Annons

Foto-hemsida - Var ska jag börja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! ställer denna fråga här för jag vet inte var jag ens ska börja leta i den djungel som är olika webbleverantörer, hemside-mallar etc... finns så många olika prisplaner för olika mängd lagringsutrymme och den som har bra deal ekonomiskt kanske inte har en bra mall som jag vill använda...

det jag vill göra är helt enkelt att publicera mina gatufotografier. kanske ca 1000 eller några tusen av dem, de bästa. göra som en online "galleri" - databas med bilder i olika kategorier. mest gatufoto. så jag är alltså inte proffesionell fotograf som vill ha en "sälj"sida med portfolio osv. hemsidan skall snarare vara slutmålet för allt mitt fotande sedan ca 2011.

var ska jag ens börja leta? det finns ju 1000-tals olika hemside-leverantörer om inte fler ?
det viktigaste är väl att jag får en bra mall till ett okej pris, inte nödvändigtvis det billigaste men helst inte för dyrt. som har en bra mall jag kan använda som helst skall fungera även om 10-20 år samt på smartphones, alltså en någotsånär stabil leverantör....
jag är inte intresserad ÖHT av att göra min egen webbdesign utan hittar hellre nåt färdigt, som någon tar hand om åt mig när det i framtiden kommer nya programmeringsspråk - när nästa grej efter smartphones kommer osv.

tack på förhand för er hjälp! mvh Joakim
 

HenryB

Aktiv medlem
1. Välj plattform.
2. Välj mall.
3. Välj ett webbhotell som stödjer din plattform.
4. Underhåll din hemsida med nya versioner regelbundet.

Joomla eller Wordpress kan du kika på. Wordpress är väl det vanligaste men också mest utsatt för hacking. Det finns inga garantier för att någon av dessa finns om X antal år, något bättre kan finnas runt hörnet.
 

Visom

Aktiv medlem
Finns ett gäng, det jag reagerade över var att du vill publicera 1000tals bilder. Överväg att hålla det under 100, kanske tom ner mot 20-50 bilder.

1000tals bilder, då vill du nog ha Flickr eller motsvarande och inte en hemsida.

My $0.02
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Är man inte genuint intresserad av webbutveckling och vill lägga tid på att utveckla eller underhålla (mjukvaruuppdatering) sin sajt så hade jag struntat i hela biten med eget webbhotell och Wordpress. Är man intresserad av en portfölj så hade jag hellre kört på Squarespace eller något liknande istället. Visst kostar det kanske några hundralappar extra om året men behöver man inte flexibiliteten som ett eget webbhotell ger så sparar det enormt mycket huvudvärk.

Med det sagt, som Visom är inne på så låter det snarare som Flickr eller liknande skulle passa bättre. Har svårt att se särskilt många tjänster erbjuda en vettig uppladdning och hantering av tusentals bilder.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej! ställer denna fråga här för jag vet inte var jag ens ska börja leta i den djungel som är olika webbleverantörer, hemside-mallar etc... finns så många olika prisplaner för olika mängd lagringsutrymme och den som har bra deal ekonomiskt kanske inte har en bra mall som jag vill använda...

det jag vill göra är helt enkelt att publicera mina gatufotografier. kanske ca 1000 eller några tusen av dem, de bästa. göra som en online "galleri" - databas med bilder i olika kategorier. mest gatufoto. så jag är alltså inte proffesionell fotograf som vill ha en "sälj"sida med portfolio osv. hemsidan skall snarare vara slutmålet för allt mitt fotande sedan ca 2011.

var ska jag ens börja leta? det finns ju 1000-tals olika hemside-leverantörer om inte fler ?
det viktigaste är väl att jag får en bra mall till ett okej pris, inte nödvändigtvis det billigaste men helst inte för dyrt. som har en bra mall jag kan använda som helst skall fungera även om 10-20 år samt på smartphones, alltså en någotsånär stabil leverantör....
jag är inte intresserad ÖHT av att göra min egen webbdesign utan hittar hellre nåt färdigt, som någon tar hand om åt mig när det i framtiden kommer nya programmeringsspråk - när nästa grej efter smartphones kommer osv.

tack på förhand för er hjälp! mvh Joakim
Flickr? (Gratis just nu i alla fall och du kan behålla alla rättigheter till bilderna). Om du ändå inte ska göra något mer än att visa upp dem? Peka en egen url direkt till flickrsidan om du vill. Annars lär wordpress eller annan stor motor kunna migreras även i framtiden vid behov.


De har även en api om man vill lagra bilder där, men vissa dem på sin egen hemsida. Jag körde med det ett tag (gratis webbhotell + bildlagring på flickr = snabbladdad sida). Dock programerar jag makligt själv i php/html.
 
Finns ett gäng, det jag reagerade över var att du vill publicera 1000tals bilder. Överväg att hålla det under 100, kanske tom ner mot 20-50 bilder.

1000tals bilder, då vill du nog ha Flickr eller motsvarande och inte en hemsida.

My $0.02
jag bara känner att - hur många går in och kollar på ett flickrkonto? tänker att det blir mer attraktivt med en egen sida?

känns inte som du riktigt läste mitt originalinlägg? angående att jag skulle ha så lite som 20-50 bilder....detta är alltså ingen portfolio utan det är slut(?)målet med mitt fotograferande. ett (konst?)projekt som innebär att jag katalogiserar diverse gatufoton beroende på motiv osv. vill skapa min lilla värld online.
 

cardazio

Aktiv medlem
jag bara känner att - hur många går in och kollar på ett flickrkonto? tänker att det blir mer attraktivt med en egen sida?
Det finns så otroligt många som fotar och har egen sida, men hur ska folk få reda på att den finns och varför ska man lägga tiden på att få in på den istället för de andra hundratusentals profilerna/sidorna. Instagram är nog mer effektivt om du har bra innehåll om det bara är antal besökare som spelar roll. Vill man nå en speciell publik av något slag behöver man fundera igenom och anpassa sin approach.
 
Det finns så otroligt många som fotar och har egen sida, men hur ska folk få reda på att den finns och varför ska man lägga tiden på att få in på den istället för de andra hundratusentals profilerna/sidorna. Instagram är nog mer effektivt om du har bra innehåll om det bara är antal besökare som spelar roll. Vill man nå en speciell publik av något slag behöver man fundera igenom och anpassa sin approach.
jo det är sant såklart. jag tror i vilket fall det är svårt att få folk att ge någonting över huvud taget nån uppmärksamhet oavsett plattform, då det finns så otroligt mkt underhållning / konst idag att folks hjärnor svämmar över :)

spontant känner jag med flickr att det nog kan braka samman när som helst.konkurs, läggas ner etc. jag betalar gärna ynka 300-500 kr per år för att ha MIN sida. tror det blir en annan grej när man har bara bilder av samma fotograf och inte massa knappar/länkar till höger och vänster att trycka på som stör.

jag vill mest kunna säga när någon frågar om de inte kan få se mina bilder: "ja gå in på min hemsida". tror jag tänker köra ett instagramkonto också parallellt som jag kan länka till sidan. grejen med instagram är väl att man ser bara det senaste som lagts upp? ska man se gamla grejer måste man scrolla scrolla scrolla ? jag känner att jag vill kategorisera mina bilder. t.ex. "old men with sunglasses smoking cigarettes" , ett av mina favoritmotiv, "crying children" - mer ovanligt, "gamla människor med rollatorer" - alldeles för lätt att ta de bilderna, de märker det inte ens ;)
så instagram kan vara EN av vägarna till att få folk att faktiskt kolla min sida.

har 65 000 sparade bilder på datorn. då har jag raderat ca två tredjedelar av alla bilder jag tagit. då tycker inte jag 1000 bilder är så mkt av det....inte om jag har 30-50 olika kategorier av streetphoto-motiv. frågan är vilket provider som kan ge mig såpass mkt lagringsutrymme...
 
Kan bara instämma.

En annan Thommy
haha tack, så Thommy och Thommy gillar one.com, det känns proffsigt när man kollar sidan, gött att de är danskar också och verkar seriösa med kontor i massa olika länder. bra att det är i eu menar jag, vem vet hur sjukt det blir mellan usa och eu i framtiden? gränser på internet? vem vet?

om de är så stora så blir de väl förmodligen stabila också...
ska kolla närmare på one när jag får tid....
 

SusanH

Aktiv medlem
Jag har också one. Minns inte varför det blev just one, men minns att jag var väldigt förvirrad och att det kändes som en djungel. Tycker det fungerar bra för mitt behov, men jag har det mest för att hundägare ska kunna titta på sina hundar när jag fotat valpkullar eller liknande. (Jag säljer inte bilder utan hundägare, uppfödare och liknande får bilder av sina hundar om de vill.) Jag har garanterat över 1000 bilder på hemsidan. 😁 Supporten har jag bara behövt använda en gång och då gick det väldigt smidigt.
 

FiCa1

Aktiv medlem
WIX kanske ...

Hej! ställer denna fråga här för jag vet inte var jag ens ska börja leta i den djungel som är olika webbleverantörer, hemside-mallar etc... finns så många olika prisplaner för olika mängd lagringsutrymme och den som har bra deal ekonomiskt kanske inte har en bra mall som jag vill använda...

det jag vill göra är helt enkelt att publicera mina gatufotografier. kanske ca 1000 eller några tusen av dem, de bästa. göra som en online "galleri" - databas med bilder i olika kategorier. mest gatufoto. så jag är alltså inte proffesionell fotograf som vill ha en "sälj"sida med portfolio osv. hemsidan skall snarare vara slutmålet för allt mitt fotande sedan ca 2011.

var ska jag ens börja leta? det finns ju 1000-tals olika hemside-leverantörer om inte fler ?
det viktigaste är väl att jag får en bra mall till ett okej pris, inte nödvändigtvis det billigaste men helst inte för dyrt. som har en bra mall jag kan använda som helst skall fungera även om 10-20 år samt på smartphones, alltså en någotsånär stabil leverantör....
jag är inte intresserad ÖHT av att göra min egen webbdesign utan hittar hellre nåt färdigt, som någon tar hand om åt mig när det i framtiden kommer nya programmeringsspråk - när nästa grej efter smartphones kommer osv.

tack på förhand för er hjälp! mvh Joakim
Jag använder WIX för min hemsida. Har egen domän, https://www.sawantphotography.com/ – kolla in den så så ser du om det är nåt för dig. WIX är enkel att använda och har definitivt mer än tillräckliga funktioner för att fungera som "skyltfönster" för din fotografi.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
ANNONS