Annons

Adapter hasselblad/minolta till Nikon D610

Produkter
(logga in för att koppla)

maxar

Aktiv medlem
Hej, är rätt ny på det här och har köpt mig en Nikon D610.
har linser men är sugen på något mer, något utmanande.
Min mor har en minolta och en hasselblad med linser till.
så jag funderar nu om det fungerar att köpa adaptrar till dessa objektiv
och använda på min nikon? Förstår att de kommer bli helt manuella, men kommer det gå att mäta ljuset? eller förlorar jag det med?
Är det värt att inhandla adaptrar då det bara verkar finnas tredjeparts varianter utan omdömen från allmänheten?

har kollat på denna för hasselblad
https://www.fotodioxpro.com/fotodiox-pro-adapter-hasselblad-v-lens-to-nikon-f-camera-mount-adapter-for-nikon-d1-d2-d3-d3x-d3s-d100-d200-d300-d300s-d700-d40-d40x-d50-d60-d70-d70s-d80-d90-d3000-d3100-d5000-d7000.html

och för minoltan
http://www.ebay.com/itm/351358480447?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT


tack för insikter och erfarenheter.

mvh
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Är väl inga problem med adaptern till Hasselblad i sig, men du lär inte se något av den bildkvalitet som Hasselblad-objektiven är berömda för. Du använder en ganska begränsad del av den bildyta de är konstruerade för, så resultatet blir kanske i bästa fall ungefär det du skulle få från ett högst medelmåttigt objektiv (har dock ej provat denna kombination själv).

Minolta MD-adaptern är pengar rakt i sjön. Minoltas system har kortare registerdistans (avstånd mellan objektivfläns och film/sensor) än Nikon F, varför det inte kommer att gå att fokusera på längre avstånd, såvida man inte använder en adapter med optik. Vilket denna har, men det är en mycket simpel konstruktion, och all skärpa och bildkvalitet försvinner. Inte meningsfullt (såvida man inte av någon anledning vill donera pengar till säljaren).

Du har dock möjlighet att använda Minolta-objektiven på någon lämplig spegellös kamera med en adapter med "rent blås", eftersom dessa kameror har avsevärt kortare registerdistans. Då slipper du kvalitetsförstörande mellanlinser. Man kan hitta adaptrar till flest olika objektiv för Sonys E-mountsystem.
 

eskil23

Aktiv medlem
Hasselblads objektiv gör sig bäst på mellanformat och kommer nog inte att imponera på en småbildskamera. Däremot kan de vara kul att använda om du får tag på en adapter med tilt-shift.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Är väl inga problem med adaptern till Hasselblad i sig, men du lär inte se något av den bildkvalitet som Hasselblad-objektiven är berömda för..
Det jag skrev här byggde inte på egna erfarenher, utan på vad jag "läst på nätet". Men det kan ju mycket väl ha varit enbart pixelpeepare jag stött på, och dessa brukar sällan vara intresserade av att titta på hela bilden. Därför vet de absolut nada om olika objektivs färgåtergivning, bokeh, karaktär, "pop" osv. Eller med andra ord, det verkar kunna vara mycket väl värt att köra även med Hasselbladsobjektiv på sina digitalkameror.

Dock inte för mig, min halvkraschade rygg hindrar mig från att släpa omkring på tyngre objekt. Har i och för sig ett par gamla fina mellanformatsobjektiv liggande som jag inte vet vad jag ska göre med. De ansågs överglänsa Hassy-gluggarna....
 

afe

Aktiv medlem
Ta köp- och säljdiskussioner via mejl (enligt forumreglerna). Raderat OT

/Mod
 
ANNONS