Annons

Skapa en bra websida med fotogalleri - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

saragill

Aktiv medlem
Om jag ställer frågan i fel forum, får ni gärna flytta frågan dit, kunde nämligen inte hitta vilket forum min fråga tillhör.
Jag vill göra en hemsida med fotogalleri, vilket inte borde vara så svårt egentligen, men kanske är det jag som är oteknisk eller så har jag bara fel webbhotell. Har domännamn på one.com sedan flera år och det funkar bra. Där tillhandahålles ju även så att man kan bygga sin egen hemsida med bilder, men jag begriper icke hur man gör. Det verkar oerhört krångligt. Är det någon som har tips på hur man enklast bygger ett eget fotogalleri på nätet? Helst till så låg kostnad som möjligt.. Jag eftersträvar inga sensationer utan vill ha enkelhet, men ändå så att det ser stilrent ut.
Tacksam för alla tips man kan tänkas få!
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
...Det verkar oerhört krångligt. Är det någon som har tips på hur man enklast bygger ett eget fotogalleri på nätet? ...
Är det enkelhet du vill ha så är det väl bäst att använda någon av alla online-gallerier som redan finns. 500px, flickr, fotosidan, etc. Särskilt dyrt är det inte heller. Speciellt inte om man betalar webbhotell för endast detta ändamål.

När det gäller att skapa en egen sida kan jag tyvärr inte hjälpa dig :)
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag kör med Smugmug. Har genom åren testat ett otal varianter men inte kunnat bestämma mig. Men nu kör jag på den här. Funkar bra utan strul kostar runt en femhundring om året tror jag. Nu har jag inte jobbat på den så mycket men har ambitionen att ta tag i den som ett vinterprojekt.

www.perl.smugmug.com
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Flickr som nämndes tidigare är smidigt och gratis upp till en terabyte.

Single File PHP Photo Gallery https://sye.dk/sfpg/ är också gratis (för icke kommersiellt bruk). Om ditt webhotell stöder PHP så är det nästan bara att ladda ner php-filen från sidan jag länkade och sedan köra.

Petter...
 

ajoe

Aktiv medlem
En annan variant som har enormt många användare och som gör att man slipper fundera över en massa teknik är Wordpress. Ursprungligen ett bloggverktyg, men många fotosidor körs med WP.

I princip alla webhotell stöder WP.
 

miklar

Aktiv medlem
One har ju sina fotogallerier som är mycket enkla.
Ex.
http://mikael.naturfotovastmanland.se/

Men du kanske ville ha galleriet mer inbäddat på din sida tillsammans med annan text?
Då skapar du en undersida och kan ju sen dra in en komponent som de har som heter Galleri och kan du fylla på med bilder
 

lonian

Aktiv medlem
Om jag ställer frågan i fel forum, får ni gärna flytta frågan dit, kunde nämligen inte hitta vilket forum min fråga tillhör.
Jag vill göra en hemsida med fotogalleri, vilket inte borde vara så svårt egentligen, men kanske är det jag som är oteknisk eller så har jag bara fel webbhotell. Har domännamn på one.com sedan flera år och det funkar bra. Där tillhandahålles ju även så att man kan bygga sin egen hemsida med bilder, men jag begriper icke hur man gör. Det verkar oerhört krångligt. Är det någon som har tips på hur man enklast bygger ett eget fotogalleri på nätet? Helst till så låg kostnad som möjligt.. Jag eftersträvar inga sensationer utan vill ha enkelhet, men ändå så att det ser stilrent ut.
Tacksam för alla tips man kan tänkas få!
Använder själv One.com och tycker det är väldigt simpelt att tanka upp bilder.
Www.lonian.se
 

FiCa1

Aktiv medlem
Wix

Jag använder WIX. Finns flera nivåer, från gratis till dyrare. Kolla WIX. Någon tipsade om Weebly. Jag körde Weebly men bytte till WIX då Weebly strulade till det med den mest buggiga programuppdatering jag varit med om. Nu var det ett tag sedan och dom har väl avlusat programmet antar jag. Weebly är hur som helst, liksom WIX, oerhört enkelt att använda.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1 http://www.sawantphotography.com
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är man Creative Cloud prenumerant så är denna tjänst gratis. https://www.myportfolio.com/

Tänkte själv övergå från Wordpress till denna då jag inte vill uppdatera min portfolio för ofta. Sen har jag 500px och Facebooksida för kontinuerligt uppdaterande av mina bilder.

/Stefan
 
ANNONS