Annons

Vita prickar i ögonen från blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Undrar om det finns någon snabb och smidig funktion som tar bort den lilla vita pricken som blir när man fotar med blixt?
De youtube videos jag sett har väldigt omständliga metoder och behandlar endast röda ögon.

Man jag ju klona i ögonen, dock är det svårt och få det bra.

Någon som har något bra tips ni vill dela med er?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag känner inte till någon automatisk funktion som den för röda ögon, som ju går på färgen som "inte hör dit". Vitt ska ju finnas i bilden. Vanligen vill man ju ha blänk i ögon för att det ger liv åt ögonen. Enklast borde vara att förstora bilden ordentligt och klona bort pricken manuellt i något av redigeringsprogrammen.
 

iSolen.se

Guest
Jag känner inte till någon automatisk funktion som den för röda ögon, som ju går på färgen som "inte hör dit". Vitt ska ju finnas i bilden. Vanligen vill man ju ha blänk i ögon för att det ger liv åt ögonen. Enklast borde vara att förstora bilden ordentligt och klona bort pricken manuellt i något av redigeringsprogrammen.
Håller med, tar man bort blänket blir det lite "dött". Det är vanligare att jag adderar blänk än tar bort.

Klona bör vara lättaste verktyget för att ta bort.
 

nivas

Aktiv medlem
Om man får vara lite generell så brukar det löna sig att flytta blixten/kameran/ljuskällan så att oönskat blänk inte uppstår. Detta gäller vid porträtt, glasögon - men funkar även bra till produktfotografering mm.
 

Peterrrrr

Aktiv medlem

revox

Aktiv medlem
Känner tyvärr inte till någon automatisk metod, så då återstår nog bara kloning eller "laga"-penseln.
Håller också med om att en liten vit prick i mitten av pupillen inte är så snyggt.

Om det är möjligt så kanske du kan testa att ha blixten mer från sidan eller uppifrån, då flyttas ljusa pricken från pupillen och du kan också få snyggare/intressantare ljus på ansiktet som bonus! :)
(Det finns väldigt billiga blixt-sändare/mottagare, jag använder en yongnou som har funkat bra)
 

iSolen.se

Guest
Grejen är att glansen ska vara kvar i ögat, men det inte den via pricken som tyvärr ibland tar över stor del av pupillerna.
T ex så här fast lite större yta av puillen:
http://s5.favim.com/610/151115/black-cyber-eyes-flash-Favim.com-3570495.jpg
Nu förstår jag inte, det är ju de vita reflexerna som gör att man ser glans. Vill du bara minska reflexens storlek? Nåväl klonstämpeln är din vän här och du kan alltid klona lite från andra ögat om det har skärpa.
 

riddler

Aktiv medlem
Om du tar en reflexskärm och håller den lite lätt vinklad nedifrån så studsar blixten från taket mot reflexen och på det sättet får du två prickar :)


Undrar om det finns någon snabb och smidig funktion som tar bort den lilla vita pricken som blir när man fotar med blixt?
De youtube videos jag sett har väldigt omständliga metoder och behandlar endast röda ögon.

Man jag ju klona i ögonen, dock är det svårt och få det bra.

Någon som har något bra tips ni vill dela med er?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Nu förstår jag inte, det är ju de vita reflexerna som gör att man ser glans. [...].
Precis!

Jag läste i en annan tråd för några år sedan om en fotograf som satte en schablon på blixten (eller var det i reflexskärmen?). Schablonen såg ut som ett fönster med blomkrukor på fönsterbrädan, och vips såg reflexerna i ögat ut som naturliga reflexer från ett fönster. Genialt!

Petter...
 

iSolen.se

Guest
Precis!

Jag läste i en annan tråd för några år sedan om en fotograf som satte en schablon på blixten (eller var det i reflexskärmen?). Schablonen såg ut som ett fönster med blomkrukor på fönsterbrädan, och vips såg reflexerna i ögat ut som naturliga reflexer från ett fönster. Genialt!

Petter...
Haha, jo det där stämmer, jag brukar få klona bort mig själv, ögat ser...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Kul!

Min ljusbox är 60x90 typ, tror det är lättare om det är större men du bevisar att det går.
Ja större bör den helt klart vara. Annars blir reflexerna i ögonen så små.

Jag gjorde ett nytt experiment. Ritade ett "fönster" på en OH-film och gjorde en box av detta.

Fönstret framträder tydligt i reflexen i modellens glasögon. Tänk då att ha en utskrift av en bild av ett fönster på OH-filmen istället. Illusionen blir total(?).

Petter ...
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Ja större bör den helt klart vara. Annars blir reflexerna i ögonen så små.

Jag gjorde ett nytt experiment. Ritade ett "fönster" på en OH-film och gjorde en box av detta.

Fönstret framträder tydligt i reflexen i modellens glasögon. Tänk då att ha en utskrift av en bild av ett fönster på OH-filmen istället. Illusionen blir total(?).

Petter ...
Så bra!

Prova med tejp, tusch blir aningen genomskinligt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
60x120 är den. Mycket tejp blir det :) Men vanlig maskeringstejp borde gå bra, fastnar inte heller.

Notisar!
Experimentet fortsätter!

Jag skrev ut en bild av ett fönster på vanligt skrivarpapper och byggde en box av det.
Illusionen är ju slående. Såhär kan man skapa snyggt blänk i ögat.

Men jag behöver upp i storlek för att få realistiska reflexer i ögat som ju är mer krökt än glasögat.


Petter ...
 

Bilagor

ANNONS