Annons

Nikon 500mm f/4G ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Har någon erfarenheter och/eller åsikter om Nikon 500mm f/4G ED VR (lanserat 2007)? Det verkar vara svårt att hitta någon recension eller test av detta objektiv, men när jag kollade på DXOMARKs hemsida såg skärpan ut att vara rätt dålig för ett så stort, dyrt och tungt f4-prime. Sämre än både Canons 500 f/4 från 2011 och Nikons 600 f/4 lanserat 2007.

Har ni några synpunkter på skärpa, AF och VR? Funderar på att köpa, men undrar om Sigma 500mm f/4 kanske är ett bättre alternativ.
 

SebM

Medlem
Har någon erfarenheter och/eller åsikter om Nikon 500mm f/4G ED VR (lanserat 2007)? Det verkar vara svårt att hitta någon recension eller test av detta objektiv, men när jag kollade på DXOMARKs hemsida såg skärpan ut att vara rätt dålig för ett så stort, dyrt och tungt f4-prime. Sämre än både Canons 500 f/4 från 2011 och Nikons 600 f/4 lanserat 2007.

Har ni några synpunkter på skärpa, AF och VR? Funderar på att köpa, men undrar om Sigma 500mm f/4 kanske är ett bättre alternativ.
Lite perspektiv, även i relation med nuvarande modell:
https://photographylife.com/reviews/nikon-500mm-f4e-vr/2

Slutsats som stämmer med egen erfarenhet: Båda är bra, fantastiska på dx. Men Fl objektivet är såååå mycket bättre att hantera, inte bara lättare!
 

afe

Aktiv medlem
Det finns i princip inga dåliga supertelen enligt min erfarenhet, de är bara mer eller mindre jättebra :)
 

Arell

Aktiv medlem
Ett alternativ är Nikkor 200-500mm/5,6. Betydligt billigare - jag hittade det nyligen begagnat för 9000 - ett steg mindre bländare men med en makalöst effektiv vibrationsreducering som klarar handhållet på 1/30. Men du kanske har särskilda skäl att fundera på ett fast 500.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag provade ett beg ex och tyckte inte objektivet var speciellt skarpt på f4. Sigmas 500/4 är betydligt bättre. Men lider lite av en viss fokusskift. Å andra sidan betydligt billigare än Nikons FL.

200-500 är helt ok, men har långsam AF. Dessutom går det ju naturligtvis inte till f4.
 
ANNONS