Annons

Kalibrera skanner IT8

Produkter
(logga in för att koppla)

lusidor

Aktiv medlem
Jag har också en dragning åt cyan i gråskalan. Skannar IT8:an med tillämpad profil för att kolla resultatet. Det ljusast grå fältet (GS1) kan då ha RGB-värdena 224,234,234 t ex, och det tappade röda hänger med ner i gråskalan till GS14-15 ungefär, sen är det försumbart.

Nu kan man ju inte vara säker på exakt vilka värden min IT8 ska ha, jag kan inte läsa ut något begripligt av värdena i referensfilen. Men en visuell skillnad jag kan se är att det ljusaste röda fältet (A17) har en tydlig rosa skiftning på ljuslådan, medan bildfilen på skärmen är i princip vit. De ljusaste magenta och gula fälten A14-15 är också i princip vita i bildfilen, men där kan jag heller inte urskilja någon färgton på ljuslådan.

Min hobbytolkning av det är att profilen har ett fel i övre ändan av den röda kanalen. Bekräftas av skannade bilder på snö i solsken. Jag har dock inte kommit på något sätt att påverka det, på ett sådant sätt att profilen får bättre dE-värden.

/ Leif
 

atotowi

Aktiv medlem
Väcker liv i en gammal dammig tråd...

Har beställt en Reflecta DigitDia 5000 (som nu är på en obestämd plats i verkligheten, vilket är en annan historia). Tanken var att på ett smidigt sätt få jobbet gjort med alla diamagasin som bara står.

Om jag fattat det hela rätt så är den medföljande programvaran inget att som rekommenderas. Det som brukar nämnas är då Silverfast och min tanke var kanske att gå på nån av versionerna med IT8 kalibrering och skaffa Kodachrome och Ektachrome 35mm targets.

Min fundering är om nån vet hur bra Silverfast egna kalibrering fungerar i en sån här kombo. Scannern tar ju inget annat än ramade 35mm dia.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
It8-mål dia generellt för alla filmer.

Gammal tråd men aktuell för mig.

Jag har en Reflecta RPS 10M jag vill profilera. Jag har använt alla möjliga olika filmer.
Spelar det någon roll och jag köper ett it8-mål gjort på fuji eller Kodak Ectrachrome?
Jag tänker att det borde gå använda ett it8-mål på dia för allt?
 
ANNONS