Annons

NIkons VD säger att det har en spegelns kamera på g som är bättre än allt

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Kan bara instämma helt med AFE.

Har inget som helst hat emot varken Sony (gör fantastiskt fina kameror, och själv varit extremt nära att köpa ett antal gånger) eller något annat kameramärke (varit väldigt nära att köpa både Canon och Olympus).

Hatet verkar endast komma från vissa märkesreligiösa extremister (vet inte varför många/flertalet av de just är Sonynister - märkligt egentligen).

Dessutom som någon påpekade extra påtagligt ljust nu i dessa dagar då Nikon gör det som de (enligt extremisterna) inte skulle kunna göra.

Ja, ja, vi även vi människor fungerar alla lite olika. 😀
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Och jag (och andra som tex. Agfors mflr.) protesterade emot de felaktiga påståenden från dig och andra hårdföra Sonynister att Nikon (och Canon) inte skulle ha den tekniska kompetensen kring mjukvara, elektronik och sensorer.
Dessa diskussioner ska jag gärna ta upp, men jag har inte alls slagit vad om det du påstår här ovan, utan om det här:
"Tror ni på ett nikon har möjlighet att bygga en spelemäns {spegellös} som är bättre än allt annat"

På detta svarade jag i trådinlägg #3:
"Har jag också ytterst svårt att tänka mig. Skulle t.o.m. säga att detta är helt uteslutet."
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Räkna inte med att han är någon ärlig person som står för sina ord. De är inget av värde.

Nu när de bevisats fel så flyttar han bara om det hela och hittar på nya regler för hattätandet.

---
1) Var har det bevisats att Nikons nya spegellösa är bättre än allt annat, redan innan de kommit ut?

2) Jag hittar inte på nya regler. Syftar du på det jag skrev att Nikons spegellösa utlovats att ha "överväldigande mycket bättre prestanda" än andra företags kameror? Detta är INTE ALLS något jag hittat på just nu. Jag gick tillbaka till originalartikeln, och det är detta uttryck som Nikons president använde. Detta blev i den fria svenska översättningen:
"Tror ni på ett nikon har möjlighet att bygga en spelemäns {spegellös} som är bättre än allt annat"
Vilket ju är betydligt svagare än vad Nikon-chefen faktiskt sa. Men om detta stör dig så kan vi ta bort ordet "överväldigande" ur det här vadet (även om det är just vad Nikon-chefen faktiskt sa).

3) Eller är det nedanstående du anser vara en ny regel jag hittat på nu?
"Till sist, det räcker förstås inte med att Nikons system kommer att vara bättre än Sonys i VISSA avseenden för att jag skall spisa hatt."

Trodde inte det skulle vara nödvändigt att påpeka detta. Du menar alltså att det skulle räcka med att Nikon presenterade ett system som var bättre i VISSA avseenden för att jag skulle förlora vadet? Och att detta är något som ingick i vadet? Skulle ju vara fullständigt befängt.
I så fall skulle det ju räcka med att Nikon återlanserade någon Nikon Series 1 kamera och sa: Den är bättre än Sonys fullformatare i två avseenden - den är mindre och den kan köra i 60 bild/sek.

Ifall det är detta du menar med att jag hittar på nya regler för hattätandet, så är det ju precis tvärtom. Det är DU som hittar på nya regler när du börjar ana att du inte har koll på läget.
Det jag slog vad emot var "... som är bättre än allt annat". Detta betyder inte "bättre i några avseenden", som du tydligen vill ha det till.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Patetiskt fegt och oärligt av klassiska varumärkesextremister. VSB.
Vem är det som är feg, och vem är det som är oärlig?
Att du är feg visar du ju genom att du trots din kolossala tvärsäkerhet inte har vågat sätta emot. Men det kan du ju göra nu, du brukar ju också vara uppe sent på nätterna...
Jag har inte brytt mig om att föreslå det tidigare eftersom jag vetat att du skulle fega ur direkt. Men du kan ju hoppa på nu eftersom du är så tvärsäker på att jag har fel att du t.o.m. anser det var bevisat redan i förrgår natt...

Kommer väl antagligen att ta några dar eller någon vecka innan saken är klar.
 

Cambo

Aktiv medlem
Nikon gratisreklam

Mycket Nikon just nu. Man kan tro att man loggar in på deras hemsida. Gnabbas här i forumet och det dräller av Nikonreklam. Är FS helt i händerna på företaget, har dom köpt in sig så hårt att man kan befara en opartiskhet?
 

iSolen.se

Guest
Dessa diskussioner ska jag gärna ta upp, men jag har inte alls slagit vad om det du påstår här ovan, utan om det här:
"Tror ni på ett nikon har möjlighet att bygga en spelemäns {spegellös} som är bättre än allt annat"

På detta svarade jag i trådinlägg #3:
"Har jag också ytterst svårt att tänka mig. Skulle t.o.m. säga att detta är helt uteslutet."
Nu verkar ju den vara just det om du inte missbrukar frasen och säger "bara en kortplats" utan faktiskt avser den sammanvägda kameran för den typen av fotografer som t ex A7riii har.
 

iSolen.se

Guest
Mycket Nikon just nu. Man kan tro att man loggar in på deras hemsida. Gnabbas här i forumet och det dräller av Nikonreklam. Är FS helt i händerna på företaget, har dom köpt in sig så hårt att man kan befara en opartiskhet?
Nej det är alla som brukar hänga i Sonytrådarna som nu skriver här pga den oväntat tidiga Z.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mycket Nikon just nu. Man kan tro att man loggar in på deras hemsida. Gnabbas här i forumet och det dräller av Nikonreklam. Är FS helt i händerna på företaget, har dom köpt in sig så hårt att man kan befara en opartiskhet?
Ska man gå efter hur plats i förhållande till antal användare och total marknadsandel så är det nog över tid snarare Fuji och Sony som har köpt Fotosidan. Hur nu vad användarna skriver i forumet är ett uttryck för att själva sidan är köpt. Fast jag förstår att somliga får allergiska utslag när ett annat kameramärke än deras eget lanserar intressanta prylar. Tänk om man valt FEL?! Nu blir det dyrt att byta IGEN! :D
 

iSolen.se

Guest
Ska man gå efter hur plats i förhållande till antal användare och total marknadsandel så är det nog över tid snarare Fuji och Sony som har köpt Fotosidan. Hur nu vad användarna skriver i forumet är ett uttryck för att själva sidan är köpt. Fast jag förstår att somliga får allergiska utslag när ett annat kameramärke än deras eget lanserar intressanta prylar. Tänk om man valt FEL?! Nu blir det dyrt att byta IGEN! :D
Det blir rätt kul när en person byter från ett märke till ett annat och plötsligt blir egenskaper som nya kameran inte har oviktiga och tvärtom.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ska man gå efter hur plats i förhållande till antal användare och total marknadsandel så är det nog över tid snarare Fuji och Sony som har köpt Fotosidan. Hur nu vad användarna skriver i forumet är ett uttryck för att själva sidan är köpt. Fast jag förstår att somliga får allergiska utslag när ett annat kameramärke än deras eget lanserar intressanta prylar. Tänk om man valt FEL?! Nu blir det dyrt att byta IGEN! :D


Nej men det beror nog på hur tätt olika tillverkare släpper en ny kamera. Det började att sakta ner med DSLR APS-C, 7D och 7DMKII var det 5 år i mellan, förmodligen något mera prestige med avancerade pro-modeller med APS-C och småbild, då skivs det när dom väl kommer.
 

afe

Aktiv medlem
Dessutom finns det ju redan några supertelen i A-mountsystemet som kan användas direkt. Däremot finns INTE ETT ENDA SUPERTELE till något enda spegellöst system i världen. Av skäl som jag tidigare förklarat (och självfallet fått på skallen för från ett visst håll).
Det här ett år gamla stycket är rätt kul med tanke på Sonys nya 400/2,8. Tydligen ska det fungera utmärkt med t.ex. A7 III och A9, trots att det "inte är möjligt" engligt somliga :D
 

afe

Aktiv medlem
{Skulle Nikons kommande spegellösa kameror visa sig ha AF-prestanda i närheten av Sonys senaste spegellösa FF-kameror, så får det väl sägas vara föga sannolikt att Nikon på egen hand skulle ha kunnat klara ett sådant jättesprång (sedan D850 kom ut), utan de lär i så fall ha köpt AF-teknik från Sony.
Det är väl inte alls så säkert att tekniken kommer från Sony (även om de tillverkar sensorn)? Det var såvitt jag vet Fuji som var först med fasdetekterande AF på sensorn ;)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är väl inte alls så säkert att tekniken kommer från Sony (även om de tillverkar sensorn)? Det var såvitt jag vet Fuji som var först med fasdetekterande AF på sensorn ;)
Nikon hade ju fasdetekterande pixlar på sensorn redan i J1 och V1. Låt vara att sensorn inte var så stor. De kom om jag inte missminner mig före Sony fick in ett hybridsystem i någon av NEX-kamerorna.
 

afe

Aktiv medlem
Det jag egentligen undrar mest över är om Nikon och Canon kommer utrusta sina nya spegellösa med sensorstabilisering.
Som du säkert redan läst i FS nyhetsartikel har den stabiliserad sensor, som precis som för andra tillverkare kan samarbeta med stabiliserade objektiv (också de med F-fattning).

En annan sak vi diskuterat har ju varit Nikons och Canons DSLR-historia kring AF där man hittills mätt med fullt öppna objektiv under den korta tid spegeln varit nere under serietagningar. Den teknik Sony använder i sina spegellösa skiljer sig stark från den tidigare och där mäter man istället kontinuerligt med vald bländare (max nedbländat till f11 om jag inte missminner mig) för att få bättre fokusprecision med kontinuerligt följande AF. Ska bli intressant att se om man väljer att fortsätta som förr eller om man väljer att göra som Sony och en del andra.
Enligt DPR:s förhandstitt (https://youtu.be/DrWv6D3v95g) kör Nikon ett mellanting. De fokuserar nedbländat till f/5,6 men inte lägre för att bibehålla prestanda och få bättre precision än med full öppning.
 

afe

Aktiv medlem
1) Var har det bevisats att Nikons nya spegellösa är bättre än allt annat, redan innan de kommit ut?
.
Spelar det någon roll vad som bevisats? Du hävdade för flera år sedan att det inte skulle fungera med Fujis kameror utan AA-filter, och skulle återkomma om det (vilket du förstås inte gjort eftersom det inte är något problem i praktiken). Det är förstås bekvämt att kunna skylla på att du inte hunnit/kunna svarat, men jag förväntar mig inte att du kommer med något relevant svar i den här tråden heller utan fortsätter med "jag återkommer".

Nikons nya kameror är förstås inte bättre i alla avseenden än alla andra kameror, och det var det nog heller inte någon som trodde. Den är dock bättre i många avseenden än många andra spegelfria kameror. Jag kommer inte köpa vare sig Z7 eller Z6 (eller en variant med mindre sensor som mycket väl kan komma - det är ju inga problem att göra med den fattningen), men tycker det är en klart intressant kamera jag gärna skulle testa.

Jag tror dessa kameror (och kommande) kommer bli en stark konkurrent till Sony, då de är de första som vad allt tyder på kommer att prestera bra med befintliga Nikonobjektiv. I och med att de har kortare registeravstånd än Sony finns ju t.o.m. en teoretisk möjlighet att montera Sony E-objektiv med adaper :D
 

rronnbac

Aktiv medlem
En tillverkare som Sigma har ju både erfarenhet av att bygga adaptrar och objektiv för många system, så de borde kunna göra en bra adapter också för Canon-objektiv, så där kommer ytterligare en möjlighet :)
 

martinot

Aktiv medlem
Ska man gå efter hur plats i förhållande till antal användare och total marknadsandel så är det nog över tid snarare Fuji och Sony som har köpt Fotosidan. Hur nu vad användarna skriver i forumet är ett uttryck för att själva sidan är köpt. Fast jag förstår att somliga får allergiska utslag när ett annat kameramärke än deras eget lanserar intressanta prylar. Tänk om man valt FEL?! Nu blir det dyrt att byta IGEN! :D
Håller med. Reklamen, redaktionen åsikter och forumskribenternas åsikter är tre helt olika saker som inte skall blandas samman.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är väl inte alls så säkert att tekniken kommer från Sony (även om de tillverkar sensorn)? Det var såvitt jag vet Fuji som var först med fasdetekterande AF på sensorn ;)
Även Nikon själva var bland de första (om inte tom. för Fuji) med det på det tidigare Nikon 1-systemet.
 
ANNONS