Annons

Sony över axeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har fortfarande inte förstått vad jag gör för fel när jag lägger in bilder här i denna tråd.

När jag klickar på bilderna ovanför mitt inlägg får jag en förstorad bild, ungefär fyra gånger så stor som visningsbilden, och en smal vit kant. När jag klickar på min bild får jag också en förstorad bild, ungefär fyra gånger så stor som visningsbilden, men den ligger uppe till vänster i en vit ruta nästan lika stor som skärmen (32"). Inte särskilt snyggt!
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Sista ljuset

Testar min nya samyang 85mm f1,4.
Mycket prisvärt "porträttobjektiv" med skön bokeh.
Sony A7RIII 100iso 1/160s @ f/2,5.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Testar min nya samyang 85mm f1,4.
Mycket prisvärt "porträttobjektiv" med skön bokeh.
Sony A7RIII 100iso 1/160s @ f/2,5.
Jag har det objektivet också och det är ett verkligt härligt och mycket prisvärt objektiv. Det jag upptäckte snart var hur snabbt bokehn påverkas av nedbländning. Det är verkligen skillnad på 1,4 och nedbländat endast till 2 och ännu mer till 2,5 och 2,8. Tyvärr är det inte riktigt lika skarpt fullt öppet som en del andra 85:eek:r jag testat.

Mitt är ju tyvärr manuellt, men nu finns det ju även med AF och det behöver i alla fall jag ibland när jag fotar blixtsnabba småbarn, så numera ligger mitt Samyang mest hyllan och är ersatt av ett Sony 85mm/1,8 då ju detta har AF och faktiskt är bra mycket skarpare fullt öppet. Men ibland kan denna Samyangs oskärpa faktiskt försvara sin plats fullt öppet för man kan få väldigt fina och mer "drömska" effekter med det. Skärpa är inte allt här i världen.

Men helt manuella objektiv på ett sådant kamerahus med det AF-system det har, tycker jag normalt är att inte utnyttja kamerans potential fullt ut.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Jag har det objektivet också och det är ett verkligt härligt och mycket prisvärt objektiv. Det jag upptäckte snart var hur snabbt bokehn påverkas av nedbländning. Det är verkligen skillnad på 1,4 och nedbländat endast till 2 och ännu mer till 2,5 och 2,8. Tyvärr är det inte riktigt lika skarpt fullt öppet som en del andra 85:eek:r jag testat.

Mitt är ju tyvärr manuellt, men nu finns det ju även med AF och det behöver i alla fall jag ibland när jag fotar blixtsnabba småbarn, så numera ligger mitt Samyang mest hyllan och är ersatt av ett Sony 85mm/1,8 då ju detta har AF och faktiskt är bra mycket skarpare fullt öppet. Men ibland kan denna Samyangs oskärpa faktiskt försvara sin plats fullt öppet för man kan få väldigt fina och mer "drömska" effekter med det. Skärpa är inte allt här i världen.

Men helt manuella objektiv på ett sådant kamerahus med det AF-system det har, tycker jag normalt är att inte utnyttja kamerans potential fullt ut.
Ja det är en aning soft på full bländare men helt klart godkänt för den pengen.
Får se om en månad när jag hunnit testa den mer vad jag tycker då..har ju knappt lärt mig nya kameran än ☺
Vissa gånger jagar fokusen lite innan den hittar rätt, men det kan också vara skit bakom styret.

Just vid porträtt kan det nästan vara lite plus om det inte är knivskarp så man slipper smeta ut alla blemmor i Photoshop sedan.

Testade köra lite landskap på bländare 8 och det blev över förväntan. Skarpt och utan distortion.
Gillar storleken och känslan, den känns dyrare än vad den är.

Mvh/Tomas
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är en aning soft på full bländare men helt klart godkänt för den pengen.
Får se om en månad när jag hunnit testa den mer vad jag tycker då..har ju knappt lärt mig nya kameran än ☺
Vissa gånger jagar fokusen lite innan den hittar rätt, men det kan också vara skit bakom styret.

Just vid porträtt kan det nästan vara lite plus om det inte är knivskarp så man slipper smeta ut alla blemmor i Photoshop sedan.

Testade köra lite landskap på bländare 8 och det blev över förväntan. Skarpt och utan distortion.
Gillar storleken och känslan, den känns dyrare än vad den är.

Mvh/Tomas
Ja det är välbyggt trots prislappen och jätteskarpt nedbländat några stop.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det blev vinter till slut. Jag passade på att testa mitt Voigtländer 1,4/35mm Nokton i trädgården igår när solen precis var på väg upp.

20200228-002.jpg
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det blev vinter till slut. Jag passade på att testa mitt Voigtländer 1,4/35mm Nokton i trädgården igår när solen precis var på väg upp.
Är den bilden tagen med fullt öppet? Bakgrunden ser ganska orolig ut på den bilden du tagit. Jag jämför med min gamla Sony Zeiss 35:a som bara ger max 2,8. Den har ju ibland fått blandad kritik för bokeh och det kanske är rättvist ibland men även med den kan man under gynnsamma förhållanden få hyfsad bokeh. Ska se om jag kan ladda upp något exempel. Har några exempel jag tänker på.

Men det kanske är så att det är en helt annan sak med dessa ljusstarka vidvinklar trots allt än exv. än ljusstarka 85:eek:r eller objektiv med ännu längre brännvidd som exv. en ljusstark 135:a.

En riktigt ljusstark 35:a kunde ju vara väldigt användbar när det är riktigt krävande ljusförhållanden. Jag har själv inget sånt idag, det är därför jag är lite intresserad. Kamerornas sensorer har ju delvis kompenserat för dåligt ljus men ytterst så är det ju kombinationen ändå objektiv-kamerahus som sätter begränsningarna och då är ju ändå en 1,4 en 1,4. Voightländer brukar ju även vara riktigt bra på att göra små kompakta objektiv, vilket jag alltid gillat. Det väger bara 262 gram dessutom. Jämför med Sigma som inte alls klarar av att göra annat är bulkiga stentunga och jättestora ART-objektiv. Deras 35mm/1,4 väger nära 3 ggr mer och vägen alltså in på 665 gram. Sony Zeiss lilla 35:a väger drygt 140 gram med AF som jämförelse.

Visst vän av ordning, Sigmas ART är optiskt väldigt bra men vikt är även det en parameter att ta med i ekvationen för många som valt små kamerahus av en anledning. Vore kul om någon gjorde en optisk jämförelse också.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jo, bilden är tagen vid full öppning.

Visst finns det ett och annat att säga om bokehn på detta objektiv. Det påminner lite om Helios 55mm (eller är det 50mm?) där man vänt på frontlinsen, något som jag försökte mig på för några år sedan men inte fick till.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här är en bild tagen med 36MP A7r och just Sony Zeiss 35mm/2,8. Det är väldigt bra detalj i originalet men här blir det ju max 800 pixlar men bokehn bör man ju kunna få en liten uppfattning om ändå kanske.

Sen borde man ju även studera bokehn med en bakgrund betydligt närmare fokus.
 

Bilagor

Rosse

Avslutat medlemskap
En riktigt ljusstark 35:a kunde ju vara väldigt användbar när det är riktigt krävande ljusförhållanden. Jag har själv inget sånt idag, det är därför jag är lite intresserad. Kamerornas sensorer har ju delvis kompenserat för dåligt ljus men ytterst så är det ju kombinationen ändå objektiv-kamerahus som sätter begränsningarna och då är ju ändå en 1,4 en 1,4. Voightländer brukar ju även vara riktigt bra på att göra små kompakta objektiv, vilket jag alltid gillat. Det väger bara 262 gram dessutom. Jämför med Sigma som inte alls klarar av att göra annat är bulkiga stentunga och jättestora ART-objektiv. Deras 35mm/1,4 väger nära 3 ggr mer och vägen alltså in på 665 gram. Sony Zeiss lilla 35:a väger drygt 140 gram med AF som jämförelse.

Visst vän av ordning, Sigmas ART är optiskt väldigt bra men vikt är även det en parameter att ta med i ekvationen för många som valt små kamerahus av en anledning. Vore kul om någon gjorde en optisk jämförelse också.
När jag bytte system så föll valet på en zeiss batis 40mm, men den var för rörig för min smak samt att den hade helt avsaknad av "släpp" (teckningen från oskarpt till skarpt).
Så den skickades tillbaka och hem kom en sigma art 35 1,4. istället.
Ja den är rätt lång och tung men det går att leva med. Skönt krämig bokeh samt bra skärpa på 1,4.
Lite rörigare från f 2.0 men helt ok ändå. Gillar den skarpt.

Har även en Tamron 17-28 f2,8 för landskap och astrofoto men den har hyfsat fin bokeh även den, men framförallt har den fina motljusegenskaper som syns på bilderna nedan.

samtliga bilder är tagna med full glugg utom de 2 sista som är tagna med f2,2 resp. 2,0. På dessa två bilder ser man att bokehn bli en aning rörigare.
Bild 1-3 Batis.
Bild 4-5 Tamron.
Bild 6-11 Sigma.
 

Bilagor

ANNONS