Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Fordon brukar definieras som ett markbundet transportmedel. Jag kan inte påminna mig om att jag har sett en flygfarkost benämnas som fordon någonstans.
Så tolkar jag också saken! En drönare kan troligen klassas som ett luftfartyg, men knappast som ett motorfordon.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Det är precis det jag föreslog att man inte ska göra. Dvs ring inte och fråga om du får flyga med drönare, för då är risken rätt stor att den tjänsteman du frågar helt sonika säger nej, vilket är rimligt och motiverat ur dennes synpunkt med tanke på hur många drönarklantar det finns.

Man bör be om att få regelsamlingen för det reservat man är intresserad av. Om det finns ett drönarförbud i den så är saken klar: flyg inte. I annat fall: använd gott omdöme och ha marginal för att inte störa.
Det beror nog lite på hur man ställer frågan, själv mailade jag länsstyrelsen och frågade om det fanns ett flygförbud med beskedet om att det inte fanns något sådant i det berörda området. Att en tjänsteman kommer att ljuga på en fråga om föreskrifter ser jag inte som speciellt troligt.

De flesta länsstyrelser har väl redan föreskrifter och beslut publicerat på nätet? Men det är inte säkert att föreskrifterna innehåller drönarflygning trots att det inte är tillåtet, exempelvis denna skrivning "på ett störande sätt använda ljud". Finns det osäkerhet tycker jag att man ska kontakta berörd länsstyrelse i alla fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror nog lite på hur man ställer frågan, själv mailade jag länsstyrelsen och frågade om det fanns ett flygförbud med beskedet om att det inte fanns något sådant i det berörda området. Att en tjänsteman kommer att ljuga på en fråga om föreskrifter ser jag inte som speciellt troligt.
Det vore inte nödvändigtvis en lögn. Tjänstemannan kan tolka reglerna snävt och hävda att man inte får flyga med drönare, t.ex.
Skriftliga svar är dessutom mer spårbara än muntliga så du gjorde helt rätt i att se till att få ett skriftligt svar.

De flesta länsstyrelser har väl redan föreskrifter och beslut publicerat på nätet? Men det är inte säkert att föreskrifterna innehåller drönarflygning trots att det inte är tillåtet, exempelvis denna skrivning "på ett störande sätt använda ljud". Finns det osäkerhet tycker jag att man ska kontakta berörd länsstyrelse i alla fall.
Ja, det kan vara en bra idé att få "störande ljud" konkretiserat och exemplifierat. Det är ju annars upp till var och en att avgöra vad som är störande. En drönare kanske stör våldsamt i vissa sammanhang men inte alls i andra, i samma reservat.

Men den enskildes bedömning kan skilja sig från vad som skulle bli bedömningen i ett rättsfall så det kan som sagt vara bra att få lite tips från lämplig myndighet som har ansvar för det aktuella reservatet.
 

acke

Avslutat medlemskap
Tack för kommentarerna om drönarflygning i naturreservat.
Finns det inte fler synpunkter? Berätta om era tolkningar av regler och praktiska erfarenheter!
Frågan borde rimligtvis intressera fler än tre av Fotosidans hundratusentals medlemmar. (I annat fall bekräftar det min bild av forumets tynande tillvaro.)
 

hornavan

Aktiv medlem
Tack för kommentarerna om drönarflygning i naturreservat.
Finns det inte fler synpunkter? Berätta om era tolkningar av regler och praktiska erfarenheter!
Frågan borde rimligtvis intressera fler än tre av Fotosidans hundratusentals medlemmar. (I annat fall bekräftar det min bild av forumets tynande tillvaro.)
Med risk att bli påhoppad av regeltalibaner, så tycker jag att sundaförnuftsprincipen funkar bäst, för mig.
Jag kontaktade myndigheter för att undersöka möjligheten att få ett generellt tillstånd i min kommun, med 2800 personer, 8000 sjöar, hundratals berg och skogar. I landets fjärde största kommun finns inga skyddsobjekt.
Myndigheten kan såklart inte utfärda sådant tillstånd, det måste vara lika överallt.
Lika intelligent som att strandskyddslagen gäller lika för alla. Oavsett faktum att i min kommun har varje individ många mil av orörda stränder, att jämföra med huvudstadens sönderbyggda skärgård. Dock samma regler.
Jag flyger där jag kan säkerhetsmässigt och där jag behöver flyga. Annars klättrar jag upp på ett berg. En gång körde jag skoter upp på ett 800 meter högt berg och utgick med min drönare från toppen. Då var jag plötsligt 1300 meter över motivet och fick jättefina bilder.
Men, gastade RT, tänk om det kommer en helikopter? Då landar jag, i god tid innan koptern teoretiskt sett hamnar i konflikt med min M2pro. Här finns inga ljud som maskerar flaf, flaf, flafandet från helikoptern.
 

Danne B

Aktiv medlem
Med risk att bli påhoppad av regeltalibaner, så tycker jag att sundaförnuftsprincipen funkar bäst, för mig.
Jag kontaktade myndigheter för att undersöka möjligheten att få ett generellt tillstånd i min kommun, med 2800 personer, 8000 sjöar, hundratals berg och skogar. I landets fjärde största kommun finns inga skyddsobjekt.
Myndigheten kan såklart inte utfärda sådant tillstånd, det måste vara lika överallt.
Lika intelligent som att strandskyddslagen gäller lika för alla. Oavsett faktum att i min kommun har varje individ många mil av orörda stränder, att jämföra med huvudstadens sönderbyggda skärgård. Dock samma regler.
Jag flyger där jag kan säkerhetsmässigt och där jag behöver flyga. Annars klättrar jag upp på ett berg. En gång körde jag skoter upp på ett 800 meter högt berg och utgick med min drönare från toppen. Då var jag plötsligt 1300 meter över motivet och fick jättefina bilder.
Men, gastade RT, tänk om det kommer en helikopter? Då landar jag, i god tid innan koptern teoretiskt sett hamnar i konflikt med min M2pro. Här finns inga ljud som maskerar flaf, flaf, flafandet från helikoptern.
Fast om det finns skyddsobjekt eller om det är bebott eller inte, har ju inte med att göra om det är ett naturskydd eller inte. Ett naturreservat finns ju till för att skydda känslig natur eller djur som kan vara känsliga för störningar.

Sen är det helt ok att lyfta från ett 800m högt berg, men funderar lite kring hur du kunde komma 1300m över motivet du fotade. Jag menar 500m högre än utgångspunkten, då man bara får flyga 120m i Sverige. :)

För att svara på föregående frågeställare...
Tror det mesta redan kommit fram och de flesta inte vill skriva samma saker igen, som andra redan skrivit.
Flyger själv väldigt sällan i naturreservat och brukar då kolla upp respektive område innan jag flyger. I vissa fall har jag inte vetat att det varit ett, förens jag är på plats, men i de fallen har det varit anslagstavlor uppsatta och på dessa notiser om att drönarflygning inte är tillåten. Så har det varit på flertalet naturreservat jag varit i, att lappar eller skyltar har varit uppsatta vid ingång till reservatet eller vid speciella områden.
 

kiwi

Aktiv medlem
För att svara på föregående frågeställare...
Tror det mesta redan kommit fram och de flesta inte vill skriva samma saker igen, som andra redan skrivit.
Japp, jag är en av forumdeltagarna som gärna läser mycket av vad folk skriver, men inte skriver något för sakens skull utan bara när jag känner att jag har något att tillföra.

Vad gäller att följa lagar och regler, så kan jag ur ett generellt perspektiv säga att jag är nog som de flesta: Jag följer dem, om än inte alltid till hundra procent.

Ett exempel: Ska jag köra om en bil på en 70-väg (eftersom den ligger konstant i 60 km/h), så kan jag tycka det är motiverat att tillfälligt överstiga hastighetsgränsen för att snabbare komma om, för att minska tiden då jag ligger i mötande körfält.

Ett annat exempel: Är jag ute och flyger med drönaren, så kanske jag inte alltid har ögonkontakt med drönaren (vilket man ska ha enligt Transportstyrelsens regler) om den flyger bakom ett par höga träd. Samtidigt handlar det om ett kortare ögonblick och det innebär inte något problem om jag är säker på att det är fritt bakom träden.

Därmed inte sagt att jag alltid tycker det är moraliskt motiverat att bryta mot lagen. Det är en bedömning man får göra – och man får vara beredd på att få ta ansvaret om man blir påkommen.


/ Kiwi
 

M7_21

Aktiv medlem
Att flyga i naturskyddsområden/naturreservat tycks vara en smärre djungel när det gäller vad som är tillåtet eller ej. Ska bli intressant att följa den här debatten.

På LFV:s hemsida står det kort och gott: "Det är inte tillåtet att flyga i restriktionsområden, över kärnkraftverk, fängelser, naturreservat eller militära områden." http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-2018/nya-regler-for-dronarflygning-fran-1-februari

Beträffande ev skymd sikt, gissar de flesta som flyger drönare går upp ca 20-30 meter, vrider den runt ett helt varv och kollar ev hinder (träd, stolpar, elledningar etc). Ibland kan man faktiskt bli lite överraskad vad som syns i mobilen...
 

PMD

Aktiv medlem
På LFV:s hemsida står det kort och gott: "Det är inte tillåtet att flyga i restriktionsområden, över kärnkraftverk, fängelser, naturreservat eller militära områden." http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-2018/nya-regler-for-dronarflygning-fran-1-februari
På den websidan finns en länk till dokumentet med bestämmelserna och i det står ingenting om naturreservat. (Det står inget om kärnkraftverk heller, men det brukar vara ett restriktionsområde upprättat runt kärmkraftverk och restriktionsområden får man (normalt) inte flyga i).

Jag tror fortfarande att länsstyrelsen (eller kommunen för kommunala naturreservat) är lämplig instans för upplysning om reglerna.
 

PMD

Aktiv medlem
Dessa kartor kanske kan vara till viss hjälp att ta rätt beslut att flyga eller icke flyga på den plats man för för avsikt att flyga på....

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/karta-for-dronare/
Den vänstra kartan, Luftfartsverkets drönarkarta, visar en del av de områden som man inte får flyga i enligt AIP (Aeronautical Information Publication), men notera vad som står i popuprutan benämnd "Viktig Information" som syns när man klickar sig till kartan: det kan finnas andra, tillfälligt upprättade, restriktionsområden än de som syns på kartan.

Naturvårdsverkets karta (den högra länken) säger ingenting säkert om var man får eller inte får flyga med drönare. Områden med tillträdesförbud får man antagligen inte flyga drönare i, men övriga är lite mer osäkert.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Mejlade Länsstyrelsen Skåne någon månad sedan efter att någon där satt upp en drönarförbudsskylt på Kullaberg. Personligen kommer jag fortsätta flyga där tills de nya föreskrifterna träder i kraft:

Hej!

Under helgen såg jag en förbudsskylt mot drönare ute vid Kullabergs spets. Däremot ser det ut som att de gamla föreskrifterna fortfarande gäller och inte de nya med det tilltänkta drönarförbudet då de två reservaten slås ihop. Har man tagit ut de nya föreskrifterna i förskott, vilket i så fall innebär att skylten saknar rättslig grund?

Hej Peter, Tack för ditt mail. Vi anser att flygning inte får ske under häckningsperioden eftersom det stör djurlivet.

Sen gäller beträdnadsförbuden också i vissa delar av området.

I nuläget finns det inga andra föreskrifter än ”..att taga eller skada fågel, ägg eller bo eller vidtaga annan åtgärd som kan verka störande på djurlivet”.

Vi önskar ändå att man för dialog med oss och redovisar för var och hur man tänkt filma och ger oss möjlighet till att ta del av materialet och använda det i utbildning / kommunikation syfte till allmänheten via naturum Kullaberg.

Hej!

Då har jag fått det svar jag vill. Det förbjudna fågelområdet är förstås big no no.

Vet du när de nya föreskrifterna börjar gälla och om det är möjlighet att då söka tillstånd hos Länsstyrelsen för exempelvis fotografering för egen del?

/Peter

Hej, Nej, vet inte när detta kommer att ske men tänker inom det närmaste året. Att söka tillstånd / dispens kommer man fortsätta att kunna göra men hur kriterierna kommer se ut för ett ev godkännande vet jag inte.
 

Cope1

Aktiv medlem
Den vänstra kartan, Luftfartsverkets drönarkarta, visar en del av de områden som man inte får flyga i enligt AIP (Aeronautical Information Publication), men notera vad som står i popuprutan benämnd "Viktig Information" som syns när man klickar sig till kartan: det kan finnas andra, tillfälligt upprättade, restriktionsområden än de som syns på kartan.

Naturvårdsverkets karta (den högra länken) säger ingenting säkert om var man får eller inte får flyga med drönare. Områden med tillträdesförbud får man antagligen inte flyga drönare i, men övriga är lite mer osäkert.
Okej, naturvårdsverkets karta har kanske mer att önska då jag tolkade texten vid knappen till kartan att kartan visade naturreservat mm som man inte fick flyga på.

Tidigare har jag googlat i ämnet och i princip bara funnit det förbjudet att flyga i Tivedens nationalpark samt någon park till jag inte minns just nu.
Därför känns det lite som att man kan få fram lite olika information beroende på var man hittar infon. Ovan nämnda info hittade jag hos länsstyrelsen. Ska se om jag hittar länken igen :)
 

Cope1

Aktiv medlem
Mejlade Länsstyrelsen Skåne någon månad sedan efter att någon där satt upp en drönarförbudsskylt på Kullaberg. Personligen kommer jag fortsätta flyga där tills de nya föreskrifterna träder i kraft:

Hej!

Under helgen såg jag en förbudsskylt mot drönare ute vid Kullabergs spets. Däremot ser det ut som att de gamla föreskrifterna fortfarande gäller och inte de nya med det tilltänkta drönarförbudet då de två reservaten slås ihop. Har man tagit ut de nya föreskrifterna i förskott, vilket i så fall innebär att skylten saknar rättslig grund?

Hej Peter, Tack för ditt mail. Vi anser att flygning inte får ske under häckningsperioden eftersom det stör djurlivet.

Sen gäller beträdnadsförbuden också i vissa delar av området.

I nuläget finns det inga andra föreskrifter än ”..att taga eller skada fågel, ägg eller bo eller vidtaga annan åtgärd som kan verka störande på djurlivet”.

Vi önskar ändå att man för dialog med oss och redovisar för var och hur man tänkt filma och ger oss möjlighet till att ta del av materialet och använda det i utbildning / kommunikation syfte till allmänheten via naturum Kullaberg.

Hej!

Då har jag fått det svar jag vill. Det förbjudna fågelområdet är förstås big no no.

Vet du när de nya föreskrifterna börjar gälla och om det är möjlighet att då söka tillstånd hos Länsstyrelsen för exempelvis fotografering för egen del?

/Peter

Hej, Nej, vet inte när detta kommer att ske men tänker inom det närmaste året. Att söka tillstånd / dispens kommer man fortsätta att kunna göra men hur kriterierna kommer se ut för ett ev godkännande vet jag inte.

Det låter ju betryggande i mina öron. Då kan jag förhoppningsvis ta dom bilderna jag vill ha utifrån havet och in över berget :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Okej, då får jag väl åka dit lite senare i veckan :)

Vet du när dom nya reglerna skulle träda i kraft samt i vilken utsträckning förbudet ska gälla?
Länsstyrelsen har fått ordentlig kritik så de nya föreskrifterna kan ta ett år. "Förslag till bildande av naturreservatet Kullaberg"

"starta eller landa med luftfartyg eller flygskärm, flyga fjärrmanövrerat
obemannat luftfartyg eller liknande obemannade flygande föremål (inklusive
modellflygplan och drönare) på en höjd understigande 120 meter över havet
eller landa med fallskärm,"

Man kommer alltså få starta utanför naturreservatet och få flyga in på 120 m över havet. Delar av Kullaberg är högt så de där 120 m över havet är ett kryphål. Problemet är förstås att man inte får flyga längre än vad man ser. Men visst, man kan lyfta utanför, dra upp drönaren till 120 m över havet och åka in medelst bil och ha visuell kontakt med drönaren hela vägen in och ut.
 
ANNONS