Annons

Vilket begagnat canonhus ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa ett ”nytt” digitalt hus.
Fast begagnat då.
Jag har en supergammal eos 400d som duger till mycket.
Jag har inte plåtat mycket alls senaste 6-7 åren men nu har jag ett par bilder i huvudet som behöver ut och känner att lite bättre mörker-egenskaper och högre dynamiskt omfång hade vart fint.

Budgeten är tight och jag kollar på typ 70d, 60d eller 7d.
Hade gärna gått på 6d som man kan få billigt nu men jag har några ef-s-objektiv som jag inte har råd att byta ut så det får bli något med Aps-c.

Hur skulle ni tänka här? 70d är ju en nyare kamera än 7d men 7d räknas väl som någon form av ”semiproffs”?

Jag kommer använda kameran mest i iscensatta ”studiobilder” (Fast på location). Mycket fast teatralt ljus Eller naturligt utomhusljud, ingen Action. Det plåtar jag uteslutande analogt nuförtiden.

Har någon någon input?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
De kamerorna du nämner har likvärdig bildkvalitet, det är mest funktionerna som skiljer. 70D är bra för video.

Om du kan sträcka dig lite längre ekonomiskt så är Eos 80D ett bra val. Den get högre bildkvalitet, större dynamiskt omfång och lägre brus. Med den kan du dra mer i bildfilerna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Enda skälet att välja 7D är att man har nytta av dess specialegenskaper, som hög fps och snabbt/avancerat af-system. Typ om man ska plåta sport eller fåglar.

I annat fall skulle jag ta modernaste tvåsiffriga som budgeten tillåter.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det som skiljer 7D från övriga modeller från samma era (7D introducerades 2009) är främst autofokusprestanda. Det har du ingen större nytta av för de användningsområden som du beskriver.
 

larjo

Aktiv medlem
Av dem du listat skulle jag valt 70D då den har den nyaste sensorn (2013). 7Dn är vädertätad och har möjligtvis snabbare autofokus. Sensorn är äldre (2009) så bilderna blir brusigare på samma ISO.
Vädertätningen gör inte kameran vattentät och man behöver objektiv som är vädertätade för att det ska fungera ihop. Men lite lätt duggregn klara de flesta kameror.
//Lars
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Får jag slå ett slag för 80D? Nu då 90D har kommit har 80D gått ner i pris beg. Man kan hitta den för 5000kr. Bättre dynamiskt omfång än föregångarna med marginal. 77D har samma sensor men är enklare ffa märks detta genom att den inte har glasprisma i sökaren så sökarbilden blir mindre och mörkare som i t ex 400D. 80D har glasprisma för ljusare och större sökarbild med större täckning.
 

styret

Aktiv medlem
Tack för all input!
77d hade jag helt förbisett.
Det kanske är lika bra att försöka spara ihop ett par tusenlappar till och satsa på 77 eller 80d.

Svåra val, jag är ju inte ute efter ”en av dom bättre dynamiska omfången” utan ”bättre DO än min supergamla kamera”.
Å ena sidan var jag nöjd med 60D när jag hade den på jobbet up 2010-2011. Å andra sidan känns det ju lite avigt att köpa en 10 år gammal digitalkamera.

Hmmm, mycket att fundera på!
 

PeterWem

Aktiv medlem
80D har möjlighet att mikrojustera autofokus. 77D har inte det. Bara en sådan sak talar för 80D trots att de bägge använder samma typ av sensor.
 
ANNONS