Annons

Vilket 70-200 objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Esuma

Medlem
Halloj!

Har en D750 som jag fotar med och är ute efter ett 70-200 objektiv med VR och finns ju ett par stycken tillverkare. Ni som fotar med 70-200, vilken äger ni och var är + respektive - med just eran?
 

Gurkan2003

Aktiv medlem
Nikon!

Halloj!

Har en D750 som jag fotar med och är ute efter ett 70-200 objektiv med VR och finns ju ett par stycken tillverkare. Ni som fotar med 70-200, vilken äger ni och var är + respektive - med just eran?
Lägg pengarna på ett begagnat (eller nytt) Nikon Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II. Det har jag gjort och det objektivet levererar varje gång - oavsett väder eller andra förutsättningar. Jag har tidigare ägt både Sigma och Tamron, men de håller inte i längden vare sig när det gäller bildkvalitet eller mekanik. De går sönder efter ett par år.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har också D750, jag köpte först Tamrons 70–200/2,8 G1 men jag tyckte den gav för dålig avbildningsskala tror det var runt 1:8 så jag bytte den mot Nikons 70-200/4.

Att det blev den efter en del övervägande var att den fungerar med min TC1,4, att den hade en avbildningsskala runt 1:4 som ingen /2,8 kommer ner till samt att det är Nikon vilket kommer underlätta i framtiden om det blir någon Z6. Den har också låg vikt och smidig. Nackdelen är att det inte är en /2,8. Jag köpte dock samtidigt en Samyang 135/2 så jag fick med den också en ljusstark.

Var jag mer ute efter /2,8 än avbildngsskala så hade jag också valt Nikons 70-200/2,8 VRII och var jag ute efter både avbildningsskala och /2,8 så hade det troligen blivit Sigmas 70-200/2,8 sport som faktiskt är skapligt billigt även som nytt. Nackdelen med sport är att den är ganska tung.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Lägg pengarna på ett begagnat (eller nytt) Nikon Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II. Det har jag gjort och det objektivet levererar varje gång - oavsett väder eller andra förutsättningar. Jag har tidigare ägt både Sigma och Tamron, men de håller inte i längden vare sig när det gäller bildkvalitet eller mekanik. De går sönder efter ett par år.
Din version är utgången och ersatt av FL-varianten, som är bättre undantaget om man inte gillar att zoomringen sitter framtill.Vill man ha den version du har är det alltså begagnat som gäller. Oaktat om man inte gillar tredjepart så tycker jag nog att den äldre är ett lite tveksamt köp rent optiskt framför de senaste Tamron och Sigma, men original är alltid original.

Sedan kan det kanske påpekas att den ännu äldre första VR-versionen inte är så bra på FX.

Själv har jag AF-S 70-200/4G VR som pdahlen ovan. Dock har priset dragit iväg en del sedan jag köpte mitt 2013. Den uppenbara nackdelen är att det saknar ett bländarsteg, vilket kan vara ett problem inomhus, när det mörknat om man inte kan stödja sig på stabiliseringen eller om man vill ha kortare skärpedjup på avstånd. Men det är påtagligt mycket lättare och smidigare, plus billigare.
 

Jungan89

Medlem
Jag har en 2.8 VRII som jag älskar med passion. Använder den mest på D500 men också en del på D750. Känslan att kunna zooma med en fingerspets tillsammans med en mycket fin autofokus är fenomenal. Skärpemässigt levererar det mer än jag någonsin kommer kunna utnyttja.

Har man inte extrema krav (läs: är extremt duktig fotograf) så anser jag inte den nyare FL vara värt pengarna. Den äldre modellen ska tydligen skilja sig såpass mycket att det är bättre att satsa på VRII, men jag har inte själv testat den.

F4 verkar vara ett riktigt bra alternativ om du inte specifikt behöver 2.8, och snällare mot plånboken också.

Kort sagt: Köp en VRII om budget tillåter, annars satsa på F4 är mitt tips. :)

Edit: Endast Nikon-objektiv nämnda.
 

klintan74

Aktiv medlem
Utan tvekan Tamron 70-200 G2.
Mer prisvärt får du inte och lika bra resultat som andra toppmodeller till ett lägre pris.
 
ANNONS