Annons

Nikon Z 6, en övervärderad kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Nu har jag inte testat d850, har bara en d800. Vet inte hur mycket bättre af är i d850 jämfört med d800.
Jag upplever dock precis tvärt om gällande af när jag jämför d800 och z6. Z6 lyckas i princip alltid sätta fokusen i dåligt ljus, medans d800 tappar det när det börjar bli riktigt mörkt. Z6 går dock över till sensorfokus när det blir väldigt mörkt så det går inte direkt jättesnabbt att sätta fokusen då, men enligt mig sätter den fokusen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag inte testat d850, har bara en d800. Vet inte hur mycket bättre af är i d850 jämfört med d800.
Jag upplever dock precis tvärt om gällande af när jag jämför d800 och z6. Z6 lyckas i princip alltid sätta fokusen i dåligt ljus, medans d800 tappar det när det börjar bli riktigt mörkt. Z6 går dock över till sensorfokus när det blir väldigt mörkt så det går inte direkt jättesnabbt att sätta fokusen då, men enligt mig sätter den fokusen.
Skiljer en hel del mellan D800 och D850, -2ev vs -4ev. Tror också att D850 har fler korslagda punkter som klarar dåligt ljus. Sedan så kan det ju också påverka att Z6 ev mäter vid f/5,6 medan D850 kanske istället mäter vid f/1,8 eller vilket objektiv man har på. Jag har ju inget av dem än så jag har inte jämfört.
 

Falumas

Aktiv medlem
Skiljer en hel del mellan D800 och D850, -2ev vs -4ev. Tror också att D850 har fler korslagda punkter som klarar dåligt ljus. Sedan så kan det ju också påverka att Z6 ev mäter vid f/5,6 medan D850 kanske istället mäter vid f/1,8 eller vilket objektiv man har på. Jag har ju inget av dem än så jag har inte jämfört.
Fotar man med små bländare kanske det blir en fördel för D8**. Jag har ofta full/ nästan full öppning i dåligt ljus. Får testa att fota lite f>5.6 bilder ikväll på D800 och Z6 och se om jag då får fördel D800.
 

shots.jh

Medlem
Har använt en D500 i ett år och köpte mig i december en Z6.

Efter att ha provat olika scenarion likt de jag använt min D500a till så är Z6, för mig, helt fantastik bra.

Helt grym på skyhöga ISO.
Tillsammans med ftz och 200-500 så anser jag att den piskar D500. Kan croppa ordentligt även på höga ISO och få till bilder som D500 inte en är i närheten av.

AF på Z6 är inte riktigt där än, men laborerar man och lär sig systemet så tycker jag det funkar kanon.
 

JoakimP

Medlem
Har använt en D500 i ett år och köpte mig i december en Z6.

Efter att ha provat olika scenarion likt de jag använt min D500a till så är Z6, för mig, helt fantastik bra.

Helt grym på skyhöga ISO.
Tillsammans med ftz och 200-500 så anser jag att den piskar D500. Kan croppa ordentligt även på höga ISO och få till bilder som D500 inte en är i närheten av.

AF på Z6 är inte riktigt där än, men laborerar man och lär sig systemet så tycker jag det funkar kanon.

Kan bara instämma. Gjorde samma byte. ISO prestandan är galen i z6.
 

Falumas

Aktiv medlem
Så då har vi nu kommit fram till att svaret på frågan är nej eller behöver vi fortsätta att diskutera? :)
 

PMD

Aktiv medlem
Z6 går dock över till sensorfokus när det blir väldigt mörkt så det går inte direkt jättesnabbt att sätta fokusen då, men enligt mig sätter den fokusen.
Z6 använder alltid bildsensorn för autofokus. Menade du att den går över till kontrast-AF i dåligt ljus?
 

PMD

Aktiv medlem
Om man nu räknar phasedetectorer som pixlar.
De upptar samma plats som en "vanlig" pixel, men i Nikonkameror bidrar de förvisso inte till bilddata pss som i en Canonkamera.

Hursomhelst så tycker jag att uttrycket "går över till sensorfokus" är lite missvisande för en spegelfri kamera, oavsett märke.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fotar man med små bländare kanske det blir en fördel för D8**. Jag har ofta full/ nästan full öppning i dåligt ljus. Får testa att fota lite f>5.6 bilder ikväll på D800 och Z6 och se om jag då får fördel D800.
Körde nu med af-s 85/f1.8 i rätt mörka förhållanden f5.6, 1/100, ISO 128000.

Z6 kunde bli långsam i fokusering, men satte den till och med när jag fotade genom en skitig fönsterruta. D800 misslyckades ett antal gånger.

Jag fotar ganska lite människor, men lyckades få mina ungar som motiv idag springades omkring iofs i rätt ok ljus. Z6:an lyckades banne mig i princip hela tiden hitta ett öga att fokusera på. Däremot var det lite svårt att välja vilket av dom fyra den skulle ta, kan dock vara inkompetens från min sida.
 
ANNONS