Annons

Kommer för nära

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven-åkeS

Medlem
​​Jag har en olympus omd e-m10
tycker jag kommer för nära när jag vill filma
har i dag objektiv 14-42 orginal objektiv ... kan jag sätta en ring för att komma lite längre ifrån?​ det är min dotter som vill Vblogga

Finns det ngt billigt alternativ som tex köpa ringar

Objektiven är Micro 4/3
 

iSolen.se

Guest
​​Jag har en olympus omd e-m10
tycker jag kommer för nära när jag vill filma
har i dag objektiv 14-42 orginal objektiv ... kan jag sätta en ring för att komma lite längre ifrån?​ det är min dotter som vill Vblogga

Finns det ngt billigt alternativ som tex köpa ringar

Objektiven är Micro 4/3
Inte mitt område men nog ger ökad brännvidd att du får ännu större förstoring :)
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Feltänk eller ....

​​Jag har en olympus omd e-m10
tycker jag kommer för nära när jag vill filma
har i dag objektiv 14-42 orginal objektiv ... kan jag sätta en ring för att komma lite längre ifrån?​ det är min dotter som vill Vblogga

Finns det ngt billigt alternativ som tex köpa ringar

Objektiven är Micro 4/3
Njae, sätter du på ringar kommer du ändå närmare.... typ
Vill du få mindre brännvidd (täcker större yta) måste du byta objektiv eller sätta på försättslinser som föreslagits tidigare.
14 mm brännvidd borde täcka de mesta. Kanske du menar tvärtom ?

ThomasR
 

GunnarW

Aktiv medlem
titta på objektivet framifrån så finns en märkning Ø och ett tal, t.ex. Ø37 som anger att filterdiametern är 37mm
 

GunnarW

Aktiv medlem
Oskarp blir den knappast. Du får 11mm brännvidd istf 14mm. Googla så hittar du exempelbilder och annat och ger dig en uppfattning om den skillnaden räcker. Den finns inte hemma i butikerna du länkar till. Ring eller titta in där och fråga. De kan det de säljer så du får god hjälp.

CanonLlegria mini X som du nämner ger 170° bildvinkel. Med 11mm får du 70-80°
Jag vet inte vilken bildvinkel du/hon får med mobilen men den är möjligen ett bra alternativ!?
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Oskarp blir den knappast. Du får 11mm brännvidd istf 14mm. Googla så hittar du exempelbilder och annat och ger dig en uppfattning om den skillnaden räcker. Den finns inte hemma i butikerna du länkar till. Ring eller titta in där och fråga. De kan det de säljer så du får god hjälp.
Det brukar bli dålig kantskärpa, distorsion av typ CA mm men det kanske inte spelar så stor roll? Fast å andra sidan, om det inte spelar så stor roll, varför filma med en systemkamera?
 
ANNONS