Annons

Värt att reparera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orre

Avslutat medlemskap
Min Canon EOS 70D slutade plötsligt att registrera bilddata på julafton. Blir endast 100% svarta bilder.

Har kollat allt, diplayen fungerar, bytt batteri, minneskort och objektiv. Ingen ändring, så jag antar att det är nåt med sensorn som har gått sönder.

Den är 3 år gammal, taget kanske 10000 bilder. Kan det vara värt att reparera ?

Vart ska man skicka den i så fall ? Går väl inte heller att få kostnadsförslag utan att skicka in den ?

Månne om hemförsäkring kan ge nåt ?

Tacksam för all info.

//Benny
 

Patrik68

Aktiv medlem
Det kanske är slutaren som slutat funka?
Ta bort objektivet och tryck på avtryckaren så ser du om slutaren är trasig.
Jag bytte själv på en 450d det var inte svårt. tog max 30 min. Köpte delarna för under 100kr på e-bay
 

Orre

Avslutat medlemskap
Det kanske är slutaren som slutat funka?
Ta bort objektivet och tryck på avtryckaren så ser du om slutaren är trasig.
Jag bytte själv på en 450d det var inte svårt. tog max 30 min. Köpte delarna för under 100kr på e-bay
Tack för svar. Ska kolla det. Men det LÅTER när jag trycker på avtryckaren. Även när jag slår på Live View så rasslar det till, men endast svart bild visas på displayen.

//Benny
 

Patrik68

Aktiv medlem
Tack för svar. Ska kolla det. Men det LÅTER när jag trycker på avtryckaren. Även när jag slår på Live View så rasslar det till, men endast svart bild visas på displayen.

//Benny
Testade på min 50d som har live View. Där går det utmärkt att plocka bort objektivet med live och ta några bilder. Då ser du lätt om slutaren fungerar.
 

befl

Aktiv medlem
Jag har ingen aning om felet men du ställer en fråga kring hemförsäkringen som jag kan kommentera. Jag har genom åren haft otur vid några tillfällen och då har det försäkringsbolag jag haft varit tillmötesgående så det lönar sig sannolikt att blanda in dem.
mvh Benny
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ett slutarbyte kostar cirka 3000 kronor. Men först bör du ju utesluta om det kan vara något annat fel.

Det kan bli knepigt med försäkringsbolaget. Slutarfel uppstår normalt av slitage och det ersätter inte en försäkring. Är det en olycka som att du tappat kamera kan du få ersättning, men då gäller det att du kan berätta när och hur det hände.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Ett slutarbyte kostar cirka 3000 kronor. Men först bör du ju utesluta om det kan vara något annat fel.

Det kan bli knepigt med försäkringsbolaget. Slutarfel uppstår normalt av slitage och det ersätter inte en försäkring. Är det en olycka som att du tappat kamera kan du få ersättning, men då gäller det att du kan berätta när och hur det hände.
Ok, men Patrik 68 skriver ovan att han bytte slutare själv på ca 30 min och för nån hundralapp. Är det såpass enkelt?

/Benny
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ok, men Patrik 68 skriver ovan att han bytte slutare själv på ca 30 min och för nån hundralapp. Är det såpass enkelt?

/Benny
Har ingen aning. Det är första gången jag hör om någon som gör det själv.

Du får kolla noga med honom om du ska ge dig in på en sådan sak själv.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ett slutarbyte kostar cirka 3000 kronor. Men först bör du ju utesluta om det kan vara något annat fel.

Det kan bli knepigt med försäkringsbolaget. Slutarfel uppstår normalt av slitage och det ersätter inte en försäkring. Är det en olycka som att du tappat kamera kan du få ersättning, men då gäller det att du kan berätta när och hur det hände.
Å andra sidan har kameran i fråga bara gått 10 000 exponeringar, så det är väl troligt att det rör sig om olycka eller fabrikationssfel, om det nu är slutaren som det är fel på.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Å andra sidan har kameran i fråga bara gått 10 000 exponeringar, så det är väl troligt att det rör sig om olycka eller fabrikationssfel, om det nu är slutaren som det är fel på.
Det är svårt att avgöra. Det händer att slutare går sönder i förtid om det kommer skräp i den. Det har hänt med en av mina kameror.

Min poäng är att det inte lär gå som ett försäkringsärende om man inte kan hänvisa till ett olyckstillfälle och beskriva hur olyckan gick till. Och garantin har antagligen gått ut också.

Då återstår fabrikationsfel. Bevisbördan där beror på hur gammal kameran är och det kan som sagt även vara skit i slutaren. Man får kolla med Canon helt enkelt om de accepterar det som ett fabrikationsfel.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Ok, men Patrik 68 skriver ovan att han bytte slutare själv på ca 30 min och för nån hundralapp. Är det såpass enkelt?

/Benny
Jag letade efter klipp på nätet och hittade några.
Sedan var det bara att beställa och plocka isär den och byta. På kameran jag hade syntes det tydligt att slutaren var trasig för att den hade hakat upp sig och låg synlig när spegeln lyftes.
Jag byte blixtrör i dag på min 600ex-rt röret kostade 100kr på e-bay och det tog inte lång stund att byta. Dock behöver man kunna löda. Men inget avancerat.

Om det bara är "shutter blade" som behöver bytas så blir det billigt. Måste hela mekanismen ersättas så kostar det runt 650 kr såg jag till 80d.

Men om hem försäkringen kan ta kostnaden och inte självrisken är stor så kan ju det vara bättre om du inte vill prova att byta själv.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Än så länge är det väl inte klarlagt att det är slutaren som är kaputt?

Om displayen visar bild i LiveView-läge så öppnar ju slutaren. Kan ju vara fel på den ändå, men bör väl kollas noggrannare.

Det kan väl också vara minneskortet som har gett upp

Eller bara ett misstag att kameran hamnat i manuellt läge och bilderna exponeras på 1/8000 s och bländare f/22. Blir ganska svart så här i vintertid.

Petter ...
 

Orre

Avslutat medlemskap
Har nu försökt att kolla om det är slutaren. Har satt kameran i Live view-läge, varvid spegeln fälls upp, sen satt Manuellt på 4 sek. exponering, trycker ner avtryckaren. Det låter lite vid nedtryck, och fladdrar till lite vid lamellerna efter 4 sek. Men dom vågräta lamellerna längre in i kameran borde väl vara öppna i 4 sek ? Det är dom ej !
 

Orre

Avslutat medlemskap
Kollade nu på dotterns EOS 450 D. Ställde på 4 sek, spegeln fälls upp OCH lamellerna baktill öppnas i 4 sek och blottar sensorn. På min 70D öppnas dom aldrig, oavsett hur jag gör.

Men måste väl ändå inte helt säkert vara slutaren som är trasig ? Kan väl vara t.ex den elkrets som sköter slutaren ?

Men troligen är det ju själva slutaren, då allt annat fungerar.
 

control87th

Aktiv medlem
Hm, jag har en Canon 60D som gått väl över 200 000 bilder (använts för timelapse efter att jag köpte min 6D)

Har inte haft en tanke på att reparera den men 100:- låter ju bra, vad ska jag söka på på ebay? (edit: hittat för ca 300 inkl frakt)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Har nu försökt att kolla om det är slutaren. Har satt kameran i Live view-läge, varvid spegeln fälls upp, sen satt Manuellt på 4 sek. exponering, trycker ner avtryckaren. Det låter lite vid nedtryck, och fladdrar till lite vid lamellerna efter 4 sek. Men dom vågräta lamellerna längre in i kameran borde väl vara öppna i 4 sek ? Det är dom ej !
Får du bild på displayen i LiveView-läge?


Petter ...
 
ANNONS