Annons

Fantastiska bilder av brudpar

Produkter
(logga in för att koppla)

Veil

Aktiv medlem
Hej

Några av er har nog hört talas om Jason Lanier.
Här är ett klipp där han fotar ett brudar som ståt vid havet.

I videon ser ni att ljuset ifrån himlen är starkt. Och videon känns rätt platt och tråkig.

Men alla hans bilder ifrån tagningen har en schysst kontrast och väldigt fina färgar.

Hur gör han? Först tänkte jag att han använder bracketering och gör HDR av samtliga bilder. Men det kan ju omöjligt funka med tanke på att vissa bilder är fångade i en 100 dels sekund när en våg skvätter framför paret.

Här är videon:

https://www.youtube.com/watch?v=4zf_XPZnvXk

Här är en bild ifrån tagningen (Men så gott som alla ser likadana ut)

http://3.bp.blogspot.com/-rMHwu1xO7ww/Ttz20M0sV8I/AAAAAAAAkFU/D90_xi7Aztc/s1600/Motion+Blur.jpg


Mvh
rasmus
 

Veil

Aktiv medlem
Blixtar. Massor med blixtljus.

Jag förstår att blixtarna gör mycket för hudton osv på brudparet.. Men det kan väl inte hjälpa till för att ändra färg på himlen t.e.x?

Om man tar en bild på överexponerad himmel och höjer upp kontrasten så blir ju resultatet skräp..
Och om han underexponerar fotot så blir det ju inte heller bra i slutändan!

Så gissningsvis tar han 2 eller 3 bilder varje gång och sätter ihop dom? (HDR)
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som han bara har exponerat för bakgrunden och sedan ljusat upp det han vill ha ljust med blixt. + Mycket clarity i endel av bilderna. Tror inte det är nått HDR. Sony a7´s sensorer har ju vansinnigt dynamiskt omfång :)

Man kan ju använda färgfilter om du vill ha en annan vitbalans på motiv eller bakgrund. Men jag tycker inte det ser inte ut som han gör det?
 
Hej

Några av er har nog hört talas om Jason Lanier.
Här är ett klipp där han fotar ett brudar som ståt vid havet.

I videon ser ni att ljuset ifrån himlen är starkt. Och videon känns rätt platt och tråkig.

Men alla hans bilder ifrån tagningen har en schysst kontrast och väldigt fina färgar.

Hur gör han? Först tänkte jag att han använder bracketering och gör HDR av samtliga bilder. Men det kan ju omöjligt funka med tanke på att vissa bilder är fångade i en 100 dels sekund när en våg skvätter framför paret.
Videon ger dig svaret: extern blixt.

Det är inte svårare än så.

Du kan se exakt hur han gör i klippet du länkar till.

Han börjar med att (precis som den som filmar klippet nästan har gjort) se till så att himlen blir korrekt exponerad (det är därför alla människor är underexponerade i klippet) och sedan får blixten (som hans assistent håller) lysa upp motivet.
 
Senast ändrad:

hbengtsson

Aktiv medlem
Nu har jag inte kollat videon men vet inte riktigt om jag hittar något som sticker ut i den där bilden rent tekniskt. Har faktiskt svårt att se blixtens upplättningseffekt överhuvudtaget. Och färgerna är dämpade, men det är väl medvetet i behandligen.

Kort sagt...tror det hade gått bra att få till det där med en vanlig exponering och sedan använt justeringslager eller en pensel i Lightroom på brudparet.
 
Nu har jag inte kollat videon men vet inte riktigt om jag hittar något som sticker ut i den där bilden rent tekniskt. Har faktiskt svårt att se blixtens upplättningseffekt överhuvudtaget. Och färgerna är dämpade, men det är väl medvetet i behandligen.

Kort sagt...tror det hade gått bra att få till det där med en vanlig exponering och sedan använt justeringslager eller en pensel i Lightroom på brudparet.
Nej, det håller jag inte alls med om. De där bilderna hade aldrig gått att få till utan blixten. Du kan inte måla ljus i efterarbetet, bara försöka få fram de detaljer som finns i skuggorna. Det blir dock ett helt annat resultat.

Effekten av blixten syns oerhört tydligt. Hade de tagit bilderna utan blixt - med samma inställningar i kameran - hade du förstått blixtens betydelse bättre.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Nej, det håller jag inte alls med om. De där bilderna hade aldrig gått att få till utan blixten. Du kan inte måla ljus i efterarbetet, bara försöka få fram de detaljer som finns i skuggorna. Det blir dock ett helt annat resultat.

Effekten av blixten syns oerhört tydligt. Hade de tagit bilderna utan blixt - med samma inställningar i kameran - hade du förstått blixtens betydelse bättre.
Pratar vi om samma bild?
 
Pratar vi om samma bild?
Jag pratar om de bilder som Jason Lanier tar i det klipp trådskaparen länkar till i sitt första inlägg.

Jag anar att du kommenterar den enda bild han länkar till och den hade jag inte tittat på förrän nu. Den ser inte alls likadan ut som de bilder som visas i klippet. Just den bilden är för min smak kraftigt överarbetad (originalen ser mycket bättre ut, enligt mig) och där håller jag även med dig om att upplättningsblixtens effekt är svår att se.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag pratar om de bilder som Jason Lanier tar i det klipp trådskaparen länkar till i sitt första inlägg.

Jag anar att du kommenterar den enda bild han länkar till och den hade jag inte tittat på förrän nu. Den ser inte alls likadan ut som de bilder som visas i klippet. Just den bilden är för min smak kraftigt överarbetad (originalen ser mycket bättre ut, enligt mig) och där håller jag även med dig om att upplättningsblixtens effekt är svår att se.
Håller med detta!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag pratar om de bilder som Jason Lanier tar i det klipp trådskaparen länkar till i sitt första inlägg.

Jag anar att du kommenterar den enda bild han länkar till och den hade jag inte tittat på förrän nu. Den ser inte alls likadan ut som de bilder som visas i klippet. Just den bilden är för min smak kraftigt överarbetad (originalen ser mycket bättre ut, enligt mig) och där håller jag även med dig om att upplättningsblixtens effekt är svår att se.
Japp, det var mycket riktigt den bilden jag syftade på!

Kollade även lite snabbt på videoklippet nu med den något entusiastiske fotografen och där var det uppenbart med blixtljuset ja. Så vi är överens :)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tycker inte bilderna är något speciellt om jag ska vara ärlig. Vad jag menar med det är att miljön och bakgrunden är vacker och det är en fin klassisk bilden med brudparet som står där, men blixtljuset är rätt platt och tråkigt tycker jag.
Effekten är som sagt rätt "lätt" att få till genom att exponera för bakgrunden och sedan lägga in blixten. Blir lite mer dramatiskt då med himlen vilket kan vara vackert, problemet är ju ofta att man vill få till lite solnedgångs känsla, men glömmer att blixten är mycket kallare och får ett annat ljus. Om man inte lagt ett färgfilter över den, då kan det blir lite naturligare.
 

martinator

Aktiv medlem
Tycker han verkar ha rätt lång exponeringstid... ND-filter och blixt? Notera att brudgummen har en skugga som ser ut att härröra från rörelseoskärpa till följd av att han inte stått riktigt still. Då får man även effekten av det suddiga vattnet.
Personligen var jag inte imponera av bilden.
 
Tycker han verkar ha rätt lång exponeringstid... ND-filter och blixt? Notera att brudgummen har en skugga som ser ut att härröra från rörelseoskärpa till följd av att han inte stått riktigt still. Då får man även effekten av det suddiga vattnet.
Personligen var jag inte imponera av bilden.
Jag har svårt att tro att han har längre tid än 1/125. Stor risk för skakningsoskärpa annars. Att vattnet blir suddigt ibland beror på att det rör sig snabbt. Ska man "frysa" vatten som rör sig snabbt krävs väldigt korta slutartider.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej

Några av er har nog hört talas om Jason Lanier.
Här är ett klipp där han fotar ett brudar som ståt vid havet.

I videon ser ni att ljuset ifrån himlen är starkt. Och videon känns rätt platt och tråkig.

Men alla hans bilder ifrån tagningen har en schysst kontrast och väldigt fina färgar.

Hur gör han? Först tänkte jag att han använder bracketering och gör HDR av samtliga bilder. Men det kan ju omöjligt funka med tanke på att vissa bilder är fångade i en 100 dels sekund när en våg skvätter framför paret.

Här är videon:

https://www.youtube.com/watch?v=4zf_XPZnvXk

Här är en bild ifrån tagningen (Men så gott som alla ser likadana ut)

http://3.bp.blogspot.com/-rMHwu1xO7ww/Ttz20M0sV8I/AAAAAAAAkFU/D90_xi7Aztc/s1600/Motion+Blur.jpg


Mvh
rasmus
Förlåt, men här måste jag verkligen flika in, de där bilderna är ju såna som jag tog som nybörjare för 15 år sen! De är dåligt exponerade och dåligt efterbehandlade med fula färger.. Nä, lite högre krav får man allt ha:
Jose Villa
Erika Gerdemark
Jonathan Canlas
Jonas Peterson
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Titta på videon för den du ser som stillbild är ifrån filmen.
Man behöver inte blixt för sånt här såvida det är sjukt starka skuggor. En reflektor hade nog varit bättre. Det är bildbehandling och platsen som gör bilden. Samt ett vackert par.
 
Titta på videon för den du ser som stillbild är ifrån filmen.
Man behöver inte blixt för sånt här såvida det är sjukt starka skuggor. En reflektor hade nog varit bättre. Det är bildbehandling och platsen som gör bilden. Samt ett vackert par.
Nja, jag håller inte alls med dig.

Att ta de där bilderna med en reflektor är nog nästan omöjligt. Det krävs en stor reflektor och i den vinden blir den i princip omöjlig att hantera.

Tittar man på samtliga bilder i filmen så håller jag inte med om att det är bildbehandlingen som gör bilderna utan det är en bra balans i ljussättningen.

Däremot så är bilderna han presenterar på sin webbplats rejält dragna i efterarbetet. Det är inte en bildstil jag gillar men då handlar det om tycke och smak snarare än vilken teknik som används för att ta bilderna.
 
ANNONS