Annons

Var köpa storformatsoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Jag vill uppdatera min 4x5 storformatskamera med ett lite längre objektiv, 210-250mm, men har svårt att hitta några vettiga säljare. Förutom ebay, kan någon ge tips på var man kan hitta (begagnad) storformatsoptik. Gärna inom europa för att slippa tull etc.


Mvh
Henrik


PS: Om det är någon av er på FS som har en optik liggande, hör gärna av er!
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Jag vill uppdatera min 4x5 storformatskamera med ett lite längre objektiv, 210-250mm, men har svårt att hitta några vettiga säljare. Förutom ebay, kan någon ge tips på var man kan hitta (begagnad) storformatsoptik. Gärna inom europa för att slippa tull etc.


Mvh
Henrik


PS: Om det är någon av er på FS som har en optik liggande, hör gärna av er!
Det finns många typer av optik till storformat, Superwide, Wide, Normal och Tele - vilket inte har med brännvidden att göra, utan vilken skärpelcirkel dom tecknar ut,dessutom får du tänka på om objektivet ska ha inbyggd slutare eller du har typ en Sinarslutar redan. mvh, LO
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag vill uppdatera min 4x5 storformatskamera med ett lite längre objektiv, 210-250mm, men har svårt att hitta några vettiga säljare. Förutom ebay, kan någon ge tips på var man kan hitta (begagnad) storformatsoptik. Gärna inom europa för att slippa tull etc.


Mvh
Henrik


PS: Om det är någon av er på FS som har en optik liggande, hör gärna av er!
Tråkigt svar, men... jag har köpt det mesta storformatrelaterat på Ebay; både från USA och Europa. Det är ju en stor marknad och lätt att hitta det man vill ha. Har aldrig blivit lurad, även om PayPal blivit kapat. Men det är ju inte Ebays fel, och det löste sig.

Annars är det att hålla ögonen öppna som gäller. Det finns köp-och säljgrupper på Facebook för analoga grejer. Kolla gruppen Analoga fotoprylar.

Storformat-telet till min 8X10 hittade jag faktiskt här på Fotosidan:)
 

whisky

Avslutat medlemskap
Jag vill uppdatera min 4x5 storformatskamera med ett lite längre objektiv, 210-250mm, men har svårt att hitta några vettiga säljare. Förutom ebay, kan någon ge tips på var man kan hitta (begagnad) storformatsoptik. Gärna inom europa för att slippa tull etc.


Mvh
Henrik


PS: Om det är någon av er på FS som har en optik liggande, hör gärna av er!
Jag köper en del i en butik i Köpenhamn som även har webbshop.

https://oneofmanycameras.com/
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Tråkigt svar, men... jag har köpt det mesta storformatrelaterat på Ebay; både från USA och Europa. Det är ju en stor marknad och lätt att hitta det man vill ha. Har aldrig blivit lurad, även om PayPal blivit kapat. Men det är ju inte Ebays fel, och det löste sig.

Annars är det att hålla ögonen öppna som gäller. Det finns köp-och säljgrupper på Facebook för analoga grejer. Kolla gruppen Analoga fotoprylar.

Storformat-telet till min 8X10 hittade jag faktiskt här på Fotosidan:)
Tråkigt svar?! Ska man köpa en grej måste man väl veta vad man söker eller? Och det räcker absolut inte att bara gå efter en viss brännvidd. LO
 

henpe

Aktiv medlem
Tack för alla tips som kommit in hitintills. Butiken i vårt grannland är intressant!

Jag anser mig vara tillräckligt orienterad för att kunna välja en optik som passar mig. I denna tråd är jag mest intresserad av bra inköpskanaler. Tack för all hjälp!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tråkigt svar?! Ska man köpa en grej måste man väl veta vad man söker eller? Och det räcker absolut inte att bara gå efter en viss brännvidd. LO
Vad menar du? Det var ett tråkigt svar från mig eftersom jag nämnde Ebay och han ville veta andra ställen. Vad är ditt problem?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tack för alla tips som kommit in hitintills. Butiken i vårt grannland är intressant!

Jag anser mig vara tillräckligt orienterad för att kunna välja en optik som passar mig. I denna tråd är jag mest intresserad av bra inköpskanaler. Tack för all hjälp!
Lycka till!
 
ANNONS