Annons

Canon EOS-1D X Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Ja, ungefär så jag menade.
Det finns ju ofta någon miljon pixlar extra runt bilden, för att man ska kunna få till kanterna på den färdiga bilden också. Men att räkna in dem, eller en mindre "kantsten" runt bilden, tycker jag är missvisande. Liksom att påstå att det skulle vara lite skillnad på två kameror, där slutresultatet från dem blir lika stort.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har varit ganska vanligt sen länge att specifikationer på kameror visar både totalt antal pixlar som finns på sensorn och antalet "användbara" pixlar (dvs hur många pixlar som hamnar i en bildfil).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja, ungefär så jag menade.
Det finns ju ofta någon miljon pixlar extra runt bilden, för att man ska kunna få till kanterna på den färdiga bilden också. Men att räkna in dem, eller en mindre "kantsten" runt bilden, tycker jag är missvisande. Liksom att påstå att det skulle vara lite skillnad på två kameror, där slutresultatet från dem blir lika stort.
Cirka 73 000 av de effektiva pixlar som "försvinner" ffån 1D X II när RawTherapee interpolerar färgfiltret om det stämmer att RawTherapee tar 4 pixlar från kanten. Upp till programmeraren att avgöra om man vill beskära mer eller mindre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det har varit ganska vanligt sen länge att specifikationer på kameror visar både totalt antal pixlar som finns på sensorn och antalet "användbara" pixlar (dvs hur många pixlar som hamnar i en bildfil).
Och yxskaftet går bra? :)

Effektivt antal pixlar är angivet till 20,2 för Mk2, medan totalt är 21,5. Som beräknat ovan är antalet pixlar i den resulterande bildfilen inte något av detta.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Och yxskaftet går bra? :)

Effektivt antal pixlar är angivet till 20,2 för Mk2, medan totalt är 21,5. Som beräknat ovan är antalet pixlar i den resulterande bildfilen inte något av detta.
20,6 fick jag det totala till, inklusive det svarta fält som finns till vänster och ovan användbar bild.
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Fokuskalibrering

Nikon D5 kan fokuskalibrera med objektiven automatiskt. 1d x eller 5d mark iv kan inte det. Är det någon som vet om 1d x mark iii kommer kunna det?
 
ANNONS