Annons

damm på sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Jag har precis lämnat in min Nikon D70s på verkstad för sensor rengöring då jag upptäckte 3-4 pyttesmå prickar när jag tog några testbilder. Är dessa prickar "normala"? för dom syns knappt egentligen men dom är där, det går kanske inte att få hundra procent rent? Jag har provat med konsten alla regler att blåsa bort dem med en blåsbälg men de försvinner inte. Är detta något man får leva med när det gäller DSLR kameror?

Se skärmdumpen på en av prickarna, är det jag som sätter för höga krav?

Bilden är tagen med bländare 16, objektet är ett vitt skrivpapper. Bilden är tagen utan blixt och endast belyst med en kontorslampa (halogen).

Mvh
Claus
 

Bilagor

Kalle_B

Aktiv medlem
ja och ja och säkert ett ja till...

Damm kommer du aldrig ifrån helt 100% med en digital systemkamera... canon har något slags dammbortagande system på sina nyare kameror, huruvida detta fungerar fullt ut är jag ytters tveksam till... Att lämna in kameran för damm på sensorn är som att lämna in bilen på service när den blir skitig... har man råd så visst... en bättre väg är att lära sig ta bort dammet på sensorn/tvätta bilen.

Dammet framkommer även tydligare med mindre bländare...
 

okami

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Att lämna in kameran för damm på sensorn är som att lämna in bilen på service när den blir skitig... har man råd så visst... en bättre väg är att lära sig ta bort dammet på sensorn/tvätta bilen.
Alla som bor i stockholm och har nikon har råd. I alla fall om de lämnar in den på Lasses Kamera Service. Trevligare folk finns inte och billigare går det inte att hitta!

http://www.lassesks.se/
 

Solan_37

Ny medlem
okami skrev:
Alla som bor i stockholm och har nikon har råd. I alla fall om de lämnar in den på Lasses Kamera Service. Trevligare folk finns inte och billigare går det inte att hitta!

http://www.lassesks.se/
Tala gärna om för mig varför det är bättre att lämna in kameran till Lasses för rengöring när man kan göra det själv hemma på 5 minuter ?

Har ni firmor som sköter allting åt er i Stockholm, klarar ni i överhuvudtaget någonting själva, har ni folk som fotar åt er också :)
 

Tyckaren

Aktiv medlem
Albwah skrev:
Likaså Pentax.
Men de fungerar inte, en marknadsföringsgimmick.

Bl.a. Phil Askey, och tidningen Foto kommer fram till samma sak.

Hälsningar

Adam

Ps. det fanns damm på filmtiden också (tyckte du att det var jobbigt?) - men man zoomade ju inte lika mycket i datorn på den tiden....Ds
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Tyckaren skrev:
Men de fungerar inte, en marknadsföringsgimmick.

Bl.a. Phil Askey, och tidningen Foto kommer fram till samma sak.

Hälsningar

Adam

Ps. det fanns damm på filmtiden också (tyckte du att det var jobbigt?) - men man zoomade ju inte lika mycket i datorn på den tiden....Ds
Det är det som är den stora befrielsen med digitalbilder, att slippa jaga efter ett jävla dammkorn på skannerglaseset eller på ett neg i en mörk och fuktig källare. Blåsa rent sensorn en gång varje tre månader känns mycket enklare.
 

okami

Aktiv medlem
harryett skrev:
hur mycket tar dom för att svabba sensorn åt mig?
För mig kostade det inget. Med motiveringen att de var trötta på att få in kameror med repade censorer samt att de helt enkelt var så snälla.

Solan_37 skrev:
Tala gärna om för mig varför det är bättre att lämna in kameran till Lasses för rengöring när man kan göra det själv hemma på 5 minuter ?
För att man inte kan allt på en gång och kameran är en dyr försökskanin. Billigare att någon som har koll visar hur man gör först. Speciellt om det är gratis.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har inte blåst ren min sensor sen jag köpte kameran för några månader sedan. Jag fotar visserligen mestadels med stora bländaröppningar och ytterst sällan mer nedbländat än f/8 eller så, men jag byter objektiv stup i kvarten även inomhus. Min sensor är säkert hur dammig som helst, men så länge prickarna är lätta att klona bort i PS så bryr jag mig inte. På de flesta bilderna syns det inte alls. Det syns bara när man har stora ljusa ytor, och då är det lätt att fixa i efterhand.

Vad jag vill säga är att man inte ska oroa sig. Skit i dammet tills det verkligen stör och är för jobbigt att fixa i efterbehandlingen. Då kan det kanske vara värt att lämna in kameran för ett par hundralappar, men det kommer inte att ske så ofta.

Jag har en känsla av att problemet förstoras lite av nybörjare (ni får ursäkta) som experimenterar med inställningarna, och därigenom kanske fotar med extremt små bländaröppningar ibland. Det är väldigt sällan man behöver blända ner mer än till f/11 när det gäller skärpedjup. Därefter blir bilderna ändå bara oskarpare av diffraktion, så det är just skärpedjupet som är den intressanta faktorn.
 

harryett

Aktiv medlem
haha martin jag hade gärna skitit i dammet men det är så att jag har en megamutant till dammpartikel på min sensor (eller filter snarare)

det är ett helvete rent utsagt =)
 

Claus

Avslutat medlemskap
Hej igen!

Tack för alla svar.

Jag lämnade in kameran för sensor rengöring hos Kamerateknik i Malmö det kostade 269:- att få det utfört. Priset var värt tycker jag trots de fåtal dammpartiklar jag hade, killen i kameraverkstaden sa också att sensorn knappt var dammig. Jag tror nog det är jag som sätter för höga krav och måste nog acceptera att det lätt kan komma in damm på sensorn. En annan fråga förresten, jag använder endast Capture NX för att redigera min RAW bilder, någon som vet om det finns något klonverktyg i det programmet så att man ev. kan få bort oönskade "prickar" på bilder?
 

Zoso

Aktiv medlem
Du har troligen lika mycket damm på sensorn efter nästa objektivbyte, eller efter lite pumpande med ett zoomobjektiv :)

Så du hade lika gärna kunnat spola ner 269 spänn i muggen :)

Gör det själv nästa gång, men inte fören det behövs, och köp en pava Wirre för pengarna istället, betydligt roligare :)

/kent
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Electrolux missing????

Zoso skrev:
Du har troligen lika mycket damm på sensorn efter nästa objektivbyte, eller efter lite pumpande med ett zoomobjektiv :)

Så du hade lika gärna kunnat spola ner 269 spänn i muggen :)

Gör det själv nästa gång, men inte fören det behövs, och köp en pava Wirre för pengarna istället, betydligt roligare :)

/kent
Månne den som har största problemen med damm på grejen borde få det ut av lägenheten ??
 
ANNONS