som "good enough" för svärmor att hänga upp på väggen. Så pass hyfsat är det faktiskt.

Till min Epson WF-3620 finns också de vanliga Epson-profilerna för Premium Semigloss och Gloss papper m.fl. och det är ju en fördel jämfört med din HP-skrivare. En bra sak också är att de nya skrivarna stöder WIFI, så man behöver inte en massa kablar längre så det är skönt. Men jag har inte lyckats få min P600 att gå på WIFI samtidigt med min WF-skrivare och det verkar vara en bugg av något slag. Så fotoskrivaren får jag ansluta med kabel så det får jag stå ut med.

Den gode Scott Kelby skriver i sin Lightroom-bibel att förr var det uteslutet att lämna över färghanteringen till skrivaren men att det skett ett lyft där över åren och att många skrivardrivrutiner blivit mycket bättre på detta nu för tiden och till och med profilsnickaren Stefan Ohlsson rekommenderade ju att lämna över avancerad black & white printning till skrivaren.

När man ser dina bilder så kan man ju förstå att din dotter tyckte din HP-utskrift var bättre för det är ju mer kontrast i den och klarare färger, men man ser ju också precis som i mina bilder att konsumentskrivarens bilder har sämre DR och ser lite mer urvattnade ut i en del detaljer.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker det är ett hyfsat pris för en så bra skrivare som P600, men pratar vi konsumentskrivare i ordets mer riktiga bemärkelse, så är det väl ändå mer än de flesta vill lägga på en skrivare. Det finns ju "riktiga" konsumentskrivare idag och även hyfsade sådana i all-in-one maskiner för drygt en tusenlapp, så jag tycker easyrider ovan resonerar klokt.
Jag håller helt med - min kommentar gällde Erik Schalins påstående att bra skrivare som klarar A3 har fyra nollor i prislappen.

För många hobbyister räcker konsumentskrivarna för runt tusenlappen mycket långt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag håller helt med - min kommentar gällde Erik Schalins påstående att bra skrivare som klarar A3 har fyra nollor i prislappen.

För många hobbyister räcker konsumentskrivarna för runt tusenlappen mycket långt.
Jag tror vi är helt eniga i det mesta du skrev. Fyra nollor kan det ju kosta men då pratar vi väl A2-skrivare för proffs. De flesta seriösa entusiaster stannar nog vid A3 för annars hamnarna man ju på en helt annan prisnivå. Men även 6000:- för en skrivare som man kanske inte kommer utnyttja till fullo är ju även det kapitalförstörelse. Har man dessutom otur som många av de som köpte föregående modell (R3000) som strulade för många kan det ju bli en verklig plåga.
 

easyrider

Aktiv medlem
Gjorde en test härom dagen. Tog samma bild och skrev ut den med min hp Officejet Pro 8600.
En all-around skrivare jag gav cirka 2 000 kr för. Det är min kontorsskrivare.

Normalt gör jag aldrig fotoutskrifter på den men ville testa skillnaden mot min Epson Pro 3880.

Upptäckte då att det inte finns pappersprofiler till HP skrivaren. Det är givetvis en stor brist.

Så jag får låta skrivaren sköta färghanteringen.

Bilden fick mycket mer kontrast och färg än vad den fick i Epson skrivaren där LR sköter färghanteringen. Epson skrivaren ger mig den bild jag ser på skärmen och som jag vill ha den.

HP skrivaren ger mig något annat. Förmodligen skulle jag kunna få bilden mer lik som jag vill ha den genom att testa olika pappersprofiler i skrivaren.
Så se till att det finns pappersprofiler till er allroundskrivare om ni tänker använda den för fotoutskrifter. Att HP skrivaren inte har det är en jättemiss om den nu skall vara bra för att skriva ut bilder som reklamen påstod.

När jag frågade min dotter vilken bild hon gillade bäst så valde hon bilden från HP skrivaren.
Hon ser på helheten och inte på den tekniska kvalitén. Så så kan det bli.

Att fota av utskrifter för att visa skillnaden man ser är aldrig en rättvisande metod men den enda som står till buds för ni skall kunna få en känsla av skillnaden.
Så jag fotade av utskrifterna med min iPhone 6+. Den övre bilden är Epson utskriften och den undre är från allround skivaren.
Jag tycker nog att resultatet från HP skrivaren duger gott för att svärmor skulle hänga upp bilden på sitt barnbarn på väggen. Det är långt ifrån proffskvalitet men för många förmodligen good enough.
Tycker man senare att detta med utskrifter är kul och en fördel att kunna göra på en egen skrivare så är det bara lägga ut mer pengar på en mer avancerad skrivare och läsa på ordentligt om kedjan från kamera till utskrift. Det krävs kunskap för att få till bra utskrifter varje gång.

Vad gäller storlek så räcker A4 många gånger. När jag skriver ut åt mina barn så vill de sällan ha större utskrifter än A4. De tycker stora utskrifter tar för mycket plats. De har hellre fler bilder på väggarna istället för några stora.

Här är länken till bilden av utskrifterna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3323232.htm
Är det verkligen samma bild?
 
ANNONS