Annons

ISO 50 på 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

På 5D kan man ju ställa in ISO 50 om man sätter rätt custom prippla. Det lär vara så att det blir ett sämre dynamiskt omfång om man använder det.

Jag har inte själv försökt använda det då jag inte känt behovet.

Min enkla fråga är om det är någon som labbat med det och om det är praktiskt användbart för någonting?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visst är det användbart. Främst om man vill ha kortare skärpedjup i studio eller solsken.

Jag använde det senast i helgen då jag ville fotografera med en 300/2,8 på full glugg men ändå använda lång tid för att panorera.

I studi kan man kontrollera ljussättningen så att det mindre dynamiska omfånga inte är ett problem. Även åt andra hållet minskar det dynamiska omfånget. Störst omfång har man alltid vid lägsta ordinare känslighet, alltså iso 100 på Eos 5D.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Tack för svaret Magnus.
Som ett elektroniskt ND filter ungefär alltså.
Tror att jag ska prova det i studiomiljö.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
BugEyes skrev:
Hej,

På 5D kan man ju ställa in ISO 50 om man sätter rätt custom prippla. Det lär vara så att det blir ett sämre dynamiskt omfång om man använder det.

Jag har inte själv försökt använda det då jag inte känt behovet.

Min enkla fråga är om det är någon som labbat med det och om det är praktiskt användbart för någonting?
Jag visade i våras med snöbilder att 5d klipper högdager tidigare i 50iso samt att brusbilden var lägre jämfört med 100iso vilket är logiskt. I de fall du behöver bra teckning och mindre brus i lågdager/skuggor är 50iso ett bra val men med snabbare klippning av absolut högdager

Om du går till http://www.qpcard.com/?p=up&q=test2 så har Lars Kjellberg en bra illustartion och förklaring

Mikael
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Fast å andra sidan så tvivlar jag på att nån märker skillnaden.
Kör i princip alltid på iso 50 på min 1dsmk2 när det ljussätts och även i dagsljus, funkar hur bra som helst.
 

Peter.H

Aktiv medlem
strindberg skrev:
ursäkta min okunnighet, men hur donar man till så man får iso 50 på 5:dn?

/J
Förmodligen på samma sätt som med andra EOS digitala. Man går in i menyn och cf (custom functions), och ställer "ISO Pressning" till .

Manualen fungerar också :)
 

christian_r

Aktiv medlem
Mærker stor skillnad på min 1d mark 2 också, anvænder vara iso50 nær ljuset kænns kontrollerat och jæmnt.

Men resultet ær kul, otroligt brusfria bilder.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag håller med Mikael. Det klipper hårt i högdagrarna. Här kommer en bild från i morse. Skjortan fräter ut fult vid minsta lilla överexponering. Det gäller att exponera exakt rätt.
 

Bilagor

ANNONS