Annons

Bildbehandling med Lightroom eller Apples Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

xQubeZ

Aktiv medlem
Håller med han ovan. Det går inte att jämföra. Lightroom kan anses vara ett "proffisionellt" program medans "bilder" på din mac är mer av en leksak.
 
Bilder ./. Lightroom

Tack Magnus o David, jag hade Lightroom för många år sedan men när jag anslöt ytterligare en extern disk försvann alla länkar på sådär 30 000 bilder och då blev det pyspunka, tappade intresset. Men nu har fotointresset återvänt och med en MacBook så funderade jag över skillnaderna. Intressant är att ingen från Applesidan haft synpunkter. Hur sparar ni bilderna , extern disk eller vad och hur backar ni alla bilder ?

När det gäller bildbehandling så tackar jag och följer Era goda råd, jag köper Lightroom igen.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag är Mac-människa. ;)
Som de andra skriver är det två helt olika nivåer på programmen, enkelt uttryckt: vill man jobba en del med sina bilder är det Lightroom som gäller. Bilder är mer som ett halvavancerat bildvisningsprogram. Jag sparar mina bilder på datorn (än så länge) och har backup i Time Capsule.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack Magnus o David, jag hade Lightroom för många år sedan men när jag anslöt ytterligare en extern disk försvann alla länkar på sådär 30 000 bilder och då blev det pyspunka, tappade intresset. Men nu har fotointresset återvänt och med en MacBook så funderade jag över skillnaderna. Intressant är att ingen från Applesidan haft synpunkter. Hur sparar ni bilderna , extern disk eller vad och hur backar ni alla bilder ?

När det gäller bildbehandling så tackar jag och följer Era goda råd, jag köper Lightroom igen.
När länkningen tappas så brukar det vara väldigt enkelt att få det rätt igen, det är inte 30000 bilder du behöver behandla manuellt. Ansluter man en ny disk så är det ganska vanligt att enhetsbokstäverna ändras så du behöver döpa om enheterna såpassar det igen. Det går också att från LR markera roten där bilderna ligger så fixar LR resten.

Jag importerar till interndisken (detta för snabbare LR samt mer flexibel med en bärbar dator), när bilderna är redigerade så flyttar jag färdiga mappar till extern disk. Alla mina användarbilder exporterar jag också ut så jag har en fri hantering av dessa utanför LR, lägger dem tex på ett eget moln så jag når dem från alla enheter när som helst
 
Lightroom igen

Tack även Mac Alf för synpunkter. Jag har en Airport Time Capsule men har ändå haft foton på två externa hårddiskar, en hemma o en som ligger på jobbet, vilket kanske är lite onödigt. Apple har slutat tillverka o vidareutveckla ATC men säljer så länge den finns i lager. Idén med löpande automatisk backup är lysande.

Om jag förstår Peter rätt så importerar Du bilderna från kamera el kortläsare till en laptop (el dator) där Du har LR och sedan när bildbehandlingsarbetet är klart så flyttar Du den mappen med färdigbehandlade bilder till extern hårddisk. Är det rätt uppfattat ?

Innebär det att det obehandlade originalet inte finns direkt tillgängligt utan när Du söker efter fotografiet på externa disken så får Du fram den färdigredigerade bilden ?

Tackar för all info, värdefullt för mig och trevligt att ni delar med Er.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om jag förstår Peter rätt så importerar Du bilderna från kamera el kortläsare till en laptop (el dator) där Du har LR och sedan när bildbehandlingsarbetet är klart så flyttar Du den mappen med färdigbehandlade bilder till extern hårddisk. Är det rätt uppfattat ?

Innebär det att det obehandlade originalet inte finns direkt tillgängligt utan när Du söker efter fotografiet på externa disken så får Du fram den färdigredigerade bilden ?

Tackar för all info, värdefullt för mig och trevligt att ni delar med Er.
Första delen är rätt uppfattat. Flyttningen måste ske i LR (för att behålla länkningen) där man drar mappen från interndisken till externdisken. När man gör detta första gången så måste man importera en bild som ligger i en mapp på externdisken, detta för att LR ska hitta den nya externa disken så man kan lägga över färdiga mappar där. Jag gör dock inte detta efter varje mapp (mapparna skapas vid import en per fotodag), utan flytar oftast 5-10 åt gången för att frigöra plats på den interna disken.

Jag avslutar varje redigering per mapp att exportera ut de redigerade bilder jag ska använda till några olika diskar som jag har både som back-up och som visningsdiskar

Ditt andra påståendet behöver nog förtydligas. Den mapp som jag flyttar via LR innehåller den oredigerade bilden om du ser på vad som ligger på själva disken. Utöver bilden så har LR sparat redigeringen i en databasfil (kan inte detta fullt ut så någon annan kan säkert detta bättre), så det finns inte i bildfilen. Det är enbart den exporterade filen ut från LR som innehåller redigeringen.

Så LR rör inte originalfilen den ligger där du lägger den. Går du in i LR så ser du den gjorda redigeringen med hjälp av databasfilen och originalfilen. Vill du ha en redigerad fil såfår du göra en export utfrån LR, dvs då skapas en fil till
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vill du ha mer eller gratis så: Julianne Kost
Vet ej om följande är gratis.
LightroomQueen
Morganti

Personligen anser jag att videokurser är överlägset att läsa en bok i ämnet LR.
 

JonasHol

Aktiv medlem
Morganti som nämnts ovan har mängder av enkelt förklarande filmer om LR (och annat) på youtube.

En annan som jag tycker gör bra utbildningar är Tim Grey. Han har en egen youtube kanal men det mesta av honom har jag hittat på B&H, deras youtube kanal är väl värt ett besök.
 
ANNONS