Annons

Exponering 24x36 vs APC (24x16)

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Nikon D750 med en fullformatsensor (24x36) och en Fujifilm X100T med APC-sensor (16x24). Om jag fotograferar samma motiv med dessa kameror (35mm lins på Nikon kameran och 23mm lins på Fujikameran vilket ger ung samma utsnitt) får jag alltid olika exponeringsförhållanden. Jag fotar för det mesta i med bländarförval, dvs med fix bländare och automatisk tid. Varför får jag alltid väsentligt längre exponeringstid (2-4 ggr) med Fujikameran då bägge kamerorna är inställda på samma ISO-känslighet och bländare? Jag har alltid inbillat mig att samma yttre ljusförhållanden skulle ge samma exponeringsförhållanden oavsett sensorstorlek.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Det ska ge samma värden, dina Fujibilder blir alltså mycket ljusare? Det kan bero på att inte kamerorna mäter mot samma utsnitt av motivet, prova att mäta mot en helt slät och jämnt belyst yta. Står bägge kamerorna på samma typ av mätning, så att den ena inte står på spotmätning tex. LO
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
I manuellt läge

Se också till att "nolla" bildinställningarna i menyerna. Den ena kameran kanske mäter lite annorlunda" pga att man ställt in något bildläge där kameran vill att exponeringen ska ligga så långt åt vänster eller höger i histogrammet som möjligt. Bäst är att mäta i manuellt läge på jämnfärgad yta. Det kan dock skilja även då. Min Nikon D500 mäter t.ex. ett halvt steg längre slutartid än min 7DII även på jämnfärgad yta. Man får helt enkelt lära känna sin kamera och kompensera om det inte blir som man vill;)
 

PMD

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Nikon D750 med en fullformatsensor (24x36) och en Fujifilm X100T med APC-sensor (16x24). Om jag fotograferar samma motiv med dessa kameror (35mm lins på Nikon kameran och 23mm lins på Fujikameran vilket ger ung samma utsnitt) får jag alltid olika exponeringsförhållanden. Jag fotar för det mesta i med bländarförval, dvs med fix bländare och automatisk tid. Varför får jag alltid väsentligt längre exponeringstid (2-4 ggr) med Fujikameran då bägge kamerorna är inställda på samma ISO-känslighet och bländare? Jag har alltid inbillat mig att samma yttre ljusförhållanden skulle ge samma exponeringsförhållanden oavsett sensorstorlek.
Alla ljusmätare mäter inte likadant. Prova att ställa in samma exponering (och ISO-värde) på de båda kamerorna och undersök sen om det skiljer i ljushet mellan bilderna från respektive kamera. Jämför histogrammen.

Om du exponerar lika så bör bilderna bli lika ljusa, annars bör du nog sätta igång och felsöka.
 

gunnar_g

Ny medlem
Olika ISO-standard

Det lär vara så att Fuji använder en något annorlunda standard för ISO än exempelvis Canikon, vilket gör att ISO-värdena mellan olika tillverkare inte betyder riktigt samma sak och kan ge olika exponering vid identiska inställningar. Om du googlar på "Fuji ISO cheating" kommer du hitta några länkar om fenomenet.
 
ANNONS