Annons

Hur få acceptabelt med ljus in i objektivet med GH5 och 12-35 2.8 MkII ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arctica_67

Medlem
Hej,
Jag skulle vilja be om råd från er andra som filmar med en GH5.
Senast ikväll, på en jul-fest, så blev jag besviken på hur mörka mina filmer blev. Och jag förstår att jag behöver kompromissa om något eller köpa snabbare glas, men hjälp mig att tänka rätt.

  1. Jag kör med 180 graders slutare
    Jag har förstått att det är en "gyllene regel" att man bör ha en dubbel så snabb slutare mot den FPS man använder, och att genom att ha 180d inställt i kameran så kommer det automatiskt att bli så.
  2. Jag använder 4K med 60 FPS
    60 FPS verkar vara en bra hastighet som gör att filmen har ett bra flyt och jag kan lätt sakta ner den den 50% av hastigheten och ändå behålla flytet.
  3. Jag har ISO på 1600 men inte mer.
    Ett högre ISO skulle ge ett brus som är svårt att maskera bort i post-redigering.
  4. Jag kör på öppen bländare 2.8.
    Jag skulle gärna öppna mer men min lins klarar inte större än 2.8

När jag filmar i svagt ljust så menar jag inte som i en underjordisk grotta, men som på en typisk middag i en svensk lägenhet på vintern, kanske med stearinljus och dämpad belysning. Där man kan känna sig som värsta "party-crashern" om man tänder en LED-lampa för att få bättre ljus.

Ni som har mer erfarenhet av att filma med en GH5 vid till exempel en kvälls middag med dämpad belysning, vad är era tips?

  1. Borde jag gå ner från 60 FPS till 24 FPS för att få in mer ljus?
  2. Ska jag gå upp i ISO till 3200 eller ännu högre?
  3. Är min 12-35 f2.8 för långsam? Måste jag skaffa snabbare glas?

Är verkligen tacksam för era tips, kanske kan jag lyckas bättre med att filma en nyårsfest?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Du får nog för korta slutartider.
Prova att variera med slutartider i stället. T.ex 1/25 sek, 1/30, etc.
Var inte rädd för att höja ISO, hellre en del brus än för mörka och murriga sekvenser.
Video är förlåtande mot brus till skillnad mot vad stillbild är.
 

Arctica_67

Medlem
Du får nog för korta slutartider.
Prova att variera med slutartider i stället. T.ex 1/25 sek, 1/30, etc.
Var inte rädd för att höja ISO, hellre en del brus än för mörka och murriga sekvenser.
Video är förlåtande mot brus till skillnad mot vad stillbild är.
Tack!
Jag ska testa ikväll med att gå upp till 3200 på ISO, så sår vi se.

Det där med slutartiderna skulle jag behöva förstå bättre. Som jag läst det så ska slutartiderna alltid vara det dubbla mot antalet bilder per sekund. Och det kan man tvinga kameran till att använda genom 180 graders slutare (180d). Det innebär väl att om jag använder 60 FPS så blir slutartiden 1/120 sek vilket jag förstår är för snabbt. Jag ska testa 24 FPS, vilket då ger en slutartid på 1/48 sek.

Men som du skriver, om jag skulle vilja ha en slutartid på till exempel 1/30 sekund, då skulle jag behöva kunna välja 15 FPS, och det går ju inte (väl?).
Eller är jag insnöad på teori bara?
Är det så att om man har tillräckligt med ljus så är det bra att följa regeln med dubbelt så snabb slutartid mot bilder per sekund, men vid lågt ljus får man strunta i det? Kanske är så enkelt?
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Tack!
Jag ska testa ikväll med att gå upp till 3200 på ISO, så sår vi se.

Det där med slutartiderna skulle jag behöva förstå bättre. Som jag läst det så ska slutartiderna alltid vara det dubbla mot antalet bilder per sekund. Och det kan man tvinga kameran till att använda genom 180 graders slutare (180d). Det innebär väl att om jag använder 60 FPS så blir slutartiden 1/120 sek vilket jag förstår är för snabbt. Jag ska testa 24 FPS, vilket då ger en slutartid på 1/48 sek.

Men som du skriver, om jag skulle vilja ha en slutartid på till exempel 1/30 sekund, då skulle jag behöva kunna välja 15 FPS, och det går ju inte (väl?).
Eller är jag insnöad på teori bara?
Är det så att om man har tillräckligt med ljus så är det bra att följa regeln med dubbelt så snabb slutartid mot bilder per sekund, men vid lågt ljus får man strunta i det? Kanske är så enkelt?
Du kan alltid gå ned (upp?) till 360 grader vilket ger dig 1/60 vid 60fps, 1/24 vid 24fps etc. Fast att gå över 180 grader vid 24 fps tycker jag ger för mycket rörelseoskärpa. ISO 3200 tycker jag ger ett högst acceptabelt resultat med GH5 om exponeringen blir rätt.

I ditt scenario hade jag definitivt slängt på roligare glas, Panas 25mm f/1.7 kostar en spottstyver och är 1,5 stopp bättre. För mer vidvinkel finns PanaLeica 15mm f/1.7.
En vanlig kombo är Sigma 18-35 f/1.8 med speedbooster vilket ger motsvarande 13-25mm f/1.2 (dock urkass autofokus för video).

Har du tid att vänta så släpper PanaLeica en 10-25mm f/1.7 nästa år som ser ut att kunna bli GH5-filmares våta dröm.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Tack!
Jag ska testa ikväll med att gå upp till 3200 på ISO, så sår vi se.

Det där med slutartiderna skulle jag behöva förstå bättre. Som jag läst det så ska slutartiderna alltid vara det dubbla mot antalet bilder per sekund. Och det kan man tvinga kameran till att använda genom 180 graders slutare (180d). Det innebär väl att om jag använder 60 FPS så blir slutartiden 1/120 sek vilket jag förstår är för snabbt. Jag ska testa 24 FPS, vilket då ger en slutartid på 1/48 sek.

Men som du skriver, om jag skulle vilja ha en slutartid på till exempel 1/30 sekund, då skulle jag behöva kunna välja 15 FPS, och det går ju inte (väl?).
Eller är jag insnöad på teori bara?
Är det så att om man har tillräckligt med ljus så är det bra att följa regeln med dubbelt så snabb slutartid mot bilder per sekund, men vid lågt ljus får man strunta i det? Kanske är så enkelt?
Jag filmar själv i mörker med en G80 som är snäppet sämre än GH5. Ja, det är så enkelt som att ibland måste man bryta mot 180°regeln. Filma i 24-25bps med 1/25s. Så länge det inte är action det handlar om så funkar det. Själv undviker jag högre än 1600 iso med G80, det ligger på gränsen för det acceptabla.
Jag har även en Viltrox "speed-booster" som ger ytterligare ett stegs ljusökning.
Edit. Ljusstarkare optik är naturligtvis också en självklar lösning!
 

Arctica_67

Medlem
Du kan alltid gå ned (upp?) till 360 grader vilket ger dig 1/60 vid 60fps, 1/24 vid 24fps etc. Fast att gå över 180 grader vid 24 fps tycker jag ger för mycket rörelseoskärpa. ISO 3200 tycker jag ger ett högst acceptabelt resultat med GH5 om exponeringen blir rätt.
Tack så mycket för ditt svar Mattias.
Jag ska testa ikväll att köra 360 grader på 24 FPS samt höja ISO till 3200. Kul att experimentera utifrån det du säger!
 

Arctica_67

Medlem
Jag har även en Viltrox "speed-booster" som ger ytterligare ett stegs ljusökning.
Edit. Ljusstarkare optik är naturligtvis också en självklar lösning!
Jag är också sugen på att skaffa någon sorts speed-booster, tycker bara de från Metabones är så infernaliskt dyra. Jag har kvar från min Nikon-tid en Samyang 35mm 1.4 , den skulle nog vara trevlig att köra med en speed-booster med manuell fokus. Får snacka med tomten i god tid innan nästa besök om ett år :)
 

Arctica_67

Medlem
Har du tid att vänta så släpper PanaLeica en 10-25mm f/1.7 nästa år som ser ut att kunna bli GH5-filmares våta dröm.
Jag googlade upp den, den verkar ju vara "One glass to rule them all"!
Men flera skriver att vad det gäller priset så "tänk det dyraste du kan" och lägg sedan på typ det dubbla :)
Undrar vad det kommer att kunna kosta i Sverige? 30 000? Man bävar...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Optik

En fin och inte alltför dyr optik är ju sigmas 16/1,4. ca 3,5 lax när jag köpte min för ett par veckor sedan. Finns för Sony och M43. Skarp till ganska stor del av bilden redan vid f/1,4. Ville inte lägga 3x för Olympus egna 17/1,2 så det fick bli denna och jag är riktigt nöjd med skärpa och skärpesläppet vid full öppning.
 
ANNONS